Femø - smuk som et stjerneskud

Hjälp till att organisera flygresor

Moderatorer: Henrik, Henrik

Anders S
Inlägg: 255
Blev medlem: fre aug 19, 2011 4:14 pm
Ort: Flyingeby

Femø - smuk som et stjerneskud

Inlägg av Anders S »

Det bidde en tumme!

Den planerade utflykten med klubbplanen till Femø den 11/9 blev naggad i kanten. Två plan var på avigvägar och några piloter fick förhinder så vi tvingades flytta fram det hela till lördagen den 24/9.

Rackarns retfullt när vädret för en gångs skull spelar med...



Bild
Lennart o jag bestämde oss för att ta skuttet dit ändå!


Bild
Här är vi strax över på danska sidan. Vädret kunde inte vara bättre. Lennart tog motvinden dit, så jag drog långa strået, förutom en väsentlig sak! Se nedan...:-)


Bild
Smålandsvandet. Strax innan hade Lennarts demoversion av Skydemon slutat fungera, den är begränsad till 30 minuter!


Bild
15 meter bred, inte en cm mer.
Den store Skaparen har gett dig fötter att använda sidrodret med.
Använd dem!


Bild
Kunde det blivit bättre? 5 stycken DHC-1 Chipmunk, fd skolkärror i danska flygvapnet. Dessutom en dubbeldäckare (Bücker?) och en tysk 172RG.



BildBildBildBildBild
Så här ska starten göras vid SV-vind, så vill man ha det! Bara det är värt resan!


Bild
Tre av dem i snygg formation.


Bild
Det fortsatte på bästa vis; Stjerneskud, som är smørrebrød med friterad rödspätta, kaviar, lax, räkor o sparris. Aaaah!
Ølen fick jag hoppa över, det är nackdelen med att flyga hemåt...



Bild
Pittoreskt till tusen!



Bild
Färden hemåt gick över FEW på 2300 ft. Kursen var en av mina favoriter: raka vägen!


Bild
Väl hemma blev det en kvart på ljugarbänken med Owe. Han var inte så solenn som han tycks...:-)


Bild
Marie och Björn stack dit med VPL och här taxar Jan-Eric ut med sin MFI för att göra samma resa.


Det här fina utflyktsmålet kan man bara rekommendera. Se dock till att träna rak kurshållning vid start och landning!

Vid stark sidvind rekommenderar man från krogens sida inte besök.

Lennart
Inlägg: 5
Blev medlem: sön mar 18, 2007 4:48 pm
Ort: Malmö

Instämmer med Anders - ett stjerneskud

Inlägg av Lennart »

Anders har som vanligt gjort en fin reseberättelse men jag kompletterar gärna med några bilder till som bildbevis, om det händelsevis är någon som tvekar på att det är en resa som varmt rekommenderas.

Så här såg det ut när de tre Chipmunkarna startade på rad för sin formationsflygning.
Bild

Efter en snabb högersväng efter lättning och formering över vattnet så svängde de tillbaka över banan och försvann över dungen i banändan i sydväst.
Bild


En glada (?) tyckte det verkade kul att starta på linje och lyfte strax efter en Chipmunk. Den lilla pricken bakom planet rakt ovanför stjärtfenan på Cessnan.
BildBild

Sen bar det hemåt och Anders beslöt att starta bana 23 (klokt med tanke på vinden). Dock är banan smalare än svängradien, så det krävs lite handpåläggning för att få nosen i rätt riktning.
Efter lättning njöt piloten i fulla drag över att få göra en 90 gr högersväng mitt på banan.
Bild

Och strax lämnade vi Femö bakom oss.
Bild

Den vind jag arbetade mig igenom på vägen dit gav nu extra skjuts åt hemfärden. Notera GS på GPS:en
Bild
Och en nöjd befälhavare kan strax skönja den svenska kustlinjen, långt innan vi lämnat danskt territorium.
Bild
Lennart Gustafson
Kassör

Skriv svar