Visingsö

Hjälp till att organisera flygresor

Moderatorer: Henrik, Henrik

Anders S

Visingsö

Inlägg av Anders S »

Tidigare i sommar frågade Patric Olsson om jag hade lust att följa med till flyin på Visingsö.
"-Givetvis! Dit har jag länge velat komma!"

Bild
Undertecknad tog första klivet, en resa på en och en halv timme. Det ser lite hysteriskt ut med vänstersvängen bort mot Tönnersjö i Halland, men det berodde på att vi mötte ett ganska lågt molntäcke. Småland är ju ganska högt och hur långt norrut molnen skulle nå visste vi inte just då.

Bild
Patrics son Marcus, nyss hemkommen från sin Europaresa, hakade på från Sturup. Här har han landat med sin "Röde Baron"-kärra.

Bild
Jönköpingskillarna står i begrepp att köpa ny maskin så de passade på att provsitta Dynamicen.

Bild
Geocaching! Patric, en man med många strängar på lyran, sysslar med detta också!

Bild
Paradiset! Man kan taxa bort mot kanten, slå upp tält och sedan bada och sitta och titta på solnedgången med en kall öl i handen medan köttbiten fräser på engångsgrillen! Jag är ingen campingfantast, men här skulle jag definitivt kunna göra ett undantag...:-)

Bild
Patric var pilot åt söder, och då passade vi på att besöka Ljungby/Feringe som hade flyin anordnat av AOPA. Föredraget om de nya certen var vi intresserade av. Tyvärr handlade det mest om IR. Några representanter för ett par olika flygskolor sa att man beslutat att inte erbjuda LAPL. Samma besked har jag fått från Bo Gartnor på Sturup. Vi får väl se hur det blir, men många flygskolor tycks ointresserade. Här kan finnas marknad för den initiativrike om trycket från intresserade ULB-piloter blir tillräckligt stort.

Bild
På eftermiddagen växte skurarna till sig över Småland så vi fick åka i västerled hem också. Här vy mot Laholmsbukten, Bjärehalvön och Kullen. Luften var jämn som sammet så det blev en ljuvlig flygtur hem mot Söderslätt. Tack för fint initiativ, Patric!