Berliner Luft för en dag

Hjälp till att organisera flygresor

Moderatorer: Henrik, Henrik

Anders S
Inlägg: 255
Blev medlem: fre aug 19, 2011 4:14 pm
Ort: Flyingeby

Berliner Luft för en dag

Inlägg av Anders S »

ESTT till EDAY

Den 1 september var det dags för ett nytt försök mot Berlin. Tidigare i år har Henrik o David varit där, men vår klubbresa i våras hindrades av vädret. Det blev till att nöja sig med Barth då. Inte dåligt, men "Berlin bleibt Berlin"!

Den här gången hade vi tur med vädret. Lite dålig synkronisering mellan oss gjorde att alla inte var inställda på övernattning, så det fick bli en endagstur.

Vi träffades redan vid 8-tiden på fältet. Olika *METAR i norra Tyskland visade på markdimma. Då vi flyttade fram avgångstiderna hos **FPC passade jag på tala med en meteorolog. Hon kollade och tolkade radarbild och kunde informera om molnläget över Östersjön. Dimman i Nordtyskland skulle lätta om några timmar, vilket vi även kunde räkna it genom ***TAF-arna.

* - METeorological Aerodrome Report som är större flygplatsers aktuella väderrapport, uppdateras var tredje timme.
** - Flight Planning Centre där färdplanens hanteras.
*** - Terminal Aerodrome Forecast som är större flygplatsers väderprognos, ges vanligtvis ut i sextimmars takt.

Ta hjälp av meteorologen i fall som detta, det ger lite extra information. Du kan nå dem via FPC. Tel 08-7976340. Vad väntar du på? Lägg in detta nummer i telefonboken!


Det finns också en utmärkt grafisk GAFOR* för Tyskland, men den får du betala för. Du kan även använda northavimet.com för de nordiska FIRen**. Där visas "lowlevel forecast" grafiskt. Om du har Skydemon så visas METAR på kartan, och du kan i menyn hitta ett verktyg där tidsangivelsen kan dras framåt. Detta kan ge en känsla av väderutvecklingen. Kom bara ihåg att alla minima kan ställas in av användaren, så kolla att det stämmer med dina egna.

* General Aviation FORecast - en översiktlig karta där man med olika färgkoder lätt kan se hur flygbart ett område är.
** Flight Information Region - större område där en aktör ansvarar för flyginformationen, ofta omfattande ett helt land.

Flygningen är ytterst okomplicerad. Östra Tyskland är förvånansvärt öde och även normalt är det inte mycket som händer här innan Berlin. Just nu ligger Bremen Flight Information Service nere i de östra delarna nästan jämt. Se NOTAM*. Detta gäller till den 20 september. Ett meddelande spelas upp då och då om detta.

* NOtice To AirMen - viktig information om saker och ting som bl.a. påverkar flygningens säkerhet.

Bild
Ibland har man svårt att bestämma sig. Molnen över Rügen tycktes tätare, så vi gick ner under dem. Efter ett tag tycktes det som om de skingrades, så VSG piskades upp på höjd igen. Sedan gick vi ner igen bara för att konstatera att vi nog kunde stannat uppe... Nu tyckte vi synd om den lilla plåtkråkan, så vi stannade nere.

Normalt kallar man Bremen Info då exempelvis punkten Sallo passeras, men i det här fallet var det ingen som lyssnade. Då är det bara att flyga vidare, huvudsaken är att du har en aktiverad färdplan. Luftklassen under FL100 där är E, så det behövs ingen klarering.


Förvänta dig alltså just nu inget svar om du ropar, men glöm inte att kalla om det är tyst. I vårt fall hade vi kontakt under 10 minuter av återfärden, men sedan tackade man för sig.

Om Bremen är tyst så kalla på Neubrandenburg då du passerar och be om QNH*, så känner han sig inte så ensam där i tornet.

*Tryckangivelse för flygplatsens grannskap. Ger kalibrering till höjdmätaren.


Bild
SkyDemon gör landningen till en bit kaka. Landningsavgift är €4.80 för UL. 1:55 tog det från ESTT så med VPL hade man nog varit där efter 1:40!



Staden Strausberg har ca 25000 invånare och ligger sydöst om Berlin. Dess flygplats, EDAY, är en gammal "Fliegerhorst", dvs en militär flygbas. Förbindelsen till Berlin är förnämlig genom att det, 5-10 minuters promenad från fältet, finns en ändstation på S-Bahn. Med denna tar man sig exempelvis på 45 minuter till Alexanderplatz.


Bild
Lennart, Bo, Johnny och Elliot på Alexanderplatz. Här har det hänt mycket!

Minns ni Rainer Werner Fassbinders egenartiga TV-serie från tidigt 1980-tal, "Berlin Alexanderplatz"?


Bild
Gamla TV-tornet från DDR-tiden. Jag minns en plastsmakande tårtbit däruppe i caféet vid ett besök 1987:-P


Bild
Ett restaurangbesök en bit bort i riktning mot Domkyrkan. Somliga hade varit taktiska och slapp därför alkoholfreies. Den gröna drycken är en berlinklassiker: Berliner Weiße mit Schuß, ett veteöl som här i den gröna varianten har smak av myskmadra. Den är ytterst lättdrucken och har bara ett par volymprocent alkohol.


Bild
Vi tog en promenad i grannskapet och hamnade på ett glasscafé innan det var dags att sätta sig på tåget. För att inte riskera att bli sena siktade vi på avgångstid 1700. Mörkret har börjat komma tidigt.

Bild
Fin "follow me"-cykel! Skulle kanske vara lite nervöst med en propeller några meter bakom...


Bild
VSG har blivit fulltankad och Lennart gör sig redo att flyga tilllbaka till Söderslätt.

Bild
Vi startade och hörde efter ca fem minuter att ICM också var påväg. Efter ca 40 minuter syntes ICM med Bo, Johnny och Elliot ett par tusen fot högre på höger sida.


Bild
Peenemünde passeras.


Bild
Under en kvart tycktes molnen hopa sig men efter att Rügen passerats blev det nästan helt klart.


BildBild
Resten av flygningen kunde vi njuta av utsikten.


Vi landade tjugo minuter efter ICM. Med VSG är man vanligtvis sist. Då hade just Fredrik o Bo kommit med VPL och Kristianstads kDZ landade med tre personer ombord så det blev trångt i stugan.


Tack till resesällskapet för en riktigt trevlig utflykt! Nästa gång kan det vara din tur att åka med!