En jobbresa till Gotland

Hjälp till att organisera flygresor

Moderatorer: Henrik, Henrik

Anders S
Inlägg: 255
Blev medlem: fre aug 19, 2011 4:14 pm
Ort: Flyingeby

En jobbresa till Gotland

Inlägg av Anders S »

Visst går vi väl lite till mans med förhoppningar om att få "göra lite nytta" med vår flygning. Att få en flygning införd i kategorin "resor i tjänsten" är för många av oss den ultimata drömmen. Här kommer en lång berättelse om en sådan. Det handlar om flyg, men inte bara...

Sedan knappt ett år har jag i mitt företag till ganska stor del varit sysselsatt med ett uppdrag på Gotland. En ny kyrkorgel (ja, mitt företag bygger sådana...) skulle byggas och installeras i Endre kyrka något tiotal km öster om Visby. Runt påsk skedde installationen och den 21 april invigdes instrumentet med stor pompa och ståt av pastoratets kyrkomusiker.

Biskopen i Visby stift, Sven-Bernhard Fast, som är en mycket trevlig kille, gav tyngd och myndighet (i allra bästa mening) åt tillställningen! Tyvärr kunde inte kontrollanten, domkyrkoorganist Claes Holmgren i Visby, deltaga vid det tillfället. Istället skulle han ge en konsert söndagskvällen den 5 maj. Tja, jag ville gärna dit för att höra orgeln spelas av en skicklig organist och, inte minst, för att säkerställa att inget tekniskt mankemang skulle ställa till det.

Nå, den som åkt någon gång till Gotland inser vad en sådan resa innebär. Man kan förvisso ha tur med flyget, men vanligtvis får man punga ut med ett antal tusenlappar och väntetiderna på Bromma kan bli nog så sega. Att istället välja färjan innebär att man måste ta sig till Oskarshamn med bil, en resa som med lite marginal tar åtminstone 4,5 timme. Överfarten tar 3 timmar och biljetten kostar runt en tusenlapp i varje riktning. Dessutom kan man vid lågsäsong bara välja kvällstur, vilket innebär att man är i Visby runt kl 23.00!

Tänk om vädret skulle kunna spela mig i händerna och att jag skulle kunna flyga dit...! Tanken hade nu fötts och den närdes ytterligare av en pratstund som jag hade en mycket trevlig lördagskväll hemma hos Staffan Beier, kyrkoherde i Roma pastorat, och hans fru Berit. Staffan har varit den starkast drivande kraften till att det hamnade en ny orgel i Endre kyrka, men han har fler strängar på sin lyra. Han är bland annat en stor järnvägsfantast, och då menar jag lok, vagnar och räls i skala 1:1, och är ordförande i Gotlands Museijärnvägars Förening. Samma dag som konserten skulle en ny sträckning av föreningens järnväg invigas.

SE-VPL bokades i god tid, sedan var det bara att hålla tummarna för att vädrets makter skulle stå mig bi. Det gjorde de med besked.

Det krävs ATS-färdplan då man flyger till Gotland eftersom man måste korsa ett område med internationellt vatten. Oavsett detta så är det en väldigt god ide att det finns någon som vakar över ens flygresa! Raka vägen till Visby är i närheten av Kristianstad, Pukavik, Emmaboda och Löttorp på norra Öland. Det finns gott om lätt igenkännbara platser längst vägen.

Söndagen den 5 maj blev jag bönhörd, TAF'en kunde inte vara mycket bättre. Klockan 09.00 bar det iväg. Jag hade satt TAS till 105 kt och önskad höjd var FL95. Efter att ha aktiverat per radio till SC fick jag klartecken att stiga. Det tog inte så lång tid förrän det första stora misstaget uppdagades...

-"SE-VPL, bekräfta FL 95, har du 1013 inställt?" Ojdå, jag hade ju QNH1025. Med rådande tryck innebar det ett fel på många hundra fot! Detta var en bra läxa att lära! Själv hade jag suttit och berusats av utsikten och inte skänkt TA en tanke...:oops:

Bild
Nu blev det rätt! Ja, det glider lite hit och dit, jag vet!

Misstag nummer två började så småningom att visa sig, själv skulle jag länge vara lyckligt ovetande om det! Förnöjt märkte jag att GS var mycket högre än jag beräknat. Kunde det vara så att vindprognosen varit i underkant? Efter att ha nått de första brytpunkterna märkligt tidigt beslöt jag att dra ner lite på farten för att spara på bränsle och materiel. Hjärnkontoret hade ännu inte kommit till insikt, kapaciteten gick till stor del åt till att ta in synintrycken som en sådan hög position medför.

Det klara vädret och FL 95 gjorde det nästan möjligt att se nästkommande brytpunkter 40-50 Nm bort! Orienteringen gick därför lekande lätt. Då jag överlämnats till Ronneby hörde jag en tjej i annan UL-kärra som var på väg åt ungefär samma håll. Jag tror att de kom från Hässleholm och ämnade sig till Öland. De hade nöjt sig med FL 55, om jag minns rätt.

Bild
Kalmarsund och Öland, blick mot Borgholm.

Bild
Norra Öland passerades och jag slängde en blick upp mot Byxelkrok, ett ställe med trevliga flygminnen från förra sommaren. I bildens mitt ligger Blå Jungfrun ute i vattnet som en nystekt Biff a la Lindström i en stekpanna. Då man lämnar Öland har man redan Gotland i sikt vid klart väder.

Bild
Så här ser det ut då man kommer upp mot Visby längst den gotländska kusten.

Glidtalet på Dynamic är 1:14. Från FL95 ska man då teoretiskt (i 0-vind) kunna glida 14 x 9500 x 0,3 meter, dvs ca 40 km! Nå, skulle motorn stanna vid överfartens mittpunkt så får man kanske lite problem, men själv resonerar jag så här: Skulle en motor, som fungerat utan att stanna under 600 timmar, få för sig att ge upp just de 5-10 minuterna, tja, då var nog min tid utmätt i alla fall...

Vinden var sydvästlig och jag tillfrågades av Visby TWR vilken bana jag önskade använda. Det finns en gräsbana i 90 grader mot huvudbanan. Bra så, men det är allt lite maffigare att få göra en inflygning till stora (2000 x 45) banan så det fick bli så!

Bild
På höger medvindslinje till bana 21 passeras Visby hamn.

Bild
Flygplatsen dyker upp, den är lätt att lokalisera! Efter landning taxade jag bort till uppställningsplatsen för GA, som är en väl tilltagen gräsyta söder om huvudplattan, försedd med bra förankringsdetaljer. Man kan även parkera hos flygklubben, men jag hade inte gett mig till känna där, dessutom ville jag ha möjlighet att tanka.


Bild
Några taxi- och bussresor senare befinner jag mig vid Hesselby station i byn Dalem ca 20 km öster om Visby. Ett blåskvartett spelade musik av brunnskaraktär. Det lät förvånansvärt bra!

Bild
Visst är det något speciellt med gamla tåg?

Så småningom var det uppstigning i tåget och det bar iväg i svindlande 25 km/h. Vagnarna, som kärleksfullt renoverats till originalskick under otaliga timmar, fylldes till bredden. Sittplatser blev snart en bristvara men stämningen var god och folk började småprata med varandra även utanför den egna kretsen. Efter några km stannade vi mitt i skogen och det kommenderades avsittning. Här var startpunkten för för den nya sträckningen som hade byggts. Nu skulle landshövdingen, som varit med på tåget, hålla tal och klippa band.

Bild
Resan gick sedan vidare mot slutmålet, Tule station. Här fortsatte talen och blåsarmusiken. För egen del började jag inse att det nog var hög tid att sticka till Endre, om något krånglade så måste jag ju ha möjlighet att göra något åt det! En taxi beställdes på dålig telefonlinje. Emellertid hade varken taxicentralen eller chaffören någonsin hört talas om "Tule station"! Efter att ha förmedlat några kryptiska vägbeskrivningar från hjälpsamma ortsbor beslöt jag mig för att ta mig ut till närmaste väg. På väg ut längst den kilometerlånga vägen (bare 200 meter!) hördes lokvisslan. Jaha, det var det, det... Batteriet på mobilen var nästan slut, skulle jag bli fast i en skog nu resten av dagen...?

Bild
Nå, jag fick en belöning för mitt val. I en backe bredde en matta med blåsippor ut sig! För en skåning är denna syn fantastisk, hos oss är ju denna rara blomma superfridlyst. På Gotland växer den som vitsipporna gör hos oss! Denna syn är ett skäl så gott som något att besöka Gotland!

Så småningom löste det sig med taxin och jag kom i god tid fram till Endre kyrka. En snabb koll av instrumentet visade att det var vid gott humör.

Bild
Piporna stod kvar där vi lämnat dem några veckor tidigare.

Bild
Mekaniken fungerade felfritt (inte alltid självklart med skiftande relativ luftfuktighet).

Bild
Staffan och Berit dök upp med andan i halsen. Tyvärr har jag ingen bild på Staffan i tåguniform, men jag kan lova att han gav ett lika trovärdigt intryck i den som i sin kyrkoherdeutstyrsel.

På kvällen gav Claes Holmgren en fin konsert. Det välplanerade programmet sträckte sig tidsmässigt från Dietrich Buxtehude (sent 1600-tal) över virtuos musik av J.S.Bach och mera finstämd av Felix Mendelsohn till ny, spännande musik av Peter Möller och Claes' elev Anton Linnerhed. Claes visade med sitt utsökta spel orgeln från sina allra bästa sidor och man kan bara buga och tacka! Han lyckades, trots instrumentets förhållandevis lilla format, locka fram ständigt nya klanger ur det.

Bild
Här spelar Claes musik av F.Mendelsohn, dvs musik från 1800-talets förra hälft.

Övernattningen hos herrskapet Beier föregicks av en god matbit och ett glas gott rött. På morgonen blev jag, vänligt nog, körd till flygplatsen av Staffan. Det var klarblå himmel men med flygning vet man ju aldrig. Man ska inte slå sig alltför mycket till ro. Dessutom tar ju förberedelserna en hel del tid och det gäller att se till att man klarat av toabesöken i tid. Det kan bli längre flygningar än man tänkt sig!

Bild
Maskinen hade klarat sig bra under natten på den fina GA-uppställningen.

Med lite god assistans tankade jag borta vid bränsleanläggningen. De har kortautomat där! Det finns 100LL och JET att välja på, så valet ska väl falla sig naturligt, hoppas jag. Bensinkillen kände naturligtvis till Staffan Beier, han också! Att känna Staffan då man är på Gotland är en fantastisk dörröppnare, det skulle inte förvåna mig om det hjälper att man känner någon som känner honom...;-)

Bild
Ett gotländskt utegångsfår hakade på som copilot. -"Vi-i-sbyt-o-o-rnet, SE-VPL bä-ä-ä-h-gär t-a-a-xi"

Bild
FL 85 intogs, här är flygläget betydligt prydligare.

Min brytpunkt Löttorp nåddes i förtid. Nu började poletten trilla ner! Density altitude och OAT, känns det igen? Normalt bryr man sig kanske inte så mycket om det, men på en sådan här resa, på denna höjden, får det ju plötsligt stor inverkan! Ja, jag vet, det står ju på glaspanelen, mitt framför ögonen...:oops:

Då jag överlämnats till Kalmar började jag inse att det inte skulle gå att hålla höjden. Ett lägre molntäcke norr och söder om mig skulle längre fram över Emmaboda ge mig problem. Jag bad om att få sjunka till FL 45 men det hjälpte inte. Fortsatt sjunk till 2500 fot gav bättre resultat. Vid överlämnandet till Ronneby visade det sig att sjunket skulle få följder. Några JAS övade (de lyckostarna!) så jag blev ombedd att ge mig söderut till inpasseringspunkt Listerby. Det är inte så lätt att hitta landmärken i norra Blekinge, copiloten var inte till någon större hjälp och blev instuvad i bagageutrymmet istället till förmån för kartan.

Karlskrona skymtade dock så småningom i fjärran och då blev det enkelt att hitta. Mellan Nättraby och Listerby fick jag sedan flyga åttor och cirklar under en bra stund. Till sist fick jag fortsätta resan längst kusten bort till min närmaste brytpunkt, Pukavik. Därefter gick den allt mer skumpande färden vidare mot ESTT.

Jag anmälde till Kristianstad för sent, det fick jag höra. Faktum är att jag hade blivit överlämnad av Ronneby så pass sent att det blev så. Jag hade blivit van vid att bli servad i god tid både denna och föregående resor. Kanske ska man själv ha det yttersta ansvaret för att kontakt tas i god tid, trots ATS-färdplan...

Tillbaka på ESTT dök Per upp och vi tog en liten pratstund. Han har ju också varit i Visby i år med VPL!

Det är nog möjligt att göra denna resa på en dag. Om man är uppe i ottan så kan det ju hinnas med, men visst känner man sig lite matt efter långresor som den här! Men visst skulle det hjälpa med detta:

-"Ah du, jag stack upp o badade på Gotland idag". Drygt för den som är åhörare, men kungligt för dig att kunna få säga så :D