Gdansk

Hjälp till att organisera flygresor

Moderatorer: Henrik, Henrik

Anders S

Gdansk

Inlägg av Anders S »

Även två andra medlemmar vågade sig ut i vida världen på Kristi Himmelsfärdsdagen. Bo Palm och undertecknad låg i startblocken för en flygning till Gdansk, EPGD. Planeringen påbörjades redan på onsdagskvällen.
Vindprognosen visade runt 270/20 på 3000 ft. Bo's SE-LVD har cruise TAS på 125 kt. Det var bara att sätt igång med att rita och beräkna.

Bra brytpunkter blev KOLOB (sydöst Bornholm), DAR (fyr strax innanför polska kusten) och KRT (i närheten av Gdansk). Resan dit skulle ta 1:30, hem 2:04. Linjen är inte rak, men det beror på det stora lapptäcket av restriktionsområden utanför kusten. FPC kunde ge upplysningar om detta. I sådant fall tycks det vara bra att ringa in ATIS-färdplanen, per internet finns det ingen att fråga.

Vi gav oss iväg vid 10-tiden. Flygningen gick fint, vi fick visserligen hålla lite lägre höjd pga molnen. Jag kämpade på med radion och tracken. Bo fick gå in lite då och då för att hjälpa mig men i stort sett gick det bra. En del, t.ex. Gdansk information, var riktigt tydliga och lätta att förstå.

Väl framkomna hamnade vi i ett aningens osmort system. Så småningom lyckades vi betala landningsavgiften, 103 zloty, och få tag i en taxi till gamla sta'n.

Gdansk/Danzig var en mycket positiv upplevelse. Bo har varit där många gånger men för mig var det första resan till Polen. Stadskärnan känns genuin, trots att det mesta byggts upp efter 1945. En stor mängd trevliga uteserveringar gör den gemytlig. Att musiken i högtalarna var utmärkt mainstream-jazz och inte det vanliga skvalet kändes varmt om hjärtat...:-).

Vildsvinstek med tillbehör och en öl smakade förträffligt. Efter en eftermiddagsfika började det dra ihop sig till hemresa.

Framkomna till flygplatsen gjorde sig en viss tröghet i det byrokratiska systemet gällande. Så småningom kom vi dock ut till LVD. Klockan var nu ca 18.30 och flygplatsen var betydligt livligare nu än när vi kom.

Nåväl, vi kom iväg och lämnades över till Gdansk approach. Av trafikskäl fick vi avvika från kursen ganska avsevärt. Jag behöver väl inte säga att Bo fick ta över det mesta av radiosnacket här...;-)

På vägen såg vi påfallande mycket av vad som tycktes vara nerlagda militärflygfält.

Tillbaka vid KOLOB var vi förmodligen bortglömda av Gdansk app.

Vi landade på ESMS vid 21-tiden efter en behaglig hemresa.
För undertecknad var det en mycket givande lektion i nav och radiosnack och i trevligt sällskap med Bo!

För den pekuniärt intresserade: Taxi 53 zloty till stan, 80 till flygplatsen (rusningstrafik), god lunch på reko uteservering ca 70 zloty. En zloty är ca 2 kr. Billigt med andra ord.

Distans ca 200 NM, en resa som verkligen är värd att rekommendera! Jag har mina restzloty kvar. Det var inte mitt sista besök i Gdansk!

[/img]

Användarvisningsbild
Johan
Certifikat innehav: PPL

Inlägg av Johan »

Låter nice!

jag har själv sneglat på Polen, men här har ju vi två stycken som kan visa oss vägen. Vi kanske ska dra ihop en klubbflygning till Gdansk?
Som säger ni Anders och Bo?
Johan
PPL (SEP, IR), UL-B

Skriv svar