WPFC 2019 dvs VM i Precisionsflygning
- Hakan Sjoberg
- Inlägg: 1592
- Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
- Ort: Stavstensudde
Min fråga måndag 3 juni
Måndag den 3 juni la jag upp en bild på en raritet och ställde frågan om någon kunde vilket flygplan det var. Claes har svarat korrekt, en Stampe!
Så vi delar på skumpat här nere.
🍾🥂
Navigeringsövning bana nr 2 idag. Såg lätt ut innan vi flög den. Blåste rejält också! 070 grader 15 knop var beräkningsvinden. Gav rejäla effekter över bergskammarna.
Ett flygplan som har förutsättningar att klara navigationstävlingen bra är den här !
NOTERA REGISTRERINGEN! OK-NAV! Eller OKey-NAVigation.
Så vi delar på skumpat här nere.
🍾🥂
Navigeringsövning bana nr 2 idag. Såg lätt ut innan vi flög den. Blåste rejält också! 070 grader 15 knop var beräkningsvinden. Gav rejäla effekter över bergskammarna.
Ett flygplan som har förutsättningar att klara navigationstävlingen bra är den här !
NOTERA REGISTRERINGEN! OK-NAV! Eller OKey-NAVigation.
- Hakan Sjoberg
- Inlägg: 1592
- Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
- Ort: Stavstensudde
Söndag 9 juni
Idag anländer Håkan Carlsson. Min dotter, som anlände igår, hämtar upp honom på flygplatsen i Valencia (med bil). Så är vi alla, i det svenska laget, på plats.
Idag ska vi flyga den tredje och sista navigeringsbanan, samt, givetvis, öva landningar.
Så har vi kört ett pass landningsträning. Sista passet! Alldeles vindstilla. Lars-Inge och Claes har bra resultat på sina navigeringsövningar, vi andra tre har hyfsade resultat. Vi har vant oss vid bergen, att stiga och sjunka, gasa och dra av till tomgång. Ibland även snirkla för att bli av med tid.
Alla tävlande ser samlade och förväntansfulla ut. Nu gäller det!
Påväg ut bakom SE-CXD (Claes).
Här en Tecnam P-92 (LSA) som nog tillhör en Mek!
Fripassagerare!
Dynamic.
Tornet!
Idag ska vi flyga den tredje och sista navigeringsbanan, samt, givetvis, öva landningar.
Så har vi kört ett pass landningsträning. Sista passet! Alldeles vindstilla. Lars-Inge och Claes har bra resultat på sina navigeringsövningar, vi andra tre har hyfsade resultat. Vi har vant oss vid bergen, att stiga och sjunka, gasa och dra av till tomgång. Ibland även snirkla för att bli av med tid.
Alla tävlande ser samlade och förväntansfulla ut. Nu gäller det!
Påväg ut bakom SE-CXD (Claes).
Här en Tecnam P-92 (LSA) som nog tillhör en Mek!
Fripassagerare!
Dynamic.
Tornet!
Senast redigerad av 1 Hakan Sjoberg, redigerad totalt 0 gånger.
- Hakan Sjoberg
- Inlägg: 1592
- Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
- Ort: Stavstensudde
Måndag 10 juni
Så är det lungt och stilla. Ja, nästan lite ödesmättat. Förutom sky-divers Pilatus så står flygplanen på fältet. Några är ute och ställer i ordning inför tävlingen. En tävlingsfunktionär målar däcken så det går att uppfatta när dom tar mark (börjar rulla).
Däckmålning.
Pitotrörsskydd på - eller?
Fallskärmar i luften. Notera att kärran redan lastar ny lift!
Lugnt och stilla flygfält.
Rundel.
Playan!
Däckmålning.
Pitotrörsskydd på - eller?
Fallskärmar i luften. Notera att kärran redan lastar ny lift!
Lugnt och stilla flygfält.
Rundel.
Playan!
Senast redigerad av 1 Hakan Sjoberg, redigerad totalt 0 gånger.
- Hakan Sjoberg
- Inlägg: 1592
- Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
- Ort: Stavstensudde
Måndag 10 juni Invigning
Så är det samling inför invigning. Alla uppklädda och lite anspänning in the air.
Mingel.
Samling inför inmarsch.
Inmarsch.
Alla prydligt uppställda.
Tal.
Flaggorna i topp.
...och mer mingel.
Se till mer mingel inför den officiella middagen.
Sen satte vi oss till bords. När vi ville ha alkoholfritt så blev der den här!
Ny kompass.
Sen tåg vi ”tåget” tillbaka till hotellet.
Mingel.
Samling inför inmarsch.
Inmarsch.
Alla prydligt uppställda.
Tal.
Flaggorna i topp.
...och mer mingel.
Se till mer mingel inför den officiella middagen.
Sen satte vi oss till bords. När vi ville ha alkoholfritt så blev der den här!
Ny kompass.
Sen tåg vi ”tåget” tillbaka till hotellet.
- Hakan Sjoberg
- Inlägg: 1592
- Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
- Ort: Stavstensudde
Tisdag 11 juni
Idag är det fotbollslandslagets första match! Här i Castillon är det fpörsta tävlingsdagen med Landing practice. Just nu briefing.
Just som alla är klara och det är tid för förste man att dra på så kommer en räddbningshelikopter in för landning.
Flaggorna fladdrar i vinden. Frisk och kylig vind ifrån bergen i nordväst. Blandade resultat, många som inte mår fram.
Sen landade vi och landade och landade.
Kö för line-up and take-off!
Mellan landningarna blev det en kaffe i Aeroclub Castellion Aerobar.
Landing practice klart och då tvättar vi flugor och förankrar.
Norge granskar landningsvideo.
Sen granskade vi videoupptagning som Ann-Sophie tog för att se att tävlingsfunktionärerna har samma bedömning som vi. D v s RÄTT bedömning!
Även norske lagledaren, Kurt Norvik, ville veta vad vi kommit fram till.
Claes fick sin bubbel, eftesom han visste att det var en Stampe som jag såg i Montellier (3 juni) och blev så här glad!
Just som alla är klara och det är tid för förste man att dra på så kommer en räddbningshelikopter in för landning.
Flaggorna fladdrar i vinden. Frisk och kylig vind ifrån bergen i nordväst. Blandade resultat, många som inte mår fram.
Sen landade vi och landade och landade.
Kö för line-up and take-off!
Mellan landningarna blev det en kaffe i Aeroclub Castellion Aerobar.
Landing practice klart och då tvättar vi flugor och förankrar.
Norge granskar landningsvideo.
Sen granskade vi videoupptagning som Ann-Sophie tog för att se att tävlingsfunktionärerna har samma bedömning som vi. D v s RÄTT bedömning!
Även norske lagledaren, Kurt Norvik, ville veta vad vi kommit fram till.
Claes fick sin bubbel, eftesom han visste att det var en Stampe som jag såg i Montellier (3 juni) och blev så här glad!
- Hakan Sjoberg
- Inlägg: 1592
- Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
- Ort: Stavstensudde
Onsdag 12 juni landningstävling
Så är vi igång med landningstävlingen. Sol och nästan vindstilla. Fin dag! Nu hoppas vi på fina resultat i det svenska laget.
Lite lugnar i flaggorna i dag.
Gäller att landa på nollan! Vi börjar med normal motorlandning.
Två landningar genomförda. Paus!
I pausen så lättade den här för lite konstflygning.
Tid för landning tre. Claes på väg ut till statt med CXD.
Lång kö till take-off.
Sen kom Claes in över hinder för landning.
Vi hjälps åt i de nordiska länderna med att föra protokoll. Sen jämför vi med de officiella bedömningarna.
Efter landningarna blev det en lång, lång kö till tankning.
Norrmännen stod sist i kön och passade på att vaska av BEH.
Men sen är det över. Playa by night!
Resultatet av landningstävlingen får vi i morgon kväll efter navigationstävlingen. Kväll nu och alla tävlande är inte på plats. När resultatet blir officiellt så har man 30 minuter på sig för stt begära clarifikation och sedan eventuellt lämna in en protest. En protest kostar €50, pengarna tillbaka om protesten godkäns. 😎 Annars inte! ☹️
Lite lugnar i flaggorna i dag.
Gäller att landa på nollan! Vi börjar med normal motorlandning.
Två landningar genomförda. Paus!
I pausen så lättade den här för lite konstflygning.
Tid för landning tre. Claes på väg ut till statt med CXD.
Lång kö till take-off.
Sen kom Claes in över hinder för landning.
Vi hjälps åt i de nordiska länderna med att föra protokoll. Sen jämför vi med de officiella bedömningarna.
Efter landningarna blev det en lång, lång kö till tankning.
Norrmännen stod sist i kön och passade på att vaska av BEH.
Men sen är det över. Playa by night!
Resultatet av landningstävlingen får vi i morgon kväll efter navigationstävlingen. Kväll nu och alla tävlande är inte på plats. När resultatet blir officiellt så har man 30 minuter på sig för stt begära clarifikation och sedan eventuellt lämna in en protest. En protest kostar €50, pengarna tillbaka om protesten godkäns. 😎 Annars inte! ☹️
- Hakan Sjoberg
- Inlägg: 1592
- Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
- Ort: Stavstensudde
Tirsdag 13 juni
Så har dom första lyft på navigationbana ”Red”. Claes och Lars-Inge är i luften. Själv startar jag 16:24. Som nummer 48. Briefing för mig klockan 14:25. Börjar min ”planning” 15:09.
10:20.
Nu har Claes och Lars-Inge landat, tankat och är på väg in till debriefing. Sen ska dom sitta i karantän!
Lars-Inge eskorteras till debriefing.
11:55
Andra grupo har startat. Tredje grupp är på briefing. Själv har jag tagit en liten promenad. Snart lunch.
Behagligt flygväder men playan ligger öde.
På en pir sitter några och fiskar.
Take-off!
Den här mannen var oerhörd fasinerad av flödet. Ett flygplan var tredje minut. Tretton åt gången lite uppehåll och så tretton till. Där emmelkan fallskärmshopparnas Pilatus och vattenbombare.
Vattenbombare som landar
Vattenbombare på tofflor.
Tävlingen då? Jo trots tveksamt väder så startar dom och släpper i väg oss. De som startar först sätts i katantän för att inte kunna informera de som flyger senare. Banan började enkelt, kunde tyckas, längs kusten. Men SP (Start Point) var en rundel i början av en tät bebyggelse. Svår att se på håll. Sen skulle man uppför, över en liten bergkam. Sen bar det utför och utanför kusten. Vad håller vad tiden på då? Pejlning på landmärke! Inte lätt inte.
Sen inåt land och över flera bergskammar och ner i dalar. Vinden var lite kraftigare än dom beräknat. Det syntes på mitt resultat. Var efter i början och före i slutet. Fick 750 tidsprickar, hittar en duk och identifierat två foto. Totalt 1050. Nöjd? Nja! Vad händer då? Jo dom meddelar att tävlingen är ”canceled” enär några brutit p g a låga moln.
Nya tag i morgon!
Karantänen för de som startar tidigt.
Någranorrmän ställer in klockorna.
Väderbriefing för sista grupp.
Master-Map
10:20.
Nu har Claes och Lars-Inge landat, tankat och är på väg in till debriefing. Sen ska dom sitta i karantän!
Lars-Inge eskorteras till debriefing.
11:55
Andra grupo har startat. Tredje grupp är på briefing. Själv har jag tagit en liten promenad. Snart lunch.
Behagligt flygväder men playan ligger öde.
På en pir sitter några och fiskar.
Take-off!
Den här mannen var oerhörd fasinerad av flödet. Ett flygplan var tredje minut. Tretton åt gången lite uppehåll och så tretton till. Där emmelkan fallskärmshopparnas Pilatus och vattenbombare.
Vattenbombare som landar
Vattenbombare på tofflor.
Tävlingen då? Jo trots tveksamt väder så startar dom och släpper i väg oss. De som startar först sätts i katantän för att inte kunna informera de som flyger senare. Banan började enkelt, kunde tyckas, längs kusten. Men SP (Start Point) var en rundel i början av en tät bebyggelse. Svår att se på håll. Sen skulle man uppför, över en liten bergkam. Sen bar det utför och utanför kusten. Vad håller vad tiden på då? Pejlning på landmärke! Inte lätt inte.
Sen inåt land och över flera bergskammar och ner i dalar. Vinden var lite kraftigare än dom beräknat. Det syntes på mitt resultat. Var efter i början och före i slutet. Fick 750 tidsprickar, hittar en duk och identifierat två foto. Totalt 1050. Nöjd? Nja! Vad händer då? Jo dom meddelar att tävlingen är ”canceled” enär några brutit p g a låga moln.
Nya tag i morgon!
Karantänen för de som startar tidigt.
Någranorrmän ställer in klockorna.
Väderbriefing för sista grupp.
Master-Map
- Hakan Sjoberg
- Inlägg: 1592
- Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
- Ort: Stavstensudde
Fredag 14 juni
Idag startar jag i andra grupp. Allt framflyttat med 45 minuter.
Preliminärt resultat från landningstävlingen har kommit. Lars-Inge på en andra plats! OBS preliminärt! Vi ligger bra till för en tredje plats i laget. De tre bästa räknas.
Så är vi, jag och Roland, ”frisläppta” ur karantänen. Här blev det ca 4 timmar för Roland och ca 3 för mig. Åse är ute på navigationen nu. Lars-Inge och Claes har bra resultat. Publicerar här så snart vi får ut något.
Dagens nav hade 6! procedursvängar (minutsväng i brytpunkt när utgående ben har mindre vinkel än 90 grader).
Här är Aeroclub Castellions brandbil!
Preliminärt resultat från landningstävlingen har kommit. Lars-Inge på en andra plats! OBS preliminärt! Vi ligger bra till för en tredje plats i laget. De tre bästa räknas.
Så är vi, jag och Roland, ”frisläppta” ur karantänen. Här blev det ca 4 timmar för Roland och ca 3 för mig. Åse är ute på navigationen nu. Lars-Inge och Claes har bra resultat. Publicerar här så snart vi får ut något.
Dagens nav hade 6! procedursvängar (minutsväng i brytpunkt när utgående ben har mindre vinkel än 90 grader).
Här är Aeroclub Castellions brandbil!
- Hakan Sjoberg
- Inlägg: 1592
- Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
- Ort: Stavstensudde
Lördag 15 juni
Idag startade jag i första gruppen. Skönt, för banan gick över högsta toppen på kartan. 1814 meter. Fick upp FEL på 6000 fot! Mina resultat är inte bra, men har heller aldrig fluget en C150 i bergen.
Efter landning så blev det karantän. Från 11 till 15, sex timmar ute under solen. Några träd som skuggade men... ...boring!
Nu väntar vi på resultaten.
Så här såg det ut klockan 7 i morse innan stora lampan brännt av det.
Det blev en lång dag i karantänen. Sen blev det PARTY! Som alltid så går det inte att ta miste på arrangörens och funktionärernas lättnad när sista flygplanet landar och piloten debriefar. Allt som är tävlingsrelaterat börjar städas undan och som traditionen bjuder blir det PARTY! Varje land försöker bjuda på något gott med anknytning till sin egen nation. Norsk laxmacka (mini) var populäras. Våra knäcke med Kalles Kaviar gick åt dom med.
De här killarna kämpade med att lägga ut alka dukmål under detta VMet. Dom fick en varm applåd.
Efter landning så blev det karantän. Från 11 till 15, sex timmar ute under solen. Några träd som skuggade men... ...boring!
Nu väntar vi på resultaten.
Så här såg det ut klockan 7 i morse innan stora lampan brännt av det.
Det blev en lång dag i karantänen. Sen blev det PARTY! Som alltid så går det inte att ta miste på arrangörens och funktionärernas lättnad när sista flygplanet landar och piloten debriefar. Allt som är tävlingsrelaterat börjar städas undan och som traditionen bjuder blir det PARTY! Varje land försöker bjuda på något gott med anknytning till sin egen nation. Norsk laxmacka (mini) var populäras. Våra knäcke med Kalles Kaviar gick åt dom med.
De här killarna kämpade med att lägga ut alka dukmål under detta VMet. Dom fick en varm applåd.
- Hakan Sjoberg
- Inlägg: 1592
- Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
- Ort: Stavstensudde
Söndag 16 juni
Snart avslutning men först lite vitt och en öl med britterna.
Avslutning med prisutdelning och sedan middag!
Avslutning med prisutdelning och sedan middag!
Senast redigerad av 1 Hakan Sjoberg, redigerad totalt 0 gånger.
- Hakan Sjoberg
- Inlägg: 1592
- Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
- Ort: Stavstensudde
Måndag 17 juni Bye bye Castellion
Fördplan inlämnad för första etappen ut ur Spanien och in i Frankrike. Frukost intagen. Förhoppningsvis landar vi på Vellinge/Söderslätt i morgon tisdag.
Tre etapper, Castellion - Perdignan - Valance - Dole.
Alperna till höger. Vackert.
FEL på Valance.
Dole!
Tre etapper, Castellion - Perdignan - Valance - Dole.
Alperna till höger. Vackert.
FEL på Valance.
Dole!
Senast redigerad av 1 Hakan Sjoberg, redigerad totalt 0 gånger.
- Hakan Sjoberg
- Inlägg: 1592
- Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
- Ort: Stavstensudde
Tisdag 18 juni
Snart dags för frukost på hotelde la Cloche i Dole i Frankrike. Vädret ser bra ut så i Kväll landar vi nog med FEL på Söderslätt.
Lite i 19 styrde vi mot den vita stranden melkan Falsterbo och Skanör.
Vit svensk playa.
Lite i 19 styrde vi mot den vita stranden melkan Falsterbo och Skanör.
Vit svensk playa.
- Hakan Sjoberg
- Inlägg: 1592
- Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
- Ort: Stavstensudde