MVH Nikolai Kocev
Thailand!
Thailand!
Sawadeekap fron thailand! Hej alla entusiastiska flygvanner! Halsningar fron Thailand! Jag lovade Hakan att skriva hur det aer haer i Thailand. Jag flog hit med en B747, aldrig flugit med ett sodant stort flygplan innan. Servicen var mycket bra! De vackra thailandska flygvardinnorna hade po sig mycket fina klader hela resan. Jag satt bredvid en full norrman som i stort satt var full hela resan. Han gjorde bort sig totalt naer han tog fram en cigarett och borjade roka mitt under resans gang. Flygvardinnorna blev mycket arga, de hotade med att vi skulle nodlanda pga brandrisk. Vet inte med all sakerhet om han sedan om in i Thailand, han blev nog stoppad. Aja, so kan det go naer man bara anvander lite av sin hjarna. Flygplatse i Phuket aer inte so stor, men ando ganska stor i jamforelsevis med Phukets storlek. Nagon dag skall jag nog aka dit och kolla vad for flygverksamhet de har der. Det aer nemligen so att mannen jag jobbar hos (jag jobbar som barnskotare hos en thailandks/ svensk familj). Mannen i familjen har monga kontakter inom flyget, so skall be honom om jag fo traffa nogra thailandska piloter o froga dem hur de trivs po sina jobb. Vadret haer aer mycket varmt! Men ockso mycket fuktigt, so man svettas ganska mycket. Om ni nogon gang kommer ner hit, so ta med er latta klader! Just nu aer jag ganska ny haer, jag kanner inte till omrodet so bra, men so fort jag kommer in i rytm so skall jag skicka bilder och info om hur det aer haer i Thailand om nogon aer intresserad! Jag onskar er alla ett trevligt och sakert flygande med lika monga landningar som starter!
MVH Nikolai Kocev
MVH Nikolai Kocev
Winners never quit! Quitters never win!
- Hakan Sjoberg
Thailand
Hej Nicky!
Finns roligare personer än fulla norrmän.
Se upp kanske vi flyger ner och gästar dig.
Finns roligare personer än fulla norrmän.
Se upp kanske vi flyger ner och gästar dig.
Välkomna till det soliga Thailand!
Hej alla glada flygare! Jag har som sagt åkt till Thailand för att jobba som barnskötare här i tre månader, denna chans fick jag helt spontant och självklart tog jag den. Jag tar hand om fyra barn, men jag undervisar bara två av dem i matte, engelska och simning. Familjen jag jobbar för är svenskar och thailändare, blandad soppa alltså, vilket är mycket trevligt! Men nu till flygningen! För några veckor sedan träffade jag en kanadensisk familj som inte bor så långt från oss. Vi började prata mycket och blev vänner. Det visade sig att mannen i familjen (Gerry) jobbar som pilot! Självfallet blev jag jätteglad och började bombardera honom med frågor
(ta det lungt, det blev inte FÖR många frågor) om flyg och att jobba i ett land som Thailand. Gerry flyger en Cessna Caravan med flotörer. Han har jobbat med detta i 20år. De kommer från den allra nordligaste delen i Kanada och de flyttade därifrån för 7 år sedan pga att Gerry ville flyga i lite varmare områden med lite omväxlande scenery. Så de bokstavligt talat snurrade en karta och satte fingret på vart de skulle hamna. De hamnade först på Fijiöarna där de bodde och jobbade i sex år. Sen flytade de hit till Thailand, pga högre lön. Gerry flyger för det enda seaplane företaget i södra Thailand och Phuket. Han flyger nämligen folk till småöar runt om här i Thailand. Denna typen av flyg har inte etablerat sig ännu riktigt, men det håller på.
Att jobba i Thailand som pilot kan vara knepigt. Thailändarna har sina egna regler som man måste läsa sig in på, och det kan man inte göra varsomhelst utan allt sköts från Bangkok, där man alltså måste åka VARJE gång det blir något problem överhuvudtaget. Gerry började flyga seaplanes pga att han ville ha RIKTIG flygkänsla, dvs FLYGA planet och inte låta någon autopilot göra det. Plus att han känner att det är mycket skönt att komma hem varje kväll till familjen och inte åka så lång, vilket man förstår är ganska skönt.
Det intressanta är nu, att han berättar att jättemånga(!) jetpiloter har ansökt om att jobba i hans företag (företaget är inte så stabilt enligt Gerry, men det är en annan historia). Häromdagen så flög han med en gammal B767 pilot som ville ta cert för seaplanes och börja med "riktigt" aviation som denna mannen sa. Det är väldigt intressant att tala med dessa männen, man får verkligen en bredare syn på aviationen och i vilka områden man kan anväda den!
Det mycket roliga var att jag fick flyga med Gerry en dag! Vi startade på Phuket International Airport och taxade ut till RWY 27, för en lefthand departure. En annan rolig sak (det är många roliga saker som händer som ni säkert förstår
) var att jag fick be om taxitillstånd på radion och även tillstånd för att starta, vilket var intressant för trafikledarna (som praktiskt taget BARA var tjejer) tyckte det var så spännande när de hörde hur ung jag verkade vara, så de frågade tom mig hur gammal jag var, hehe. Jag sa 19 och de blev lite chockade men Gerry bröt dem å sa att han var en lärling och att de inte skulle vara rädda!
Uppenbarligen hade de lite att göra just då som trafikledare så det var därför de frågade mig om min ålder.
Vi startade och flög upp i skyn. Gerry flyger bara VFR, men han har IFR behörighet. Molnbasen var hög, över 2000FT, vi höll 1500FT hela vägen. Utsikten var mjukt sagt mycket vacker! Man kunde se hela ön den dagen med alla byar och små människor nere på marken. Jag förstod då varför man vill flyga seaplanes nere i Thailand (eller på ett liknande ställe)! Hela flygturen var ren flygning, dvs inga autopiloter bara två piloter
. Väl uppe i luften vände han sig till mig och sa (She is all yours). Jag flög hela vägen, det var fantastiskt! En Cessna Caravan är ett ganska lättfluget flygplan, men inte lika lätt och härligt som våra UL
. Cessnan håller en cruise på 140-145kts, vilket är ganska bra. FLygturen från Phuket till Phi Phi-öarna tar 20 mintuer kontra om man skall hålla på ta taxi och sedan båt ut dit, en dag. Så man sparar jättemycket tid på att ta flyget dit med kapten Gerry. Turen dit kostar 5000bath (1000kr), vilket är ganska bra! jag frågade Gerry om vad en pilot som honom tjänar och han sa att i ett land som i Thailand så är lönen bra jömfört med andra länder, men man kan fortfarande inte jämföra lönen i ett land som i Dubai. Gerry tjänar 200 000bath (40 000kr), vilket för Thailändsk standard är helt sjukt mycket. En vanlig arbetar familj kanske tjänar 10 000-15 000bath (2 000- 3 000kr). Hoppas att bilden om att flyga i ett land som Thailand har klarnat lite, för mig har det inte gjort det än, jag antar att man måste jobba själv här för att förstå hur saker och ting skönts och fungerar här. Men Gerry säger att han är nöjd, men företagen tar sin tid ibland att betala ut lönen, annars är han nöjd med människorna och läget här i Thailand. Han rekommenderar detta med seaplanes till alla piloter, där man verkligen får uppleva flyget enligt honom!
Ha det riktigt bra alla flygvänner så ses vi i luften snart igen!
Hälsningar från det soliga Thailand!
Att jobba i Thailand som pilot kan vara knepigt. Thailändarna har sina egna regler som man måste läsa sig in på, och det kan man inte göra varsomhelst utan allt sköts från Bangkok, där man alltså måste åka VARJE gång det blir något problem överhuvudtaget. Gerry började flyga seaplanes pga att han ville ha RIKTIG flygkänsla, dvs FLYGA planet och inte låta någon autopilot göra det. Plus att han känner att det är mycket skönt att komma hem varje kväll till familjen och inte åka så lång, vilket man förstår är ganska skönt.
Det intressanta är nu, att han berättar att jättemånga(!) jetpiloter har ansökt om att jobba i hans företag (företaget är inte så stabilt enligt Gerry, men det är en annan historia). Häromdagen så flög han med en gammal B767 pilot som ville ta cert för seaplanes och börja med "riktigt" aviation som denna mannen sa. Det är väldigt intressant att tala med dessa männen, man får verkligen en bredare syn på aviationen och i vilka områden man kan anväda den!
Det mycket roliga var att jag fick flyga med Gerry en dag! Vi startade på Phuket International Airport och taxade ut till RWY 27, för en lefthand departure. En annan rolig sak (det är många roliga saker som händer som ni säkert förstår
Vi startade och flög upp i skyn. Gerry flyger bara VFR, men han har IFR behörighet. Molnbasen var hög, över 2000FT, vi höll 1500FT hela vägen. Utsikten var mjukt sagt mycket vacker! Man kunde se hela ön den dagen med alla byar och små människor nere på marken. Jag förstod då varför man vill flyga seaplanes nere i Thailand (eller på ett liknande ställe)! Hela flygturen var ren flygning, dvs inga autopiloter bara två piloter
Ha det riktigt bra alla flygvänner så ses vi i luften snart igen!
Hälsningar från det soliga Thailand!
Winners never quit! Quitters never win!