Så har dom första lyft på navigationbana ”Red”. Claes och Lars-Inge är i luften. Själv startar jag 16:24. Som nummer 48. Briefing för mig klockan 14:25. Börjar min ”planning” 15:09.
10:20.
Nu har Claes och Lars-Inge landat, tankat och är på väg in till debriefing. Sen ska dom sitta i karantän!
Lars-Inge eskorteras till debriefing.
11:55
Andra grupo har startat. Tredje grupp är på briefing. Själv har jag tagit en liten promenad. Snart lunch.
Behagligt flygväder men playan ligger öde.
På en pir sitter några och fiskar.
Take-off!
Den här mannen var oerhörd fasinerad av flödet. Ett flygplan var tredje minut. Tretton åt gången lite uppehåll och så tretton till. Där emmelkan fallskärmshopparnas Pilatus och vattenbombare.
Vattenbombare som landar
Vattenbombare på tofflor.
Tävlingen då? Jo trots tveksamt väder så startar dom och släpper i väg oss. De som startar först sätts i katantän för att inte kunna informera de som flyger senare. Banan började enkelt, kunde tyckas, längs kusten. Men SP (Start Point) var en rundel i början av en tät bebyggelse. Svår att se på håll. Sen skulle man uppför, över en liten bergkam. Sen bar det utför och utanför kusten. Vad håller vad tiden på då? Pejlning på landmärke! Inte lätt inte.
Sen inåt land och över flera bergskammar och ner i dalar. Vinden var lite kraftigare än dom beräknat. Det syntes på mitt resultat. Var efter i början och före i slutet. Fick 750 tidsprickar, hittar en duk och identifierat två foto. Totalt 1050. Nöjd? Nja! Vad händer då? Jo dom meddelar att tävlingen är ”canceled” enär några brutit p g a låga moln.
Nya tag i morgon!
Karantänen för de som startar tidigt.
Någranorrmän ställer in klockorna.
Väderbriefing för sista grupp.

Master-Map