En flygning till Oostende i juli 2018

Hjälp till att organisera flygresor

Moderatorer: Henrik, Henrik

Leif Hansson
Inlägg: 1
Blev medlem: tis aug 07, 2018 4:03 pm

En flygning till Oostende i juli 2018

Inlägg av Leif Hansson »

En flygning till Oostende i juli 2018

Bosse Palm och jag hade länge pratat om årets flygning och vart vi skulle flyga. Efter Nordeney, Gdansk och Berlin ville vi hitta något lagom spännande. Bosse ville vi skulle flyga längre men jag var lite mer återhållsam. Vi enades om Oostende i Belgien som en lagom tur. På vägen ner skulle vi kunna stanna i Emden, i Tyskland, och luncha tillsammans med en kollega till mig, som har sommarboende där. Sagt och gjort. Bosse beställde färska flygkartor och vi träffades för att göra grovplanering hemma hos honom måndag 16 juli. På onsdagen samma vecka körde vi ned till fältet för att göra oss klara. SE-ICM gjordes färdigt, lastades och tankades och vi gjorde oss iordning, med flytvästar, headset och kartor. Vi brukar skiftas om att flyga och normalt försöker jag att både flyga och kommunicera när det är min tur. Jag behöver mer träning på detta än Bosse, som har flugit mycket mer än jag i Europa.
Första benet var från ESTT till EDWE (Emden i Tyskland). Efter en kort tur över vatten lämnade Sweden Controll över oss till Copenhagen Info. Vädret var så där med ganska mycket moln. En bit in över Själland steg vi till 5000´ för att gå över molnen. Vi flög i stort sett rakt mot vår slutdestination. Bremen Info tog över och efter ca två timmar började vi närma oss vårt mål. Ju närmre tyska kusten vi kom desto mer tunnades molntäcket ut och när vi landade i Emden var det CAVOK.
Flygplatsen var trevlig, men restaurangen var stängd. Så vi fick ringa efter en taxi och åka in till stan för att få någon lunch. Det var i och för sig inte så långt, men det tog ändå ett par timmar allt som allt.
Bild
Två glada piloter i Emden

Efter lunch åkte vi tillbaka till flygfältet och planerade nästa ben. Ner till Oostende i Belgien. Vi betalade landningsavgiten på 11 €, lämnade in färdplan och gick ner och satte oss i planet.

Bild
SE-ICM på plattan i Emden

Bosses tur att flyga och jag börjar skruva in rätt frekvenser på radion. Men…. Vi får inte in frekvensen på första kontakten i Holland, Dutch Mil! Det skall ju vara en ny radio med 8,33 MHz spacing!? Vi tar fram radiomanualen, som vi som tur är har med och börjar leta i den. Till slut hittar vi hur man ställer om spacingen och vi kan starta motorn igen. Men under tiden detta tog har vi stått på plattan i stekande sol och vi har blivit mycket varma.
Vi kommer iväg, flyger ut till holländska kusten under överinseende av Dutch Mil och väl här fåt vi ha max 1500´ för att inte komma i konflikt med Amsterdam TMA. Mycket trafik på radion och det gäller att vara på tårna för att inte missa något. Men samtidigt njuta av utsikten när vi passerar städer som Haarlem, Haag och Rotterdam.
Bild
Rotterdams hamn

Det är lätt att navigera då vi följer kusten, men samtidigt måste man vara med så att man inte missar någon rapportpunkt eller flyger in i ett luftrum man inte har tillstånd till. Flygningen rullar på helt enligt plan och inget oförutsett inträffar. Efter ca två timmar landar vi i Oostende.
Bild
Oostende vid belgiska kusten.
Bild
Final EBOS

Efter landning taxade vi in till parkeringsplatsen med assistans av en Marschall bil. När vi hoppat ur planet, trötta och överhettade fick vi hjälp med tankning och även hjälp att hitta ett ledigt hotell i närheten. Killen som körde bilen gav oss varsitt pass för att komma in på flygplatsen igen efter att han ringt och bokat rum till oss på IBIS hotell som låg strax utanför flygfältet. Så vi tog vår packning och började traska mot hotellet. Efter dagens strapatser och i den värme som rådde kännes det som en mycket lång promenad, men i själva verket var det nog ganska nära.
Väl på hotellet checkade vi in och fick vårt rum. Tyvärr var det semestertider och i stort sett allt var bokat. Vi fick ett trippelrum med en extra säng. Det gick bra och rummet var rent och fint. Rummet kostade 260 € för två nätter, inklusive 10€ per frukost.
Vi lade våra grejor i rummet och längtade bara efter en kall öl. Tyvärr hade hotellet ingen bar, men en automat där man kunde trycka fram varsin öl. En kall Leffe Blonde. Jag njöt, men Bosse tyckte den var för söt.
På hotellet kunde man även köpa biljett till den spårvagn som trafikerar hela den belgiska kusten, från Frankrike till Holland. En dags biljett kostade 6€. Vi gick ca 10 min till hållplatsen och åkte in till Oostende.
Hela den belgiska kusten är fantastisk med lång, bred sandstrand, och så stor att det inte är särskilt tätt med badare.
Inne i staden strosade vi först runt och njöt av sommaren, att vara på flygsemester och folklivet i Oostende. Så småningom letade vi upp en restaurang för att äta middag. Det blev en grekisk restaurang med bra mat och grekiska specialiteter.
Efter en kvälls öl i på stranden tog vi spårvagnen hen till hotellet för en välförtjänt god natts sömn.

Bild
Stranden i Oostende. Spårvagnen går strax till höger.

Tidigt på morgonen vaknade vi av ett jetplan i hotellrummet. Inflygningen på bana 26 låg precis över hotellet och det hördes verkligen när morgonflyget landade. Jag hade lite problem med nacken efter natten, men det rättade till sig under dagen. Vi åt frukost, som inte var den bästa någon av oss sett, men helt OK.
Färden gick sedan med spårvagnen till Knocke som låg ca en och en halv timme bort. Knocke är lite mer exklusivt än Oostende, men samma stil. Mycket fint och många bra restauranger. Vi tog den belgiska specialiteten Croquettes de crevettes till lunch och vände därefter hemåt. Middagen avnjöts på en uteservering på ett torg i centrala stan. Bosse åt en råbiff och jag en varm smörgås. Servicen var sådär och något konstig. Efteråt kom vi fram till att restaurangen nog ägdes av en Mc-klubb! En öl på stranden fick avsluta kvällen.
Nästa dag, efter jetplanets väckning, steg vi upp och packade. Vi kom överens om att göra färdplaneringen på flygplatsen så efter frukost gick vi tillbaka till Oostende flygplats och visade våra pass fr att komma in till SE-ICM. Färdplaneringen fick göras i flygplatsens huvudbyggnad och för att komma in var vi tvungna att gå igenom säkerhetskontrollen. En ny byggnad för allmänflyg håller på att uppföras och då skall detta inte behövas.
Färdplanen gjordes och filades. Vi bestämde att hålla oss längt kusten igen för att undvika turbulens och moln längre inåt land. Men vi skulle stanna och tanka i Groningen istället för Emden. Dels för att jag ville dit och dels för att dom säkert hade en restaurang öppen.
Sagt och gjort. Vi lyfte och flög norrut på 1500´ under Dutch Mils överinseende och efter två timmars flygning landade vi på Groningen.
Bild
En svensk DC-3 parkerad på Groningen

Här åt vi lunch. Jag åt den holländska nationalrätten Bitterballen och Bosse åt en schnitzel. Efter planering av det sista benet gick vi ut för att tanka. Vi fyllde 30 liter då bensinen var svindyr! 30 kr per liter! Så det fick bli minimum. Vi startade och startade och påbörjade hemfärden. Vi kom att tangera Hamburgs inflygninszon och fick gå upp på FL 070 för att vara ur vägen. Efter detta och tillbaka i Bremen infos omsorg sjönk vi till 5000´och tog oss hem över Östersjön tillbaka till Söderslätts flygfält där vi landade välbehållna. Avlastning av flygplanet , tvättning av flugor och baxande tillbaka i hangaren och sedan var vårt lilla äventyr över för denna gång.
Bild
Vi får se var nästa tur tar oss. Ser fram emot det med spänning.

[/img]
Leif Hansson

Användarvisningsbild
Johan
Inlägg: 619
Blev medlem: ons apr 26, 2006 6:56 pm
Ort: Trelleborg
Certifikat innehav: PPL

Inlägg av Johan »

Kul läsning och mycket inspirerande! Det är så här certet ska användas :D
Tack för bra inlägg Leif!
Johan
PPL (SEP, IR), UL-B

Skriv svar