En kopp kaffe på Rügen

Hjälp till att organisera flygresor

Moderatorer: Henrik, Henrik

Anders S
Inlägg: 255
Blev medlem: fre aug 19, 2011 4:14 pm
Ort: Flyingeby

En kopp kaffe på Rügen

Inlägg av Anders S »

September började med en högerblåsande (bana 21) men ganska vacker dag. En titt på SWC'n visade en inte helt oväsentlig uppgift, nämligen att vattnet ute i Östersjön höll 18 grader just då! Skönt att veta om det skulle bli ett oplanerat dopp... Rügen, varför inte? Lite räknande...: TT 170 grader och distans ca 58 NM. Med vinden 280/10 så skulle ditresan ta runt 40 minuter med start o landning. FIR-gränsen ligger på exakt halva sträckan. Strax innan dess passerar man, om man nu lyckats hålla kursen någorlunda, några NM öster om en mast som står mitt ute i havet.

In med ATS-färdplanen, en kopp kaffe och tvångspaus för att låta den komma in i systemet, tanka och sedan iväg 15.25. Aktivering av färdplanen hos Sweden Control, tilldelande av transponderkod följde. Sedan var det bara att njuta av flygningen.


Bild
Sikten var flera tiotal km så efter 10 minuters flygning kunde Rügen skymtas vid horisonten. Då hade Skåne ännu inte försvunnit i töcknet akterut. Möns klint finns därute i väster som en tröst under hela resan! Efter att noggrannt ha hållit ögonen på kompassen så dök masten upp som beräknat. Rapport till SC innan FIR, därefter övergång till Bremen Information. Nu är det bara att kolla in kartan (i mitt fall 1:500000). Den högre delen i öster är (ju) de berömda kritklipporna vid Sassnitz. Orienteringen går bra eftersom kustlinjernas form är lätt urskiljbara.

Det är lagom att gå över till Rügen Info då man lämnar havet bakom sig. Man bör kalla i god tid, det förekommer en hel del fallskärmshoppande på EDCG. Jag fick ta några extrasvängar, det var hoppare i luften. Flygplatsen ligger en bit ner på Rügen, man ska vid flygningen dit ha staden Bergen över vänster vinge på 3-4 NM avstånd. Väl framme har man bana 27 och 09 att välja på. Asfalt, torn och taxibanor ger ett gediget intryck och gör att man lätt hittar dit! En "riktig" liten flygplats.


Bild
Jag fick anledning att besöka Peter Dickmann uppe i tornet för att betala landningsavgift. Han är en trevlig kille av den typiskt avslappnade och informella "ossie-"stilen. Vi snackade om ditt och datt och jag gjorde givetvis reklam för vårt fält!

Det blev en kopp kaffe på det fina kaféet, vars uteservering har utsikt mot landningsbanan. Där satt fyra helikopterpoliser och tog igen sig efter senaste uppdraget. Dom var väl insatta i det svenska dilemmat med polishelikoptrar som ska hämtas från Göteborg! Det blev en trevlig stund med mycket flygsnack och mer reklam för ESTT. Dom log lite överseende åt min resa, en flygning över Östersjön för att ta en kopp kaffe! Förståeligt...;-)

Det blev så småningom dags att tänka på hemresan så jag tog adjö av mina bordskamrater, klättrade upp i VLZ och stack hemåt efter att ha sagt "Tschüss, Peter" på Rügen Info. Jag aktiverade färdplanen hos Bremen Information. Efter ett tag blev jag kallad; man kunde inte få radarkontakt. Märkligt, samma sak hade skett på vägen ner. Jag hade skickat upp min kod i aktivt läge och den stod i ACS-läge, mer ska väl inte behövas, så jag började nästan tro att jag hade lyckats missa något väsentligt under utbildningen... Några veckor tidigare hade nämligen Bertil Assarsson och jag varit med om samma sak uppe vid Kristianstad.

Ute vid FIR bytte jag till transponder 7000 och kallade på SC. Jag angav förmodat defekt transponder, men man såg att det fanns ett 7000-eko ute vid SALLO (rapportpunkt). Efter att ha fått och ställt in koden hörde jag inget mer, så jag antar att det fungerade.

Är det någon annan som varit med om detta? Är det någon vits att slå av och på transpondern (Filser TRT600) i ett sådan läge?

Bild
Strax efter FIR och SALLO dök masten upp på väster sida (syns dåligt på fotot, i verkligheten syns den tydligt). Då syntes redan Skåne vid horisonten och drygt 20 minuter senare, klockan 17:40, var jag tillbaka på ESTT.

Gör detta någon gång, du också! Glöm inte att avsluta färdplanen...;-)

Användarvisningsbild
Henrik
Inlägg: 657
Blev medlem: fre apr 28, 2006 12:18 am
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Vi hade också trubbel med VLZ och bremen. Testa att slå av och på, annars får vi ta en titt på det igen. Finns några saker vi kan titta på som har med mode s att göra. Tyskarna tittar ju på det svaret medans sverige inte gör det, viliket ju kan vara skillnaden som gör varför det fungerar hemma men inte där.

Vilken höjd höll du? :)
Henrik Persson

Anders S
Inlägg: 255
Blev medlem: fre aug 19, 2011 4:14 pm
Ort: Flyingeby

Inlägg av Anders S »

Höjden, ja, jag angav "VFR" på "Altitude" i ATS-färdplanen. Hade tänkt begära FL 35 el 55 (vilket ju är klokt) då jag var på väg men det skulle inte gå utan att hamna ovanför ett lager SCT. Max ca 3500 ft, det har man ju i alla fall i södra delen av Malmö TMA. Då hade jag förmodligen inte hittat masten så det hade fått bli GPS, men jag ville ju se landmärken, det var huvudanledningen till resan. Lite längre till öster såg det bättre ut, men jag föredrog raka vägen. Smaksak alltså... Lite velande hit o dit, så småningom valde jag att stanna under TMA. På väg tillbaka hindrade inget, då kunde ju FL45 el t.o.m. 65 gått bra, men jag satt bara och letade i manualen om transpondern. Tja, plötsligt var jag ute vid SALLO (det går ju snabbt!) på sådär 2700 eller vad det nu var :roll: Då stannade jag helt enkelt o simpelt under TMA igen...

Skriv svar