Idag blev det tidig uppstigning. Håkan tog första benet som gick över Bornholm, öster om Kolobrzg (!), söder om Gdansk och sedan landning på Elblag som är en typisk fallskärm- o segelflygplats.
Bornholm passeras.
Landat Elblag, ok med gräset men inte på långa vägar så fint som hos oss!
Här är en trevlig prick i Elblag, trikeförare som på lördagen flög 5 m över Östersjön!
En riktig frände på andra sidan Östersjön för våra trikepiloter. Bakom honom finns en trike med en Trabantmotor! 36hkr i original, 48hkr efter modifiering. Han flyger bara ensitsigt. Frugan har inte minsta lust att åka med...
Nästa stopp gick österut till Ketrzyn. Tornet får kanske en och annan Söderslättsflygare att falla i trans
Fältet omgärdas dock av ATZ så det är alltså ett AFIS-dito.
Sett från andra hållet.
En MIG21 o en helikopter, det hade varit kul att ha på ESTT!
Tankningen fick göras för hand. Här serverades endast MOGAS, men 40 liter för 200 Zloty var definitivt resans billigaste.
"One Flew Over the Cuckoo's Nest"...
Några km öster om Ketrzyn låg Hitlers "Wolfschanze", hans högkvarter
under fälttåget i öster. Vi lyckades inte hitta det från luften.
Nu är vi på hotellet i Lublin dit VPL nu burit oss. Dagens farligaste etapp var taxiresan med omdömeslös chafför... Fast nog en hygglig prick ändå... Just när vi sitter på hotellets uteservering kommer han med mina glömda läsglasögon!
Äntligen landningsöl efter en lång dag. Efter maten fylls bordet med kartor för planering av nästa dags etapper.
Bildbevis i form av Håkan vid Lublins flygplats. Staden, som förr kallades östeuropas Jerusalem pga den stora andelen judisk befolkning, gav ett gott intryck på oss. Infrastrukturen tycks i bästa skick och människorna verkar välmående. Polen är ett framtidsland!
Så här säreget landskap flög vi över mil efter mil söder om Lublin. Här har ingen Rutger Macklean varit framme! Detta intresserade mig så jag hittade upplysningar om att 88% av Polens åkermark tillhör små familjelantbruk. De många smala åkrarna borde ge grödorna bra skydd mot växtsjukdomar och skadedjur, eller? Om nu inte alla plötsligt bestämmer sig för att odla samma sak...!
Längre ner mot söder bryts detta mönster helt abrupt av och övergår i skogsklädda kullar.
Tatrabergen mellan Slovakien o Polen. Topparna är ca 2500 m över MSL.
Bekescsaba, mitt på Pusztan i sydöstra Ungern. En fin liten flygplats.
En fin AN-2:a står fasttjudrad framför terminalen.
Uppe på en skorsten har en stork byggt bo. Hon (eller han) breder ut vingarna för att ge skugga åt ungarna i hettan som var över 30 grader.
Resan gick vidare med färdplan mot Slovakien. En vinkel på benet gjorde Budapest Info lite undrande, men anledningen var att vi ville ta en titt på Balatonsjön. Bilden gör inte rättvisa, anblicken av den turkosa ytan var överväldigande. Den är inte särskilt djup, bara drygt 3 meter i genomsnitt.
För andra gången på detta ben passerar vi Donau. Här utgör den mäktiga floden gräns mellan Ungern och Slovakien där den fortsätter sin väg uppströms mot väster och Bratislava samt Wien.
SE-VPL är hemma på födelseorten, i bakgrunden Aerospools fabrik i Prievidza.
Kvällen avnjuts i Bojnice, Prievidzas systerstad. En riktig turistmagnet. Notan efter förrätt, huvudrätt, dryck och kaffe: EUR 31. Ett glas rött vin kostar 99 ct, en öl 1,20...! Och detta dessutom i en turistort!
Hem till hotellet för en god natts sömn. Imorgon blir det ett besök på fabriken, sedan bär det iväg mot Kunovice i Tjeckien samt Schönhagen söder om Berlin.
Lyxigt värre: Toalettpapperet var färgat! Färgade inte av sig, dock...
Lite turistande blev det också. Bojnice slott har anor från 1100-talet, men det mesta är byggt runt förra sekelskiftet. Det används ofta vid filminspelningar, något som är lätt att förstå.
Vi kunde inte få komma till fabriken förrän 13.00. Under tisdagen utfärdades en mängd SIGMET avseende områden med åska i München, Bremen m.m. så vi bestämde oss för att stanna en dag till. Vid flygklubben finns det en liten fin restaurang som serverar öl. Vi satte oss naturligtvis där, fast det var en helt vanlig tisdag...!...
Sammansättningshallen med både nybyggda och helrenoverade Dynamics.
Tidigare hade vi sett själva tillverkningen av kroppen, men där vill man inte att det fotograferas. Det ser ut ungefär som delarna i lådan till Airfix-modellerna man försökte bygga i barndomen!
Dynamicen är nu inne på sin tredje generation. Innanmätet i kabinen har omarbetats, och man har gjort en slags störtbåge på bägge platserna som sitter fast i glaskabinen. Det såg mycket bra ut.
RG-version. Stället har omarbetats och enligt Miroslav Matas så är det mycket starkt. Han menar att det är så bra dämpat att det går att landa ännu mjukare. Nu är han förstås marknadschef... Det ser dock onekligen mycket stabilt och förtroendegivande ut!
Noshjulet på RG-maskinen.
Här förbereds ytbehandlingen av segelkärror, ett underhållsarbete som är en stor del av verksamheten.
Längst bort i fältänden syns ett par dussin segelkärror. Fyra Dynamics drog, mycket väl timat och organiserat, upp dem. Det var ett trevligt skådespel att se!
En segelkärra på väg ner. De är vackra skapelser!
Nöjda och glada kämpade vi oss upp till hotell nr 2 (det skiljer ca 30 meter i höjd, jobbigt då det är hett) och satte oss på deras fina veranda för kvällsmaten. Den känner du väl igen, Henrik?
En väl påpälsad Dynamic hamnade på bild innan avfärd.
Vi hoppade över besöket i Kunovice eftersom jag hade ett evenemang hemma som jag inte kunde riskera att missa.
Här har vi nått Schönhagen efter en tur som gått på både 2000ft och FL65. GS var ibland nere i 70kt så det blev en lång flygning för kapten Svensson! Flygplatsen är väldigt fin, har en bra restaurang och kan verkligen rekommenderas. Personalen skjutsar gärna till närmaste tåg så det är bara ett "Katzensprung" till Berlins innerstad!
Sista resan över Östersjön tillföll mig. Molnhöjden gjorde att det endast blev runt 3000ft. Å andra sidan så har man i den färdriktningen lite bättre groundspeed ifall markvinden, som vid detta tillfälle, ligger runt 270!
En sista landning, sedan var årets stora reseprojekt avslutat. VPL skötte sig som vanligt med beröm, det blev runt 18h i luften denna gång. Nu har vi redan börjat fundera på nästa års äventyr!