Att färdas då man planerat långflygning

Hjälp till att organisera flygresor

Moderatorer: Henrik, Henrik

Anders S
Inlägg: 255
Blev medlem: fre aug 19, 2011 4:14 pm
Ort: Flyingeby

Att färdas då man planerat långflygning

Inlägg av Anders S »

Då driftplan är skriven och ATS-färdplan är inlämnad och accepterad återstår att hoppas på gott flygväder.

Ring och fråga MET +46851788751 om det tycks osäkert längst din väg. Du är själv ansvarig, men han kan hjälpa och stötta dig i tolkning av information. Som du vet är sikt 5km och molnbas 1000ft planeringsminima. Att flyga till Bornholm under sådana förutsättningar är ytterst tveksamt, i Rønne kommer de nog att undra om vi är riktigt kloka. Dessutom tillkommer följande:

Rønne TMA och CTR är D-luft. Detta innebär att du ska ha 1000ft fritt vertikalt till moln! Hur ska det gå till?

Om sikten är lägre än 8km och molnbas lägre än 2000 fot ska anteckningar om vädret medföras.

NOTAM och AIP SUP måste läsas noga innan avfärd. Intressant är bl.a. om KABUSA eller restriktionsområdet sydöst om Rønne är aktiva. Även fältstatus ska kontrolleras.

Detta är ungefär vad som väntar:

Då avfärd sker går men lämpligtvis över till Sweden Control 133.8 strax efter start.

Etablera kontakt:

Du "-Sweden (Control), Sigurd Erik Viktor Petter Ludvig, (godmorgon)."
SC "-SEVPL, Sweden (Control, godmorgon)"

Om de svarar "-SEVPLSwedenKOMIGEN!" så betyder det att de har mycket att göra, försök vara kortfattad.

Du "-SEVPL startat Vellinge 30, önskar aktivera min färdplan mot Rønne".
SC "-SPL, din färdplan är aktiverad 30, ställ in transponder (ex) 4255"
Du "-4255, SPL"

Ställ om transponder och vänta. Så småningom:

SC "-SPL radarkontakt, (ex) ingen känd trafik i området, QNH Sturup (ex) 1023"
Du "-QNH 1023, SPL"

OBS! OBS! Du har ännu ingen klarering! Stanna i G-luft!

Då du tycker att det är lagom så:

Du "-(Sweden)SPL begär (ex) 4500ft på nuvarande kurs."
SC "-SPL, du är klar att stiga i Malmö TMA till 4500fot" (Om det är OK)
Du "-Klar till 4500fot i Malmö TMA, SPL"

Nu är du klarerad och kan stiga. Ifall du vill vara väluppfostrad kan du då du nått upp säga:

Du "-(Sweden) SPL 4500 fot, bibehållande" som belönas med:
SC "-SPL"

Ovanstående är mest med som exempel, det går ganska bra att stanna i G-luft ända fram till Rønne TMA om man går vägen via Sandhammaren.

Stanna på höjder du blivit klarerad till! Varken flygledning eller fåglar gillar flipperkulor som åker upp och ner och hit och dit. Gör svängar bestämda, inte tvekande.

Då (om) du närmar dig KABUSA Restriktionsområde måste du begära tillstånd:

Du "-(Sweden) SPL begär tillstånd att passera KABUSA"
SC "-SPL, KABUSA är inte aktivt, du har tillstånd att passera"
Du "-Tillstånd att passera KABUSA, SPL"

Så småningom blir du överlämnad till Rønne. Ifall SC inte kallar så måste du ropa Sweden strax innan Rønne TMA och begära att lämna frekvensen för Rønne.

Därefter går du över på Rønnes frekvens, lämnar position, höjd och transponder (squawk). På engelska! Du möts på vänligaste vis och blir förmodligen anmodad att fortsätta inflygningen mot RWY 11 el 29, eventuellt via HASLE.

Ungefär såhär möttes vi på 118.325:

Du "-Rønne, SEVPL"
R "-SEVPL, Rønne"
Du "-SEVPL, Squawk (ex)2046, inbound HASLE, 3000ft"
R "-SPL, You're identified, continue towards HASLE, report Hasle 1500ft"
Du "-Continuing towards HASLE, will report HASLE 1500, SPL"

Vid HASLE:

Du "-SPL, HASLE 1500"
R "-SPL, RWY 29 in use, continue approach (ex. as number 3) righthand traffic circuit RWY 29, report right downwind leg RWY 29.
Du "-Continuing approach RWY 29 (as number 3), will report right downwind RWY 29"

Osv...

OM AVGÅNG

Här några "lifehack" angående större flygplatser:

1 Man bör först ringa tornet och meddela sina avsikter. Det gäller t.ex. på platta Väst på Sturup, i Norrköping m.fl.
På Sundsvall får du inte ens starta motorn utan att först ha ringt!

2 Då du står i vänteläget så gör allt klart!

Säg inte "SPL, ready" om du inte är det! Lägg i klaffen, starta pumpen, skriv upp ungefärlig starttid, starta eventuellt transponder. Du ska helst bara behöva kolla ev. kursgyro kontra bana.

Efter "SPL, line up RWY 29", som du kvitterar, får du ofta ett omedelbart "SPL, wind 250 degrees, 10 knots, RWY 29 clear to take off".
Då förväntas du dra på inom några sekunder, helst direkt. Senast efter 8-10 sekunder kommer de att fråga om du har problem!

Det är ibland så att flygledarna krånglar till det med att vänta att ge dig transponderkod tills du rullar ut istället för att ge den då du får klarering i luftrummet.
Sedan kommer "...clear to take off" direkt därefter medan du griper efter en penna, har ett plan att styra, en kod att komma ihåg samtidigt som du ska kvittera...😠

Så här gjorde man dock inte på Bornholm. Transponderkoden fick man ungefär borta vid HASLE. Hyggligt folk!


DET HÄR ÄR EGENTLIGEN INTE SVÅRT! DET FIXAR DU! VAR INTE FÖR HÅRD MOT DIG OM DET BLIR MISSAR, FLYGLEDARNA HJÄLPER ALLTID TILL!

Du måste ta dig igenom detta nålsögat, sedan kommer du att se att det blir bara lättare och lättare! :D :D

Alla helgens flygare fixade det med glans, så varför inte du?

Användarvisningsbild
FredrikH
Inlägg: 729
Blev medlem: tor feb 25, 2016 9:27 pm

Inlägg av FredrikH »

Som sagt, det uppskattas att du skapat de här trådarna.

Lite frågor angående frekvenserna.

Fråga 1
Frekvensen 118.325, sammankopplar ni den enbart med "Rönne TWR" eller något mer?

Fråga 2
Bornholm ligger inom svenskt FIR. Om jag kollar på Naviair´s karta "EK Chart ANC Denmark front" från https://naviair-public.sharepoint.com/English (via VFR Flight Guide Danmark, VFG Part 4 - KORT) som du länkar till i den andra tråden, så ser man att Rönne TMA sträcker sig mellan 4500-1500 ft, D-luft, samt att frekvensen 118.325 anges för detta.
Ovanför detta heter det också Rönne TMA, FL95-4500, E-luft, men där gäller tydligen frekvensen 133.800 från Sweden Control.
På TMA 1-kartans omslag ser man att Bornholm ligger under Malmö AOR. För Bornholmssektorn anges där två frekvenser som BÅDA beskrivs under överskriften "Flyginformationsfrekvenser under FL95 callsign: SWEDEN CONTROL". Dessa är 134.975 samt tidigare nämnda 118.325.
Således har Sweden Control tre frekvenser över Bornholm (134.975, 118.325 och 133.800), och danskarna har en som de delar med Sweden (118.325).
Jag förstår att man använder Rönne/Sweden-frekvensen 118.325 när man ska in i kontrollzonen, samt 133.800 i TMA´t över 4500 ft.
Förutom det, verkar det som att man för 1500-4500 i TMA´t kan använda både Swedens/Rönnes 118.325 och Swedens 134.975. Dessutom bör man då kunna snacka svenska även på 118.325. Kommentarer på dessa påståenden?

Fråga 3
En intressant sak angående 134.975 är att SkyDemon anger denna frekvens för Sweden Control oavsett var i luftrummet man är över/runt Skåne bortsett från under Köpenhamns TMA, vilket väl måste vara felaktigt?
I alla fall såg det ut så sist jag kollade på demoversionen. Hur ser det ut i den skarpa versionen?

Anders S
Inlägg: 255
Blev medlem: fre aug 19, 2011 4:14 pm
Ort: Flyingeby

Inlägg av Anders S »

Bild

1. 118.325 är Rønne TWR, inget annat. Sweden svarar inte på den frekvensen.

2. Nej, du pratar danska eller engelska på 118.325, inget annat.
Jag tror bara 133.8 gäller i det grannskapet, skulle själv aldrig välja annat än den eller 118.325 för E-luften över Bornholm 4500-FL95.
Se även VAC Bornholm/Rønne, 118.325 får lov att användas på 40Nm avstånd och upp till FL 100.

För en UL-pilot är det nog ganska sällsynt att du passerar genom E-luften. Om tornet är stängt så svarar förmodligen SC för D-luften, men den situationen är nog knappast aktuell för UL. Då är det kväll eller natt.

Om du hamnar fel så blir du skickad till rätt ställe. ATC curlar dig med frekvenser. Det uppstår dock ibland luckor, så att skriva upp tänkbara frekvensalternativ längst din färdväg är klokt.


3. 133.8 gäller för den sydvästra och södra delen av Skåne. På TMA papperskartan (tror jag) finns en liten översiktskarta över frekvenserna.
Kalla först på den områdesaktuella, sedan skickar de dig vidare enligt den väg du flyger.

Min SkyDemon visar bara 133.8 för det området.

Iofs förstår jag att du undrar om det här; I E-luft krävs ingen klarering. Kan man gå upp på 5000ft vid Simrishamn och sedan flyga ut och i godan ro kryssa hit och dit över Bornholm, utan att kalla...?
Nej, man passerar en nationsgräns.

Användarvisningsbild
FredrikH
Inlägg: 729
Blev medlem: tor feb 25, 2016 9:27 pm

Inlägg av FredrikH »

Hej, tack för svaret!

Jo, det är nog smart att skriva upp frekvenserna på papperskartan så behöver man bara konsultera ett papper så att säga. Det finns förstås knäbord, men mitt nuvarande är för stort och kommer ivägen för spakens rörelser.
3. 133.8 gäller för den sydvästra och södra delen av Skåne. På TMA papperskartan (tror jag) finns en liten översiktskarta över frekvenserna.
Det stämmer, men TMA-papperskartan visar som sagt 134.975 (samt 118.325) för Bornholmssektorn. För båda anges callsign: Sweden Control. Kanske är fel på den översiktskartan?
Endast Naviairs karta visar 133.800 för Bornholm när jag nu jämför mina tre tillgängliga kartor (Naviair, TMA och Skydemon demo). Har mailat Skydemon och undrat varför deras demoversion visar andra frekvenser än den skarpa.
Mysteriet med 134.975 kvarstår dock. När ska den användas?
Iofs förstår jag att du undrar om det här; I E-luft krävs ingen klarering. Kan man gå upp på 5000ft vid Simrishamn och sedan flyga ut och i godan ro kryssa hit och dit över Bornholm, utan att kalla...?
Nej, man passerar en nationsgräns.
Fast F16-planens svängradie lär få svårt att matcha en Eurostars....
Senast redigerad av 1 FredrikH, redigerad totalt 0 gånger.

Anders S
Inlägg: 255
Blev medlem: fre aug 19, 2011 4:14 pm
Ort: Flyingeby

Inlägg av Anders S »

Nej, inget fel, frekvensen finns! Se aip eller googla malmö aor frekvenser.
Bägge gäller för sektor L men 133.8 anges dock för VFR.

Du hamnar vanligtvis på 133.8, den är dessutom lätt att komma ihåg!
Senast redigerad av 1 Anders S, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
FredrikH
Inlägg: 729
Blev medlem: tor feb 25, 2016 9:27 pm

Inlägg av FredrikH »

3. 133.8 gäller för den sydvästra och södra delen av Skåne. På TMA papperskartan (tror jag) finns en liten översiktskarta över frekvenserna.
Kalla först på den områdesaktuella, sedan skickar de dig vidare enligt den väg du flyger.

Min SkyDemon visar bara 133.8 för det området.
Jag mailade SkyDemon och de säger att där inte ska vara någon skillnad på demoversionen och fullversionen avseende detta. Kanske beror det på att jag testar PC-versionen?

Om du hovrar med muspekaren i vattnet precis utanför Trelleborg, eller inne i Sturups kontrollzon, eller på Sövde Flygfält, eller lite väster om Svedala, får du då upp en info-ruta där det längst ner står Radio: Sweden Control on 133.800?
På min SkyDemon står det genomgående 134.975 när jag provar detta. Här, hovrar med muspekaren precis väster om Svedala:

Bild

Användarvisningsbild
Johan
Inlägg: 619
Blev medlem: ons apr 26, 2006 6:56 pm
Ort: Trelleborg
Certifikat innehav: PPL

Inlägg av Johan »

Är det inte så att 133.8 är en AFIS-frekvens? Alltså för VFR, så Anders har helt rätt för sig.
134.975 är den frekvensen som används av trafikkärrorna...

Är själv lite osäker...har använt båda för VFR och det har inte varit några problem. Har fått 134.975 när jag kommit från Tyskland VFR.

Startar man IFR från Sturup får man 134.975, det är bara att lyssna lite på 118.8.

En del av tiden tror jag dessutom att 133.8 och 134.975 är sammankopplade.
Johan
PPL (SEP, IR), UL-B

Användarvisningsbild
Johan
Inlägg: 619
Blev medlem: ons apr 26, 2006 6:56 pm
Ort: Trelleborg
Certifikat innehav: PPL

Inlägg av Johan »

Kollade förresten SkyDemon också. Får upp 133.8 i södra Skåne, vilket stämmer för VFR.
Johan
PPL (SEP, IR), UL-B

Skriv svar