Vi hoppas i alla fall att det ska gå!
Lördagen den 23/4 lyfte SE-VPL från ESTT med Håkan Svensson vid spakarna. Eksjö var målet och dit nådde vi efter 1:40.
Ibland var vädret utmärkt!
Det blev dock mycket kryssande mellan skurarna. Bilden är tagen under nästa flygpass mellan Eksjö och Mariehamn. Sådär såg Stockholm ut från Värmdö.
Det var rejält kyttigt i luften! Lösningen blev att leta sig ut till kustbandet.
Nu njuter vi av en öl på hotellet och funderar på vart den fortsatta färden ska gå.
Finland runt
-
- Inlägg: 20
- Blev medlem: lör nov 19, 2011 1:11 pm
Söndag 24/4 Åland: Ingen brådska idag, Vi måste ha bensin i tanken och ingenting händer förrän flygplatsen öppnar kl 1300. Det får istället bli en förmiddagspromenad i Mariehamn.
Idag blev det, Mariehamn-Savonlinna-Kajaani, en tur på drygt 4:20, här filmsnutt från dagens sista landning med Anders vid spaken.
https://youtu.be/RoAzN-yIRUg
Idag blev det, Mariehamn-Savonlinna-Kajaani, en tur på drygt 4:20, här filmsnutt från dagens sista landning med Anders vid spaken.
https://youtu.be/RoAzN-yIRUg
Mariehamns stadshus, pampigt värre!
Restaurangbåten F.P. von Knorring!
Imponerande, eller hur? Fyrmastaren "Pommern", som är museumsskepp. Tyvärr är allt stängt så här års, här finns annars sjöfartsmuseum och annat som visar ålänningarnas stolta sjöfartshistoria.
Håkan fick kryssa mellan CBn på vägen till Savonlinna.
På Savonlinna hjälpte oss Jonathan, medlem i flygklubben. Deras bensinautomat har inte fungerat på fem år, suckade han. En titt in i räkneverket var förklaring nog...
Kan texten säga "-Släng överblivna oljeburkar här"? Finska språket förbryllar!
Is och snö på sjöarna.
Vänster, höger eller mellan dem? I det här fallet blev vägen den sistnämnda.
Framme i Kajaani.
En sen middag (soulfood, vitlöksburgare med sötpotatis... och en landningsöl.
Måndag morgon och snöfall! Tillfälligt slut på VMC...
I Rovaniemi är det just nu CAVOK men det hjälper inte. Den ockluderade fronten har just dragit upp över oss. Det får bli en extra dag här.
Vi har gjort en tidsresa tillbaka till januari, känns det som...
I vattendraget finns resterna av en gammal borg.
Ett kraftverk, imponerande för en skåning!
En mycket fin, 120 år gammal träkyrka.
Överallt finns monument över den osaliga tiden från det sovjetiska överfallet 1939 till fortsättningskrigets slut 1944. Finlands unga män mellan 20 och 30 år gamla ligger har i långa, sorgliga rader.
Ibland är man på fel plats vid fel tidpunkt...
Vi försöker dammsuga trakten på sevärdheter och fingertopparna är slitna av allt skärmtryckande...
Tisdag, sen em, blev det flygbart men bara här i Kajaani. Ingen lämplig målflygplats kunde nås. Att sticka ut till EFKI och göra touch'n'goes kändes inte så meningsfyllt. Det blev en promenad istället längst sjön.
Ett intressant besök på ett museum ökade dess besöksstatistik rejält! Här i trakten har man levt ett hårt, fattigt och strävsamt liv utan några utsvävningar.
Det är onsdag och vi har flightplanning i hotellfoajén.
Torsdag em hade vi äntligen flyt. Den stationära varmfronten löstes till en viss del upp, det var tillräckligt för vi skulle kunna hitta passagen ut mot Kokkola.
Därborta ligger högre molnbaser. Därifrån gick färden ner mot Pori där vi nu landat. Åland håller på att nås av IFR-väder och har ganska stark rak sidvind på 23 knops byar så vi stannar i Pori/Björneborg i natt.
- Hakan Sjoberg
- Inlägg: 1592
- Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
- Ort: Stavstensudde
VPL hemma igen
I ett kylslaget väder på fredageftermiddagen så kom Håkan och Anders åter från sin Finlandsflygning. Med vädrets makter emot sig, och många finska flygfält med liten, eller nästan ingen, aktivitet så konstaterade man att Finland skall göras på sommaren och allra helst med ett sjöflygplan.
I från Söder, närmare bestämt, Rugen kom ICM nästan samtidigt. Konstaterades att bilen där fungerar och startade direkt.
VPL på kort final följt av CM.
VPL taxar in med två glada flygare och följs av CM med fler glada flygare.
I från Söder, närmare bestämt, Rugen kom ICM nästan samtidigt. Konstaterades att bilen där fungerar och startade direkt.
VPL på kort final följt av CM.
VPL taxar in med två glada flygare och följs av CM med fler glada flygare.