SE-VSG Sylt (EDXW) 16/7 2015

Hjälp till att organisera flygresor

Moderatorer: Henrik, Henrik

Användarvisningsbild
Johan
Inlägg: 619
Blev medlem: ons apr 26, 2006 6:56 pm
Ort: Trelleborg
Certifikat innehav: PPL

SE-VSG Sylt (EDXW) 16/7 2015

Inlägg av Johan »

Jaha, en flygning som inte alls var planerad. Henrik kände sig dock sugen på en Tysklandstripp och själv hade jag som tur var möjligheten att hänga med och då är jag inte svår :D
Så sagt och gjort, det bestämdes att vi ses på fältet klockan 8 för take off vid kl 9. Henrik skulle flyga dit, så han loggade färdplan kvällen innan.
Owe skulle göra service på tankanläggningen så det var till att få tankat innan.
En timme innan take off är ganska lagom om man har förberett sig innan, dvs färdplan, kartor osv. Då hinner man i lugn och ro gör daglig tillsyn, tanka om det behövs, göra sina behov, sätta sig i planet, knäppa fast sig, komma på att man har glömt flytvästar, ur planet igen, hämta flytvästar, i planet igen osv...15 min daglig, 15 min tankning, 15-20 min övrigt så kan man vara klar för uppstart 10-15 min innan planerad take off.

Men men, nog om det.

Vädret var alldeles utmärkt, möjligen något blåsigt (hade antagligen alla utom vi på Söderslätt tyckt :lol: )
Prognosen sa att vi skulle stötta på lite moln när vi närmade oss destinationen.

Färdplanen löd ESTT DCT LEDBA DCT TOBIS DCT TUDLO DCT IN DCT ATTUS DCT EDXW.

Henrik var PIC och undertecknad tog hand om radion, färdplan osv.

Men vi kom iväg 09.03, vilket får ses enligt plan.
Vi kallade upp Sweden på 134.975 och aktiverade färdplanen. Direkt fick vi gå över på Copenhagen Info på 127.075. Kallade upp dem och det var inga problem som vanligt. Vi valde initialt en flyghöjd på 2500 fot för att passera diverse luftrum på ett "oskyldigt" sätt.
Initialt 2500ft på QNH1017 med SQ 6263.

Danmark är synnerligen likt Skåne...
Bild

Dagens besättning i SE-VSG.
Bild

Uppföljning under flygningen från högersits.
Bild

Variation till åkerlandskapet
Bild

Mycket GA-trafik på CPH Info, men det är alltid trevligt att sitta och lyssna på. Henrik och jag konstaterade att danskarna nog har en annan kultur än svenskarna när det gäller att kalla upp flygledningen även på kortare flygningar.
Så snart vi hade passerat lite luftrum, så fick det bli FL45.
Strax efter Laangeland fick vi byta till CPH Info på 129.475 istället. Dock samma flygledare :D

När vi närmade oss Sylt så ska man också passera FIR-gränsen till Tyskland, men det är inte med många meter. Vi blev dock uppmanade att kontakta Bremen Information, men blev där mer eller mindre omgående överskickade till Sylt Info på 119.750. Vi hade redan innan vi kallade upp Bremen lyssnat på Sylt ATIS: Infomation F, RWY 32 in use, TL 60, wind 350/8 320V030, CAVOK, Temp 16/9, Q1020.
Bra info, så vi tog sikte på bana 32. Bra att ta ATIS så tidigt som möjligt så att man kan förbereda sig i lugn och ro för inflygningen.

Sylt har flera inpasseringspunkter och noga utritade inflygningsleder, dock inget avancerat. Bra om man har kollat innan dock.
Vi kallade upp Sylt och fick klart att fortsätta in via Echo 1 och Echo 2 precis som vi hade planerat. Dessa punkterna fanns med i SkyDemon, men är även synnerligen lätta att hitta visuellt. Sylt är en ö, men har en landförbindelse i form av en järnväg så den är lätt att se.
Echo 1 ligger där "klyckan" i Y:et går samman och Echo 2 där järnvägen viker av vänster.
Bild

Vid Echo 2, nu mot RWY 32.
Bild

Planerad landningstid var 11:12, vi satte däcken i backen 11:13. SkyDemon är bra på att räkna rätt :D

Tornet på Sylt.
Bild

Vi fick parkera på Apron 2, som var avsedd för GA. Henrik plockar ut det som ska med in till stan.
Bild

De hade en fin GA-terminal. Varför fick vi klart för oss när vi betalade :D
Landningen kostade 11 Euro, sedan fick vi betala passagaravgift per person också, vilket slutade i en slutnota på 33 Euro. Dyrt kändes det spontant, men efter att ha bjudits på glass så konstaterade att man får väldigt fin service och anläggningar för ganska lite pengar.

GA-terminalen (som delades med blandade PPL-kärror, några Cessna Citations, Pilatus PC-12 och Gazpromzs privatjet)
Bild

In till staden tog det ca 25 min att gå i lugn och maklig takt. Det är ganska skönt att få röra på benen efter 2:10 i flygplanet. Promenaden var genom trevliga bostadskvarter där mer än ett hus tilltalade undertecknad.

Nedan några bilder från Sylt.
Bild

Bild

Hemfärden var om möjligt ännu mer okomplicerad. Det var samma färdplan (som filades i samband med lunchen) fast reverserad så klart.
Undertecknad flög och Henrik tog hand om övriga sysslor.
Vädret strålande. Några område med moln gjorde dock att vi höll oss på 4000ft. När vi närmade oss Kastrup så testade vi att få klarering igenom deras luftrum på 4000ft och det gick alldeles utmärkt. Inflygningar och starter åt andra väderstreck gjorde det möjligt för oss.
Bra medvind på hemvägen gjorde att det blev 1:50 fluget.

Summerat så blev det en trevlig dag och vi kommer nog att återkomma till Sylt. En övernattning med möjlighet till middag längs strandpromenaden kan nog vara ett framtida alternativ.
Johan
PPL (SEP, IR), UL-B