Idag kom vi iväg på vår tänkta flygning till Skottland. Det blir tredje gången, 2014 lyckades vi inte komma ända upp i högländerna o 2015 drog vi ner i Frankrike istället pga vädret.
När börjar resan! Henrik Persson, stugvärd för dagen, vinkade av oss.
Grådisigt över Danmark. Det blev mycket på 1500-2000ft och kryssande runt skurar.
Här på Texel, Nordsjön i bakgrunden. Nu ska vi äta Texelfår.
Texels eget öl...
VFR-flygning har sina drawbacks... Så här ser det ut i vårt flygområde idag. Shiphol, Rotterdam o Southend har inte helt inbjudande TAFar. "Hålet" fanns tidigare i morse, något lite okristligt för oss.
Vår tänkta väg går längst kusten, 1500ft över o SFC öster om är det A-luft. Då är det klokast att inte måla in sig, alternativen är för få...
Vi stannar här på Texel en dag till istället.
Måndag kväll o vi lämnar FPL o GAR inför (förhoppningsvis) skuttet till Southend.
Mot allt klarare skyar väster om Amsterdam, trodde vi.
Det blev till att slänga in handduken och gå mot Midden Zeeland istället!
Nere till höger är vi numera representerade...
Det lättade och så småningom landade vi i Southend. Vadå GAR... Handligen för GA tycks vara i fritt fall i gamla imperiet...
22 GBP lättare lyfte vi mot Old Sarum, ett gammalt f.d. jaktflygfält utanför Salisbury. På vägen gavs vi åtminstone sju-åtta olika frekvenser och lika många transponderkoder.
London, från söder o 2400 ft.
Nigel, som har en 80 hkr WT9 med en kompis, var väldigt intresserad av VPL!
Han gav oss lift till hotellet. Vi passerade stället där ryssarna blev förgiftade!
Hotellet, the Red Lion, är precis så pittoreskt som man kan tänka sig...
Efter högersväng från Old Sarum lyckades vi hitta Stonehenge.
På väg söderut till tracken tog Håkan en mästerlig bild på en Tiger Moth.
Lugn, bilden är förstorad...
Håkan stöttar avspärrningsstängslet i Lydd, UK, i väntan på något högre molnbas.
Över holländska tegar.
Tankning på Münster/Osnabrück. Trevlig personal. Tyvärr måste man gå till större o tråkigare flygplatser då man kommer från UK pga Schengenavtalet som engelsmännen ställt sig utanför. Efter brexit blir det nog ännu värre...
Dagen efter hamnade vi i Wilhelmshaven. Ett besök på Deutsches Marinenmuseum är ett måste.
Nästa ben gick till Neubrandenburg och trevligt välkomnande med kaffe o flygsnack i tornet. Stor, fin men öde flygplats. På andra sidan står ett högt flygledartorn, byggt 2004 men aldrig använt. Något för Samir, kanske..
Inne i Neubrandenburg blev det en Berliner Weisse mit Schuß som inledde måltiden. Bägge flygningarna var turbulenta men ganska händelsefattiga som goda flygningar ska vara.