Sverige Runt 2013

Hjälp till att organisera flygresor

Moderatorer: Henrik, Henrik

Anders S
Inlägg: 255
Blev medlem: fre aug 19, 2011 4:14 pm
Ort: Flyingeby

Sverige Runt 2013

Inlägg av Anders S »

Förra året, på våren, uppenbarade sig en djärv plan för två herrar i sina bästa år. Det var Håkan Svensson som först fick detta infall, men jag var inte sen att haka på.

"-Hur vore det att genomföra en SverigeRunt-resa i en ULB-maskin, i stil med den som Nils Holgersson gjorde?" löd frågan. "-
Synnerligen intressant!" löd svaret.

Vi insåg snabbt att detta är ett äventyr som kräver stora förberedelser. Om allt går väl så tänker vi se till att sätta en fot i varje landskap. "Nils Holgerssons underbara resa" kunde då tjäna som förlaga till färdplanen. Att Selma glömde Halland ser vi som ett problem som kan rättas till...;-)

Resan har gjorts åtminstone en gång tidigare i form av projektet AKKA-ONE. Det var Ted Hagelborg med sin hustru Christina som gjorde flygningen i sin blå Eurocub och på vägen avlade besök i skolor m.m. Man engagerade skolklasser i resan och anordnade frågetävlingar m.m. För detta fick de faktiskt medalj!

Vårt projekt (som ännu inte fått sitt slutliga namn) kommer att inskränka sig till enbart resande, det blir nog tillräckligt mycket för oss att göra ändå. Vi tänker emellertid att försöka berätta om våra strapatser på ett osminkat sätt, våra mindre lyckade val ska också redovisas så att läsaren kan göra sig en bild av vad man kan hamna i. Vi är för gamla för att ha behov av att verka ofelbara...;-) Förmodligen sker detta under resans gång i bloggform. Om vi kan inspirera någon annan att ta ett liknande kliv, ja då har vi fått lön för mödan.

Sedan ett år har denna plan alltså stötts och blötts i två hjärnor med den sammanlagda åldern av snart 112 år! Själv gav jag mig på "Nils H..." i originallängd på tyska och tröttnade naturligtvis halvvägs. Håkan däremot fick klokt nog en förkortad version av familjen i julklapp.

Nu kunde grunddragen i färdplanen skissas upp. Sagt och gjort, en dag i början på mars träffades vi hemma hos Håkan och IngBritt.

Bild

Undertecknad hade inskaffat 7 ICAO-kartor som vi, med viss möda, tejpade ihop. Utrullade på det långa matsalsbordet utgjorde de en mäktig syn! Ca 3 meter långt, tja, med skala 1:500000 så blir det storleksordning 1500000 meter (=150 mil) så det stämmer ju.

Första problemet var att bestämma var landskapsgränserna ligger. Här fick vi ta alternativ kartlitteratur till hjälp. Genom att använda oss av små klisterremsor började vi sedan att prova oss fram. Gässen flög ett vänstervarv runt Sverige och det tänkte vi också göra. Deras returresa skedde högt upp bland fjällen, vi tvingas välja ett säkrare alternativ.

Att ESTT fick representera Skåne är ju självklart, Ronneby i Blekinge var självskriven. Gässen flög till Långe Jan på Ölands södra udde och kom så småningom till Gotland. I somras kunde vi konstatera att Gotland vid vackert väder syns från Byxelkrok, alltså fick det bli den rutten som ska gälla. Att åka till Bunge är mycket frestande, men Visby är ett bättre val ur tidsperspektivet sett. Tillbaka till fastlandet vill vi så snabbt som möjligt så här blev Västervik ett självskrivet val.

Sedan blev det svårare. Vi lade pannorna i djupa veck och provade oss fram med olika zickzack-alternativ för att klara av Närke, Västmanland m.m.

Bild
Håkans hustru IngBritt märkte av våra vedermödor och blandade ihop ett par Mojitos åt oss! Med dessa inombords började kreativiteten flöda och vi kunde så småningom få ihop en grov färdplan som förutsatte 5 flygdagar, tid i luften runt 25 timmar.

Bild
Här har vi upptäckt den "snitslade vägen" norrifrån mot Östersund. Det verkar bara finnas ett enda vettigt alternativ.

Bild
Kamrer Svensson summerar delsträckorna.

Nu fick det hela vila några veckor medan vi inhämtade experthjälp från Håkan Sjöberg, Per Norén och Ted Hagelborg. De var alla lite tveksamma till våra långa dagsetapper så vi beslutade oss för att förlänga resan med en dag. Vi hade, till deras förvåning, hoppat över hufvudstaden Stockholm. Denna "lilla detalj" behövde rättas till, insåg vi och bestämde oss för att på dag 2:s morgon flyga längst med Mälaren in mot Frölunda där UltraFlyers håller till.

Per föreslog en intressant utflykt upp mot fjällen från Östersund. Vi blev sålda på detta. "Se till att tanka ofta! Ni kommer att känna er ganska små däruppe!" Det tog vi åt oss... "Folk kommer att vilja snacka ett par ord med er, glöm inte bort det i er tidsberäkning!" Ja, det är nog en variabel som kan bli betydelsefull!


Det blev på skärtorsdagskvällen ett nytt planeringsmöte. Klisterlappar bytte plats, nya avstånd mättes och mer information inhämtades om tankningsmöjligheter. Nu lade vi fast hela rutten så som vi vill att den ska bli, dvs om vädrets makter är med oss och inget oförutsett inträffar. "Att göra"-listan blev ifylld och uppdelad mellan oss. Flytvästar måste med men ska inte släpas på längre än till Västervik, fjällutrustningen ska helst vänta på oss i Luleå mm, mm.

Bild
Här försöker vi, med hjälp av ett glas gott rött, lösa ett av de svårare vägvalen, sträckorna mellan Västervik-Gävle.

Ännu är det långt kvar till avresan!

Användarvisningsbild
viggo
Inlägg: 185
Blev medlem: mån maj 01, 2006 2:50 pm

Nils Holgerssons resa med trike

Inlägg av viggo »

http://www.ystadsallehanda.se/skurup/ar ... lpris.html

Dessa var nere på vårt fält också
De skrev sedan en bok om upplevelserna med foto

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9163186667

hk.svensson@icloud.com
Inlägg: 20
Blev medlem: lör nov 19, 2011 1:11 pm

Inlägg av hk.svensson@icloud.com »

En fot i varje landskap

För 3 år sedan fick jag en prova på timme hos Söderslätts Flygklubb i födelsedagspresent av min fru, först ett år senare blev jag färdig att använda den där timmen jag fick.

3 år senare så har man både cert och nya flygkompisar. Nu över matsalsbordet i vardagsrummet med vår stora karta utrullad diskuterar Anders o jag vårt gemensamma projekt och för vart drag Vi gör i vår planering kommer Vi närmare förverkligandet. En utveckling som innan man fick den där gåvan av hustrun inte ens hade kunnat annat.

Vår 1:a grovskiss har nu justerats efter inhämtandet av ny fakta från de beresta herrarna Sjöberg, Norén och Hagelborg. Av färdplanen nedan, ver. 2, framgår hur våra dagspass kommer att se ut:
- 6st flygdagar allt som allt
- 2 176NM (4 030km)
- 25 ½ timmes flygtid
- 333l soppa = 0,83lit/mil
Inte så dåligt eller hur.

Hittills har Vi lagt ner:
- Egen tid för inläsningar Selmas, Nils Holgersson
- 2 strategimöten om 4+3timmar
- 2st rejäla middagar med tillhörande god dryck
- Xst öl
- Xst Mojito
- X Kaffe
- Fortsättning följer med fler middagar och trevligt umgänge som följd.

Vi har ju trots allt inte fullföljt projektet ännu men om Vi färskingar vågar och kan så kan också alla andra göra det.

Vårt största problem nu är om Vi har en flygmaskin eller inte. Vi hade bokat VLZ i juni men så gick det som det gick med den. Nu hoppas Vi på att få den nya maskinen i tid annars får vårt projekt ligga på is till augusti.


Glad påsk på ER alla, här kommer färdplanen ut så här långt.
Bild[/i][/b]

Användarvisningsbild
Johan
Inlägg: 619
Blev medlem: ons apr 26, 2006 6:56 pm
Ort: Trelleborg
Certifikat innehav: PPL

Inlägg av Johan »

Riktigt kul att läsa om er planering! Hoppa nu att vår nya kärra dyker upp i juni så att ni kommer ut och flyger.

Såg att ni redan fått en del tips...kan dock inte låta bli att betona det som någon hade sagt.
Stopp tar längre tid än man tror. Räkna minst en timme för ett "snabbt stopp"...även om man "bara" ska tanka så är det alltid någon som vill prata, man bli nödig (vilket man kommer på när man spänt fast sig), glömt tanklocket på vingen (upptäcks när man spänt fast sig) osv osv.
Lås inte fast er allt för mycket. Ha alltid alternativ. Vädret har ibland en del att tycka till om, men det går ofta att planera sig förbi det om man är förberedd.(vilket ni nog kommer att vara känns det som)

Fokusera på att njuta, inte att flyga! (även om det låter konstigt, men ni förstår nog vad jag menar)

Ser med stor spänning fram emot fler inlägg om er planering och sedermera resa!
Johan
PPL (SEP, IR), UL-B

Skriv svar