WPFC 2019 dvs VM i Precisionsflygning

Hjälp till att organisera flygresor

Moderatorer: Henrik, Henrik

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
Ort: Stavstensudde

Min fråga måndag 3 juni

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Måndag den 3 juni la jag upp en bild på en raritet och ställde frågan om någon kunde vilket flygplan det var. Claes har svarat korrekt, en Stampe!

Så vi delar på skumpat här nere.
:P 🍾🥂

Navigeringsövning bana nr 2 idag. Såg lätt ut innan vi flög den. Blåste rejält också! 070 grader 15 knop var beräkningsvinden. Gav rejäla effekter över bergskammarna.

Ett flygplan som har förutsättningar att klara navigationstävlingen bra är den här !
Bild

NOTERA REGISTRERINGEN! OK-NAV! Eller OKey-NAVigation.

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
Ort: Stavstensudde

Söndag 9 juni

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Idag anländer Håkan Carlsson. Min dotter, som anlände igår, hämtar upp honom på flygplatsen i Valencia (med bil). Så är vi alla, i det svenska laget, på plats.

Idag ska vi flyga den tredje och sista navigeringsbanan, samt, givetvis, öva landningar.

Så har vi kört ett pass landningsträning. Sista passet! Alldeles vindstilla. Lars-Inge och Claes har bra resultat på sina navigeringsövningar, vi andra tre har hyfsade resultat. Vi har vant oss vid bergen, att stiga och sjunka, gasa och dra av till tomgång. Ibland även snirkla för att bli av med tid.

Alla tävlande ser samlade och förväntansfulla ut. Nu gäller det!

Påväg ut bakom SE-CXD (Claes).
Bild

Här en Tecnam P-92 (LSA) som nog tillhör en Mek! :wink:
BildBild

Fripassagerare!
Bild

Dynamic.
BildBild

Tornet!
Bild
Senast redigerad av 1 Hakan Sjoberg, redigerad totalt 0 gånger.

martenare
Inlägg: 2
Blev medlem: fre jun 07, 2019 9:10 pm

Inlägg av martenare »

Inspirerande läsning och bilder! Keep’em coming!
Det ser verkligen ut som utmanande och oförlåtande terräng! Motsatsen till Skåne.

Du kanske kan köra en liten introkurs i konsten att precisionsnavigera någon gång?

/ Mårten Areskoug

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
Ort: Stavstensudde

Måndag 10 juni

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Så är det lungt och stilla. Ja, nästan lite ödesmättat. Förutom sky-divers Pilatus så står flygplanen på fältet. Några är ute och ställer i ordning inför tävlingen. En tävlingsfunktionär målar däcken så det går att uppfatta när dom tar mark (börjar rulla).

Däckmålning.
BildBild

Pitotrörsskydd på - eller?
Bild

Fallskärmar i luften. Notera att kärran redan lastar ny lift!
Bild

Lugnt och stilla flygfält.
Bild

Rundel.
Bild

Playan!
Bild
Senast redigerad av 1 Hakan Sjoberg, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
Ort: Stavstensudde

Måndag 10 juni Invigning

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Så är det samling inför invigning. Alla uppklädda och lite anspänning in the air.

Mingel.
Bild

Samling inför inmarsch.
Bild

Inmarsch.
Bild

Alla prydligt uppställda.
Bild

Tal.
Bild

Flaggorna i topp.
Bild

...och mer mingel.
BildBild

Se till mer mingel inför den officiella middagen.
Bild
Bild
Bild
Bild

Sen satte vi oss till bords. När vi ville ha alkoholfritt så blev der den här!
Bild

Ny kompass.
Bild

Sen tåg vi ”tåget” tillbaka till hotellet.
Bild

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
Ort: Stavstensudde

Tisdag 11 juni

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Idag är det fotbollslandslagets första match! Här i Castillon är det fpörsta tävlingsdagen med Landing practice. Just nu briefing.
Bild

Just som alla är klara och det är tid för förste man att dra på så kommer en räddbningshelikopter in för landning.
Bild

Flaggorna fladdrar i vinden. Frisk och kylig vind ifrån bergen i nordväst. Blandade resultat, många som inte mår fram.
Bild

Sen landade vi och landade och landade.
Kö för line-up and take-off!
Bild

Mellan landningarna blev det en kaffe i Aeroclub Castellion Aerobar.
Bild

Landing practice klart och då tvättar vi flugor och förankrar.
Bild

Norge granskar landningsvideo.
Bild

Sen granskade vi videoupptagning som Ann-Sophie tog för att se att tävlingsfunktionärerna har samma bedömning som vi. D v s RÄTT bedömning!
Bild

Även norske lagledaren, Kurt Norvik, ville veta vad vi kommit fram till.
Bild

Claes fick sin bubbel, eftesom han visste att det var en Stampe som jag såg i Montellier (3 juni) och blev så här glad!
Bild

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
Ort: Stavstensudde

Onsdag 12 juni landningstävling

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Så är vi igång med landningstävlingen. Sol och nästan vindstilla. Fin dag! Nu hoppas vi på fina resultat i det svenska laget.

Lite lugnar i flaggorna i dag.
Bild

Gäller att landa på nollan! Vi börjar med normal motorlandning.
Bild

Två landningar genomförda. Paus!
Bild

I pausen så lättade den här för lite konstflygning.
Bild

Tid för landning tre. Claes på väg ut till statt med CXD.
Bild

Lång kö till take-off.
Bild

Sen kom Claes in över hinder för landning.
BildBild

Vi hjälps åt i de nordiska länderna med att föra protokoll. Sen jämför vi med de officiella bedömningarna.
Bild

Efter landningarna blev det en lång, lång kö till tankning.
Bild

Norrmännen stod sist i kön och passade på att vaska av BEH.
Bild

Men sen är det över. Playa by night!
Bild

Resultatet av landningstävlingen får vi i morgon kväll efter navigationstävlingen. Kväll nu och alla tävlande är inte på plats. När resultatet blir officiellt så har man 30 minuter på sig för stt begära clarifikation och sedan eventuellt lämna in en protest. En protest kostar €50, pengarna tillbaka om protesten godkäns. 😎 Annars inte! ☹️

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
Ort: Stavstensudde

Tirsdag 13 juni

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Så har dom första lyft på navigationbana ”Red”. Claes och Lars-Inge är i luften. Själv startar jag 16:24. Som nummer 48. Briefing för mig klockan 14:25. Börjar min ”planning” 15:09.

10:20.
Nu har Claes och Lars-Inge landat, tankat och är på väg in till debriefing. Sen ska dom sitta i karantän! :D

Lars-Inge eskorteras till debriefing.
Bild

11:55
Andra grupo har startat. Tredje grupp är på briefing. Själv har jag tagit en liten promenad. Snart lunch.

Behagligt flygväder men playan ligger öde.
Bild

På en pir sitter några och fiskar.
Bild

Take-off!
Bild

Den här mannen var oerhörd fasinerad av flödet. Ett flygplan var tredje minut. Tretton åt gången lite uppehåll och så tretton till. Där emmelkan fallskärmshopparnas Pilatus och vattenbombare.
Bild
Bild

Vattenbombare som landar
Bild

Vattenbombare på tofflor.
Bild

Tävlingen då? Jo trots tveksamt väder så startar dom och släpper i väg oss. De som startar först sätts i katantän för att inte kunna informera de som flyger senare. Banan började enkelt, kunde tyckas, längs kusten. Men SP (Start Point) var en rundel i början av en tät bebyggelse. Svår att se på håll. Sen skulle man uppför, över en liten bergkam. Sen bar det utför och utanför kusten. Vad håller vad tiden på då? Pejlning på landmärke! Inte lätt inte.
Sen inåt land och över flera bergskammar och ner i dalar. Vinden var lite kraftigare än dom beräknat. Det syntes på mitt resultat. Var efter i början och före i slutet. Fick 750 tidsprickar, hittar en duk och identifierat två foto. Totalt 1050. Nöjd? Nja! Vad händer då? Jo dom meddelar att tävlingen är ”canceled” enär några brutit p g a låga moln.
Nya tag i morgon!

Karantänen för de som startar tidigt.
Bild

Någranorrmän ställer in klockorna.
Bild

Väderbriefing för sista grupp.
BildBild

Master-Map
Bild

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
Ort: Stavstensudde

Fredag 14 juni

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Idag startar jag i andra grupp. Allt framflyttat med 45 minuter.

Preliminärt resultat från landningstävlingen har kommit. Lars-Inge på en andra plats! OBS preliminärt! Vi ligger bra till för en tredje plats i laget. De tre bästa räknas.

Så är vi, jag och Roland, ”frisläppta” ur karantänen. Här blev det ca 4 timmar för Roland och ca 3 för mig. Åse är ute på navigationen nu. Lars-Inge och Claes har bra resultat. Publicerar här så snart vi får ut något.

Dagens nav hade 6! procedursvängar (minutsväng i brytpunkt när utgående ben har mindre vinkel än 90 grader).

Här är Aeroclub Castellions brandbil!
BildBild

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
Ort: Stavstensudde

Lördag 15 juni

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Idag startade jag i första gruppen. Skönt, för banan gick över högsta toppen på kartan. 1814 meter. Fick upp FEL på 6000 fot! Mina resultat är inte bra, men har heller aldrig fluget en C150 i bergen.

Efter landning så blev det karantän. Från 11 till 15, sex timmar ute under solen. Några träd som skuggade men... ...boring!

Nu väntar vi på resultaten.

Så här såg det ut klockan 7 i morse innan stora lampan brännt av det.
BildBild

Det blev en lång dag i karantänen. Sen blev det PARTY! Som alltid så går det inte att ta miste på arrangörens och funktionärernas lättnad när sista flygplanet landar och piloten debriefar. Allt som är tävlingsrelaterat börjar städas undan och som traditionen bjuder blir det PARTY! Varje land försöker bjuda på något gott med anknytning till sin egen nation. Norsk laxmacka (mini) var populäras. Våra knäcke med Kalles Kaviar gick åt dom med.
BildBild

De här killarna kämpade med att lägga ut alka dukmål under detta VMet. Dom fick en varm applåd.
Bild

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
Ort: Stavstensudde

Söndag 16 juni

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Snart avslutning men först lite vitt och en öl med britterna.
Bild

Avslutning med prisutdelning och sedan middag!
Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av 1 Hakan Sjoberg, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
Ort: Stavstensudde

Måndag 17 juni Bye bye Castellion

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Fördplan inlämnad för första etappen ut ur Spanien och in i Frankrike. Frukost intagen. Förhoppningsvis landar vi på Vellinge/Söderslätt i morgon tisdag.
Tre etapper, Castellion - Perdignan - Valance - Dole.

Alperna till höger. Vackert.
Bild

FEL på Valance.
Bild

Dole!
BildBild
Senast redigerad av 1 Hakan Sjoberg, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
Ort: Stavstensudde

Tisdag 18 juni

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Snart dags för frukost på hotelde la Cloche i Dole i Frankrike. Vädret ser bra ut så i Kväll landar vi nog med FEL på Söderslätt.
Lite i 19 styrde vi mot den vita stranden melkan Falsterbo och Skanör.

Vit svensk playa.
Bild

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
Ort: Stavstensudde

Final result

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Här är länk till slutresultatet.

https://ksak.se/tavlingar/tavlingsresul ... -DtqglyPNc

Skriv svar