Idag är det dags att få luft under långflygarvingarna igen. Förra årens bloggande tog så mycket energi så vi slänger in reseberättelserna här på forumet istället.
Första benet går till Bielefeld EDLI, en bit SV om Hannover. Där tar vi troligtvis landningsölen ikväll.
Två nöjda herrar efter planeringen...
En skön resa över Östersjön på FL55
Tornet i Bielefeld EDLI
Vi fick låna en pizzabagarbil! Faktiskt en jättefin 260SE -86 års modell!
En landningsöl! Vi är gladare än vi ser ut...
Tankning och clearing i Bielefelds torn.
Nu gav jag upp, bilduppladdning får vänta tills vi får bättre nät. Håll tillgodo med texten!
Vi lyfte med Håkan som kapten och satte kurs mot Saarbrücken, huvudstad i Saarland.
Vädret var bra längst hela vägen. Dis långt fram löste upp sig varje gång. Bergisches Land, öster om Ruhrgebiet, har en del höjder runt 2500ft, men molnbasen lämnade gott om plats neråt. Vi kunde flyga på runt 4000ft.
Vi passerade Koblenz och Rhen som slingrar sig vackert i det här vinodlarlandskapet.
Saarbrücken bjöd inte på överraskningar, Håkan landade på pryligaste vis på bana 09. EDDR som den heter är egentligen inte tillåten för UL om man inte ringer först om det så gör det, och ta tidpunkt och namnet på den som svarat...
Efter en lätt lunch bar det av mot Rouen, Frankrike. Det bliv lite situationskomik, frågan är om fransmännen helt enkelt jävlas med tyskarna... Anders var pilot på denna sträcka, och hade nog inte förväntat sig någon enkel resa, beredskapen för krångel var förhöjd!
Vid anrop Strassbourg Info så, nä, ingen färdplan. Det blev till att flyga cirklar o åttor innan vi vågade oss över gränsen.
Vi hade kollat att de av GA-piloter så fruktade militära korridorerna inte var aktiva. Skönt, men längre fram blev vi inte insläppta genom Etain. Några 90 graders svängar senare var vi åter på rätt kurs. I Beauvais TMA blev vi tack och lov riktigt fint styrda av en flicka som tränat upp sin engelska.
Ta en titt på luftrummet norr om Paris så förstår du varför man uppskattar god hjälp...
I Rouen sitter vi nu på hotell för den obligatoriska landningsölen. Imorgon ska vi försöka flyga över invasionskusten, därefter Jersey, trodde vi. Så blev det dock inte.
På hotellet satt vi som vanligt och kollade in tänkbara kurser över en öl. En kille i baren frågade om vi var piloter, sedan var snacket igång. Han heter Remi, kommer från Savojen, den sydöstra delen av Frankrike och sysslar en hel del med skärmflygning.
Det blev en trevlig stund där vi fick många tips av honom. Här har barkillen tagit en bild av oss över kartorna.
Givetvis tar undertecknad upp flygplatsen Courchevel då man har en flygare från trakten i närheten... Han lärde då ut en liten geografisk finess att känna till för att hitta den. "It's sitting on the back of the chicken!".
De franska skolbarnen får på geografilektionerna lära sig att hitta kycklingen som bildas av dalgångarna... Kul, det hade vi ingen aning om!
Vädret var för dåligt för kanalöarna och i England såg det inte bättre ut. Vi beslutade oss för att pröva lyckan neråt Medelhavet istället.
På vägen dit flög vi naturligtvis längst invasionskusten, Omaha Beach ligger i bakgrunden av denna svårarrangerade bild...
Håkan visar här dagens slutmål som också heter La Garonne.
Här sitter vi utanför Aeroport d'Agan och väntar på resans dyraste taxi en varm torsdagskväll. För att köra oss de tre-fyra kilometerna från ena sidan till andra sidan av flygfältet tog han 25 euro. Per resa, det var en bra framkörningsavgift för honom tydligen...
Håkan och Anders åker på Euroturné 2015
Håkan och Anders åker på Euroturné 2015
Senast redigerad av 5 Anders S, redigerad totalt 0 gång.
- Hakan Sjoberg
- Inlägg: 1592
- Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
- Ort: Stavstensudde
Resfeber
Inte utan att man får lite reserfeber när man läser er reseskildring.