Färdplanering och långflygning

Hjälp till att organisera flygresor

Moderatorer: Henrik, Henrik

Anders S
Inlägg: 255
Blev medlem: fre aug 19, 2011 4:14 pm
Ort: Flyingeby

Färdplanering och långflygning

Inlägg av Anders S »

Jag ska här ta upp färdplaner och genomförande av längre flygningar. Anledningen är att många piloter efter att ha tagit certifikat inte använder sig av kunskaperna man lärt under utbildningen. Efter några år faller kunskaperna i glömska och man tror att långflygning är något som är svårt. Det kommer du att märka att det inte är!

Under helgen 23/7 och 24/7 ska vi pröva en klubbresa till Bornholm. Enklare kan en utlandsresa inte göras, samtidigt som alla elementen finns där. Kan du genomföra en resa dit så kan du flyga till exempelvis Lübeck också, du får fler brytpunkter men annars går det till på samma vis.

Kommande resa till Bornholm/Rønne EKRN får tjäna som exempel.

1 Du behöver karta som visar TMA-gränser och rapportpunkter.

Någon sa att Bornholm finns med på TMA-kartan i 1:250 000 och det är ju bra. Det finns dock inte på min (2015) ialla fall.
På Malmö ICAO 1:500 000 finns det med. Sådan kan du köpa på KSAB eller Hangar 11/29 för ca 220:-.
Om du istället letar upp danskt aip (Navair) så finns det en utmärkt sådan att ladda ner som pdf under "VFR-guiden".

https://naviair-public.sharepoint.com/English

2 Du behöver en VAC (Visual Approach Chart) som visar flygplatsens läge och rapportpunkter mera i detalj. Finns i VFR-guiden.

3 En karta över taxivägar etc behöver du också ha för att inte känna dig vilsen då du är framme. Finns i VFR-guiden.

4 Det finns även textinformation till varje flygplats. Här står en del som du har nytta av och väldigt mycket som du inte behöver. Kom ihåg att infon där överflyglas av NOTAM! Även AIP SUP måste studeras, kanske något tillfälligt restriktionsområde tvingar dig att använda någon annan väg. Se allra längst ner vid *.

5 Du ska ha flytväst och en gul väst med dig. Västen ska bäras på alla större flygplatser då du rör dig exempelvis över plattan. Låna i klubbstugan om du inte har en egen.

6 Driftfärdplan

Vid flygning mer än 25 Nm från flygfältet är man per definition på distansflygning. Då ska driftfärdplan upprättas.

En sådan innehåller vikt- o balans, bränsleplanering och färdvägar angivna med CH (kompassriktning mht till vindar, deviation, variation etc.) samt angivna brytpunkter och tidpunkter då man förväntas nå dem.

Du ska helt enkelt veta var du är, att bränslet räcker och att du inte flyger med felaktigt lastad maskin!

Det kan ni som är piloter och ni som gått teorikursen redan, ni andra kommer att göra många sådana under teorikursen. Vi går vidare, den som inte minns hur man gör driftfärdplan hänvisas till böckerna.

7 ATS-färdplan

Denna måste lämnas in till FPC vid t.ex. flygning över nationsgräns och i fjällområde. Det kan inte nog rekommenderas att använda den även vid "vanliga" flygningar, åtminstone om de är från punkt A till B en längre sträcka. Genom att din flygning är känd kommer du, förutom andra fördelar, att ha tillgång till flygräddningstjänsten. Dessutom blir färdplaneringen enkel om du gör den ofta och radiokontakten blir efter ett tag till rutin.

Det är denna som många piloter slutar använda efter utbildningen.

Var ska någon kunna leta efter dig om planet saknas och du tycks ha flugit iväg med full tank utan att tala om vart?

ATS-FÄRDPLANEN

Det finns olika sätt att arkivera ("file") en ATS-färdplan:

A-Blankett.

På länken nedan finner du blanketten vars ifyllande tills för ett par år sedan var det vanligaste sättet att arkivera en färdplan. Du faxar (lycka till...;-) den eller lämnar in den på flygplatsen så fixar de det åt dig.

http://www.kopingsfk.se/wp-content/uplo ... S-plan.pdf

Ta med dig några sådana då du är på resa. I t.ex. UK kan du inte alltid lita på mobilt datanät...

B-Ring till FPC.

Det här sättet är utmärkt, då får du ofta service med NOTAM, hjälp med att få uppgifterna rätt och du kan be om att få bli kopplad till MET efteråt.

Lägg in numret 004687976340 bland dina kontakter!

C-Använd AROWEBs nättjänst.

Denna tjänst ser FPC helst att du använder. Då du lärt dig använda den kommer arkiverandet att gå blixtsnabbt.

https://aro.lfv.se/

Va, har du inget användarkonto där än? Skaffa ett, ögonaböj!!! Det finns bra funktioner för självhjälp. Vid varje ruta finns ett "?" som om du trycker där visar ifyllnadsalternativ.

D-Direkt inifrån navigeringsprogram.

Inifrån t.ex. SkyDemon har du möjlighet att skicka färdplan till FPC. Det fungerar även utomlands. Mycket praktiskt, men de gånger jag använt funktionen har jag inte fått feedback från ATS, så man lämnas i lite tvivel om det fungerat eller ej.

ATT FYLLA I UPPGIFTERNA

-Tiderna ska vara UTC.
-Brytpunkterna ska vara koordinater, rapportpunkter, VOR etc men inte flygplatser. Inte heller "bron vid kyrkan i Broby" som du skulle kunna tänkas ha i din driftfärdplan...!
-Fyll i ditt mobilnummer så att du kan bli nådd.

Gör din driftfärdplan innan du vänder dig till FPC:

Bild
Så här ser min lösning till flygningen ut i SkyDemon. Det är rimligt att satsa på att minimera tiden över vatten samt att räkna med att gå in i CTR via Hasle.

På papperskartan som du har med under flygningen ska du rita in din egen lösning till färdväg och brytpunkter.

Bild
Driftfärdplanen i SkyDemon. Prydligt, eller hur? Vindarna finns inte med eftersom resan är planerad för långt in i framtiden. Av den anledningen finns bara TrueTrack omräknad med variationen till Magnetic Heading med.

Här kan du hämta koordinater för brytpunkter. Avrunda så att nordkoordinater får 4 numeriska tecken, östdito 5. Min väg kommer på flygplaneringsspråk att heta:

"DCT 5523N 01409E DCT HASLE DCT". (DCT=Direct, är avskiljare mellan brytpunkterna)

Notera ENDURANCE, tid du kan stanna i luften beroende på bränslemängd. För SE-VPL är det åtminstone 0530 vid full tank! Då du flyger hem igen måste du tänka på att subtrahera det bränsle du använt.

Tänk igenom utrustning. VPL och VSG har A+C+S transponder, alltså "S-mode" och radion är 8.33kHz-delning VHF. ICM har S-mode men bara 25kHz VHF.

LIFE JACKETS, flytvästar, ska finnas med. Våra är någorlunda flouroserande.

Nu har du det som behövs för att fylla i ATS-färdplanen. Jag väljer Aroweb.

Bild
Så här ser första sidan ut då den är ifylld för VPL. Förutom registreringen ser det likadant ut för VSG. ICM ska såklart inte ha "ulac" utan "pa28". Vid radioutrustning ska ICM ha "S" eftersom dess radio endast har 25kHz kanaldelning men standardutrustning finns.
Transponder har jag satt till "P" som är S-mode på enklaste vis. Sätt "P" på ICM om du inte vet att mer info skickas ut från den.


Bild
Sida två, flygvägsinfo. Tider ska vara UTC, fart är här angiven som knop; N0105 står för 105 knop. Flyghöjd kan anges, men genom att skriva VFR kan du själv begära höjd anpassat till moln. Flygvägen har vi redan diskuterat, två reservflygplatser är angivna.

Bild
DOF är Day Of Flight.

Den andra rutan, REG, är kryptisk, används förmodligen för t.ex. warbirds där registreringen tycks vara en annan(?). Scrolla istället fram nästa som är EET och tryck på plus. Där ska du skriva in flygtid till FIR. Behövs dock inte till Bornholmsresa.

Bild
Utrustning och personer ombord. Vi har egentligen inte ELT men jag brukar skriva såhär och kompletterar längre ner på sidan.


Bild
Här är nedre delen av sidan. ICM får man väl kalla W(hite), VSG S(ilver) CONTRAST. Glöm inte att fylla i "SMS-reply".

OBS! OBS! OBS!

Arkivera inte (skicka inte in) en färdplan du inte tänker flyga! Den lägger sig nämligen som en spärr om någon annan vill flyga samma kärra under färdplan just då.

Bild
Det finns en kontrollsida, använd den! Kolla igenom sammanfattningen. Om allt verkar OK så skickar du in den genom att klicka på flygplanet.

Bild
Om allt är OK så belönas du med detta meddelande. SE-VPL har alltså ett bokat luftrum på lördag nominellt 10:30-11:10 mellan ESTT och EKRN, men det finns "gummiband" i tiderna.

ATS-färdplaner ska lämnas in senast 30 minuter innan ETD för flygning inom Sverige. För denna Bornholmsflygning gäller 60 minuter.

KOM IHÅG att den raderas ur systemet om du inte kommit iväg inom 60 minuter från din ETD. Ring och "delaya" ETD om det tycks behövas, annars måste du skriva en ny!

GLÖM INTE ATT AVSLUTA FÄRDPLANEN!

I Rønne kommer tornet att göra det åt dig, men vid hemfärden måste du själv fixa det, antingen genom att ringa eller via radion.


LITA INTE ENBART PÅ SKYDEMON

Tillfälliga restriktionsområden dyker upp i SkyDemon via (TRIGGER) NOTAM men om du tittar i slutet på NOTAM, efter ENROUTE så dyker nedanstående brasklapp upp! Det kan innebära att SKyDemon slutar rita in området efter 14 dagar! Enkelt för ACC men lurigt för fritidsflygaren. Ta alltså för vana att titta även i AIP o AIP SUP.

Bild