Flygning i österled

Hjälp till att organisera flygresor

Moderatorer: Henrik, Henrik

Anders S
Inlägg: 255
Blev medlem: fre aug 19, 2011 4:14 pm
Ort: Flyingeby

Flygning i österled

Inlägg av Anders S »

Idag blev det tidig uppstigning. Håkan tog första benet som gick över Bornholm, öster om Kolobrzg (!), söder om Gdansk och sedan landning på Elblag som är en typisk fallskärm- o segelflygplats.


Bild
Bornholm passeras.

Bild
Landat Elblag, ok med gräset men inte på långa vägar så fint som hos oss!

Bild
Här är en trevlig prick i Elblag, trikeförare som på lördagen flög 5 m över Östersjön!
En riktig frände på andra sidan Östersjön för våra trikepiloter. Bakom honom finns en trike med en Trabantmotor! 36hkr i original, 48hkr efter modifiering. Han flyger bara ensitsigt. Frugan har inte minsta lust att åka med...:D


Bild
Nästa stopp gick österut till Ketrzyn. Tornet får kanske en och annan Söderslättsflygare att falla i trans :wink:
Fältet omgärdas dock av ATZ så det är alltså ett AFIS-dito.


Bild
Sett från andra hållet.


Bild
En MIG21 o en helikopter, det hade varit kul att ha på ESTT!


Bild
Tankningen fick göras för hand. Här serverades endast MOGAS, men 40 liter för 200 Zloty var definitivt resans billigaste.


Bild
"One Flew Over the Cuckoo's Nest"...
Några km öster om Ketrzyn låg Hitlers "Wolfschanze", hans högkvarter
under fälttåget i öster. Vi lyckades inte hitta det från luften.


Nu är vi på hotellet i Lublin dit VPL nu burit oss. Dagens farligaste etapp var taxiresan med omdömeslös chafför... Fast nog en hygglig prick ändå... Just när vi sitter på hotellets uteservering kommer han med mina glömda läsglasögon!


Bild
Äntligen landningsöl efter en lång dag. Efter maten fylls bordet med kartor för planering av nästa dags etapper.


Bild
Bildbevis i form av Håkan vid Lublins flygplats. Staden, som förr kallades östeuropas Jerusalem pga den stora andelen judisk befolkning, gav ett gott intryck på oss. Infrastrukturen tycks i bästa skick och människorna verkar välmående. Polen är ett framtidsland!


Bild
Så här säreget landskap flög vi över mil efter mil söder om Lublin. Här har ingen Rutger Macklean varit framme! Detta intresserade mig så jag hittade upplysningar om att 88% av Polens åkermark tillhör små familjelantbruk. De många smala åkrarna borde ge grödorna bra skydd mot växtsjukdomar och skadedjur, eller? Om nu inte alla plötsligt bestämmer sig för att odla samma sak...!
Längre ner mot söder bryts detta mönster helt abrupt av och övergår i skogsklädda kullar.


Bild
Tatrabergen mellan Slovakien o Polen. Topparna är ca 2500 m över MSL.


Bild
Bekescsaba, mitt på Pusztan i sydöstra Ungern. En fin liten flygplats.


Bild
En fin AN-2:a står fasttjudrad framför terminalen.


Bild
Uppe på en skorsten har en stork byggt bo. Hon (eller han) breder ut vingarna för att ge skugga åt ungarna i hettan som var över 30 grader.


Bild
Resan gick vidare med färdplan mot Slovakien. En vinkel på benet gjorde Budapest Info lite undrande, men anledningen var att vi ville ta en titt på Balatonsjön. Bilden gör inte rättvisa, anblicken av den turkosa ytan var överväldigande. Den är inte särskilt djup, bara drygt 3 meter i genomsnitt.


Bild
För andra gången på detta ben passerar vi Donau. Här utgör den mäktiga floden gräns mellan Ungern och Slovakien där den fortsätter sin väg uppströms mot väster och Bratislava samt Wien.



Bild
SE-VPL är hemma på födelseorten, i bakgrunden Aerospools fabrik i Prievidza.


Bild
Kvällen avnjuts i Bojnice, Prievidzas systerstad. En riktig turistmagnet. Notan efter förrätt, huvudrätt, dryck och kaffe: EUR 31. Ett glas rött vin kostar 99 ct, en öl 1,20...! Och detta dessutom i en turistort!


Bild
Hem till hotellet för en god natts sömn. Imorgon blir det ett besök på fabriken, sedan bär det iväg mot Kunovice i Tjeckien samt Schönhagen söder om Berlin.


Bild
Lyxigt värre: Toalettpapperet var färgat! Färgade inte av sig, dock...:D


Bild
Lite turistande blev det också. Bojnice slott har anor från 1100-talet, men det mesta är byggt runt förra sekelskiftet. Det används ofta vid filminspelningar, något som är lätt att förstå.


Bild
Vi kunde inte få komma till fabriken förrän 13.00. Under tisdagen utfärdades en mängd SIGMET avseende områden med åska i München, Bremen m.m. så vi bestämde oss för att stanna en dag till. Vid flygklubben finns det en liten fin restaurang som serverar öl. Vi satte oss naturligtvis där, fast det var en helt vanlig tisdag...!...:D


Bild
Sammansättningshallen med både nybyggda och helrenoverade Dynamics.

Tidigare hade vi sett själva tillverkningen av kroppen, men där vill man inte att det fotograferas. Det ser ut ungefär som delarna i lådan till Airfix-modellerna man försökte bygga i barndomen!


Bild
Dynamicen är nu inne på sin tredje generation. Innanmätet i kabinen har omarbetats, och man har gjort en slags störtbåge på bägge platserna som sitter fast i glaskabinen. Det såg mycket bra ut.


Bild
RG-version. Stället har omarbetats och enligt Miroslav Matas så är det mycket starkt. Han menar att det är så bra dämpat att det går att landa ännu mjukare. Nu är han förstås marknadschef...:D Det ser dock onekligen mycket stabilt och förtroendegivande ut!


Bild
Noshjulet på RG-maskinen.


Bild
Här förbereds ytbehandlingen av segelkärror, ett underhållsarbete som är en stor del av verksamheten.


Bild
Längst bort i fältänden syns ett par dussin segelkärror. Fyra Dynamics drog, mycket väl timat och organiserat, upp dem. Det var ett trevligt skådespel att se!


Bild
En segelkärra på väg ner. De är vackra skapelser!


Bild
Nöjda och glada kämpade vi oss upp till hotell nr 2 (det skiljer ca 30 meter i höjd, jobbigt då det är hett) och satte oss på deras fina veranda för kvällsmaten. Den känner du väl igen, Henrik?


Bild
En väl påpälsad Dynamic hamnade på bild innan avfärd.

Vi hoppade över besöket i Kunovice eftersom jag hade ett evenemang hemma som jag inte kunde riskera att missa.

Bild
Här har vi nått Schönhagen efter en tur som gått på både 2000ft och FL65. GS var ibland nere i 70kt så det blev en lång flygning för kapten Svensson! Flygplatsen är väldigt fin, har en bra restaurang och kan verkligen rekommenderas. Personalen skjutsar gärna till närmaste tåg så det är bara ett "Katzensprung" till Berlins innerstad!


Sista resan över Östersjön tillföll mig. Molnhöjden gjorde att det endast blev runt 3000ft. Å andra sidan så har man i den färdriktningen lite bättre groundspeed ifall markvinden, som vid detta tillfälle, ligger runt 270!


En sista landning, sedan var årets stora reseprojekt avslutat. VPL skötte sig som vanligt med beröm, det blev runt 18h i luften denna gång. Nu har vi redan börjat fundera på nästa års äventyr!

Användarvisningsbild
Henrik
Inlägg: 657
Blev medlem: fre apr 28, 2006 12:18 am
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Fin tur ni har haft!

Vad gör EDAZ bättre än EDAY? :)
Henrik Persson

Skriv svar