Östfrisiska öarna - ett fint mål för flygningar

Hjälp till att organisera flygresor

Moderatorer: Henrik, Henrik

Anders S
Inlägg: 255
Blev medlem: fre aug 19, 2011 4:14 pm
Ort: Flyingeby

Östfrisiska öarna - ett fint mål för flygningar

Inlägg av Anders S »

Vår hangarmedlem Jan-Eric Andréason har för några veckor sedan besökt de östfrisiska öarna med sin MFI-9. Detta är ett fint utflyktsmål för oss, man når dit på ett par timmar.

Öarna ligger i ett band längst den tyska nordsjökusten från holländska gränsen till Wesers mynning. Detta är en riktigt trevlig resa till några säregna öar, präglade av Nordsjöns ebb och flod. Ta med gummistövlar och gå på guidad tur över Wattenmeer, området som friläggs då havet drar sig tillbaka.


Bild
Avsnittet av tyska kusten mellan NL och floden Weser som den visas i Skydemon. Ditmarschen utanför bild, mot nordost.



Nedan kan du läsa Jan-Erics egna noteringar.

EKMB - Lolland/Falster DK
EDWY - Norderney D
EDWG - Wangerooge D
EDXM - St Michaelisdonn (Ditmarschen) D


"-Lite flyginfo från färd 17-19.8.18 med SE-XIS MFI 9 100 knop
Flyg ESTT-EKMB (Lolland-Falster) Flygtid 50 min. Aktivera färdplan Sweden, sedan Copenhagen Info 2500 fot Fl EKMB ok att landa även utan någon i tornet Sätt in landningsavgiften 90 dKr på deras bankkonto Segelflyg med winschstart & fallskärmshoppning. Servering öppen på helgen kontant. Avgas. Tornet tar Visa-kort för bensin & landning.

Flyg EKMB-EDWY Flygtid 2 timmar. Copenhagen Info & sedan Bremen Info. EDWY Öppet från 09.00. Asfalt 700 meter. Övriga Ostfrisiska öar norrut lunchstängda 12-15.00 men ok att landa -13.00 Ingen bensin på öarna förutom Borkum, som ligger söderut. Landningsavgift betalas kontant. Cykeluthyrning

Flyg EDWY-EDWG Flygtid 15 min Asfalt 700 meter. Landningsavgift kontant. Cykeluthyrning

Flyg EDWG-EDXM Flygtid 25 min. Öppnar 10.00. OK att landa även utan någon i tornet. Avgas & mogas, landningsavgift betalas kontant.

Flyg EDXM-EKMB Flygtid 55 min

Flyg EKMB-ESTT Flygtid 50 min.

Lycka till säger Jan-Eric Andreason nenne@karolinen.se"