Klubbdagbok januari 2012
Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik
- Hakan Sjoberg
- Inlägg: 1592
- Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
- Ort: Stavstensudde
Klubbdagbok januari 2012
God fortsättning till er alla.
Nu börjar ett nytt år och nya härliga flygdagar väntar. På torsdagkväll den 5 januari har vi Airmans Table på Pickwick pub i Malmö!
Vi ses där!
Nu börjar ett nytt år och nya härliga flygdagar väntar. På torsdagkväll den 5 januari har vi Airmans Table på Pickwick pub i Malmö!
Vi ses där!
Idag tog SE-KSF sina första rundor i Söderslätts ägo. Johnny och undertecknad var ute och tog varsin liten tur för att få upp passagerarbeörigheten på PPL igen och för att känna lite på kärran.
Tyvärr blev det inga längre rundor, då låga molntussar låg över Sturup och såg lite lömska ut...
Äntligen så är PPL-verksamheten igång igen!
Nu ska vi se om vi kan planera in alla klubbens kärror (och kanske ännu fler) på någon trevlig Tysklandstur framåt vårkanten. Vad sägs om lunch i Lubeck eller en tur med övervattning til Berlin? Allt inom mindre än 2 timmars flygning.
Tyvärr blev det inga längre rundor, då låga molntussar låg över Sturup och såg lite lömska ut...
Äntligen så är PPL-verksamheten igång igen!
Nu ska vi se om vi kan planera in alla klubbens kärror (och kanske ännu fler) på någon trevlig Tysklandstur framåt vårkanten. Vad sägs om lunch i Lubeck eller en tur med övervattning til Berlin? Allt inom mindre än 2 timmars flygning.
Johan
PPL (SEP, IR), UL-B
PPL (SEP, IR), UL-B
- Hakan Sjoberg
- Inlägg: 1592
- Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
- Ort: Stavstensudde
KSF i luften med piloter från Slätten
Fick avboka flygning med vår Archer II idag, men Johnny och Johan såg iaf till att lufta vingarna.
Härligt, nu ska vi bara komma iväg på lite längre turer. Vad sägs om Zielona Gora? Restaurang och billigt hotell på flygplatsen!
Härligt, nu ska vi bara komma iväg på lite längre turer. Vad sägs om Zielona Gora? Restaurang och billigt hotell på flygplatsen!
- Hakan Sjoberg
- Inlägg: 1592
- Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
- Ort: Stavstensudde
Lågtryck och skitväder!
Inte roligt väder de sista dagarna blåsigt och ruskigt!
Vi får väl glädjas åt att det inte är minusgrader och snö.
ESMS 050850Z 25027G38KT 9000 -RA FEW012 BKN015 04/02 Q0966 RWY 17 WET OR WATER PATCHES 51-100 PCT BA GOOD=
ESMS 050530Z 0506/0606 22022G32KT 9999 SCT006 BKN010 TEMPO 0506/0521 3000 RA BKN004 BECMG 0508/0510 28020G35KT BECMG 0516/0518 36014KT BECMG 0518/0521 BKN020=
Utevädret på klubben idag:
Och för ett år sedan:
Vi får väl glädjas åt att det inte är minusgrader och snö.
ESMS 050850Z 25027G38KT 9000 -RA FEW012 BKN015 04/02 Q0966 RWY 17 WET OR WATER PATCHES 51-100 PCT BA GOOD=
ESMS 050530Z 0506/0606 22022G32KT 9999 SCT006 BKN010 TEMPO 0506/0521 3000 RA BKN004 BECMG 0508/0510 28020G35KT BECMG 0516/0518 36014KT BECMG 0518/0521 BKN020=
Utevädret på klubben idag:
Och för ett år sedan:
- Hakan Sjoberg
- Inlägg: 1592
- Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
- Ort: Stavstensudde
Nya koner!
Så var Håkan Svensson klar med de nya konerna som kom på plats i hangeren. Nu skall dom målas och bli lika fina som de som redan är ute och markerar vår bana. Dessa försåg med tre träben då det visat sig att naturen annars "äter" upp nederkanten. Även dessa som är ute skall in för och målas invändigt efter renspolning. Men det får bli till våren.
Rådjuren vände rumpan till och flyttade sig till behörigt avstånd. Nedtrampat gräs visar tydligt var dom har sitt stråk. Vackra djur som inte har det lika besvärligt i år som förra vintern. Dock, ALLA FLYGARE, ha uppsikt! Inte kul att kollidera med dem.
Vägen till klubben är översvämmad vid tankanläggningen. Kör försiktigt!
Nya koner lossade och klara för målning.
I svackan är det blött, blött ja även taxibanan bredvid är rejält blöt.
Blött, blött, blött...
Så förser vi befintliga koner med tre träben.
I med skruven ordentligt så det håller.
Då var den konen klar! Till nästa!
Rådjuren skrämdes av oss och visade oss rumpan när dom sprang iväg. Vackra djur!
I gräset syns var dom springer.
Rådjuren vände rumpan till och flyttade sig till behörigt avstånd. Nedtrampat gräs visar tydligt var dom har sitt stråk. Vackra djur som inte har det lika besvärligt i år som förra vintern. Dock, ALLA FLYGARE, ha uppsikt! Inte kul att kollidera med dem.
Vägen till klubben är översvämmad vid tankanläggningen. Kör försiktigt!
Nya koner lossade och klara för målning.
I svackan är det blött, blött ja även taxibanan bredvid är rejält blöt.
Blött, blött, blött...
Så förser vi befintliga koner med tre träben.
I med skruven ordentligt så det håller.
Då var den konen klar! Till nästa!
Rådjuren skrämdes av oss och visade oss rumpan när dom sprang iväg. Vackra djur!
I gräset syns var dom springer.
- Hakan Sjoberg
- Inlägg: 1592
- Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
- Ort: Stavstensudde
Trettondagsafton
Solen lyser och blå himmel - flygväder!
Niklas och sonen Elias hängde med upp i KSF vår Archer II. Över vintern stationerad på ESMS. Det blev en tur över ESTT för koll på vattenläget och blött är det. Sen kollade vi utbyggnaden av pirarna i Trelleborgs hamn. Ännu syns inte så mycket men lite stenhögar ligger där allt på kajen. Skall bli kul att följa hur det fortskrider.
KSF i hangaren.
Öresundsbron med Kastrup och Köpenhamn i bakgrunden. Den är så vacker så vacker.
Söderslätt är blött om man ser det från norr, eller...
...från söder.
Trelleborgshamn skall få nya pirar. Så här ser hamnen ut i dag.
Inte mycket till nya pirar än så länge. Men visst ligger det lite stenhögar där?
Niklas och sonen Elias hängde med upp i KSF vår Archer II. Över vintern stationerad på ESMS. Det blev en tur över ESTT för koll på vattenläget och blött är det. Sen kollade vi utbyggnaden av pirarna i Trelleborgs hamn. Ännu syns inte så mycket men lite stenhögar ligger där allt på kajen. Skall bli kul att följa hur det fortskrider.
KSF i hangaren.
Öresundsbron med Kastrup och Köpenhamn i bakgrunden. Den är så vacker så vacker.
Söderslätt är blött om man ser det från norr, eller...
...från söder.
Trelleborgshamn skall få nya pirar. Så här ser hamnen ut i dag.
Inte mycket till nya pirar än så länge. Men visst ligger det lite stenhögar där?
- Hakan Sjoberg
- Inlägg: 1592
- Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
- Ort: Stavstensudde
Vårkänslor!?
ESMS 150530Z 1506/1606 36008KT CAVOK=
- Hakan Sjoberg
- Inlägg: 1592
- Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
- Ort: Stavstensudde
CAVOK!
En fantastisk flygdag! Svaga vindar och CAVOK.
På morgonen läste jag en artikel i Sydsvenska Dagbladet om hur höjning av havsnivån kan komma att inverka på vår kustlinje. I går, lördag, var jag ute en kort tur över Näset och var överraskad av hur högt vattenståndet var och hur mycket som var vattentäckt. Så det var nästan som en tanke att SDS hade en artikel om hur vi framgent kan komma att påverkas av vattenhöjningen. Idag tog jag lite bilder så ni kan se hur det ter sig. Notera då att vattnet dragit sig något tillbaks från gårdagens höga nivå!
Vill ni läsa mer så är länken till SDS artikel http://www.sydsvenskan.se/omkretsen/vel ... Naset.html
Nåväl, man får väl göra som i Holland - bygga dammar och pumpa!
På tal om att bygga så börjar lossningskajen för stenmassorna ta form i Trelleborgs hamn. Nedan kan ni se hur det ser ut idag.
Men först lite fina bilder från en aktiv flygklubb.
Där borta ligger Slätten bortom sädesfält och hästhagar. Lite våraktigt känns det allt, trots att det är mitten av januari.
Nog ser det ut som det är lite på G på Slätten.
Lätta moln på himlen och svag vind! Kan bli en fin flygdag.
Alla är ute ser det ut som.
Peter drar iväg med sin trike. Frun till en Prova-På flygare passar på att åka med.
Vellinge Väster.
Foteviken.
Ljungen.
Mer av Ljungen, det som syns vill säga.
Skanörs Ängar.
Ja nog är det högt vattenstånd.
Ser inte kul ut.
Riktigt blött.
Inte kan man spela golf här inte! Flommen och Falsterbos golfbana har vattengravar definitivt.
Hamnen idag. Än så har det inte hänt så mycket.
Lite utfyllnad ser dock ut att ha kommit på plats.
Och piren för lossning växer.
På morgonen läste jag en artikel i Sydsvenska Dagbladet om hur höjning av havsnivån kan komma att inverka på vår kustlinje. I går, lördag, var jag ute en kort tur över Näset och var överraskad av hur högt vattenståndet var och hur mycket som var vattentäckt. Så det var nästan som en tanke att SDS hade en artikel om hur vi framgent kan komma att påverkas av vattenhöjningen. Idag tog jag lite bilder så ni kan se hur det ter sig. Notera då att vattnet dragit sig något tillbaks från gårdagens höga nivå!
Vill ni läsa mer så är länken till SDS artikel http://www.sydsvenskan.se/omkretsen/vel ... Naset.html
Nåväl, man får väl göra som i Holland - bygga dammar och pumpa!
På tal om att bygga så börjar lossningskajen för stenmassorna ta form i Trelleborgs hamn. Nedan kan ni se hur det ser ut idag.
Men först lite fina bilder från en aktiv flygklubb.
Där borta ligger Slätten bortom sädesfält och hästhagar. Lite våraktigt känns det allt, trots att det är mitten av januari.
Nog ser det ut som det är lite på G på Slätten.
Lätta moln på himlen och svag vind! Kan bli en fin flygdag.
Alla är ute ser det ut som.
Peter drar iväg med sin trike. Frun till en Prova-På flygare passar på att åka med.
Vellinge Väster.
Foteviken.
Ljungen.
Mer av Ljungen, det som syns vill säga.
Skanörs Ängar.
Ja nog är det högt vattenstånd.
Ser inte kul ut.
Riktigt blött.
Inte kan man spela golf här inte! Flommen och Falsterbos golfbana har vattengravar definitivt.
Hamnen idag. Än så har det inte hänt så mycket.
Lite utfyllnad ser dock ut att ha kommit på plats.
Och piren för lossning växer.
Instämmer med föregående talare. Verkligen underbar flygdag. ESMI fick ett besök av mig och PAX och VPL blev luftad ett par timmar. En bra start på året, tror jag vi kan sammanfatta det som.
GPS:en till KSF (det blev garmin 295) är nu uppdaterad och finns i klubbstugan och ska bli monterad vad det lider.
GPS:en till KSF (det blev garmin 295) är nu uppdaterad och finns i klubbstugan och ska bli monterad vad det lider.
Henrik Persson
- Gregory Hood
- Inlägg: 188
- Blev medlem: mån aug 27, 2007 12:46 pm
- Hakan Sjoberg
- Inlägg: 1592
- Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
- Ort: Stavstensudde
Lite Hänt i Veckan
KSF, vår Archer, är på Sturup och allt fler flyger kärran. Vi börjar också få ordning på all administration och annat som hör till.
Själv var jag på Skånes Flygsportförbunds styrelsemöte i måndagskväll. Snart årsmöte, vilket brukar vara med en intressant föredragshållare. Vi får se vad det blir i år.
I tisdagskväll var det teorikurs, som det ofta är på tisdagar. Nu var det beräkning av flygningar i södra Sverige. Det började med Söderslätt (ESTT) till Kalmar (ESMQ). Sen vidare till Oskarshamn för att därifrån beräkna till Varberg och slutligen åter till Slätten. Eleverna fick arbeta i grupp och nu tar man ut kurser, hämtar väder och snurrar på navskivan, det senare inte helt lätt att få kläm på. Att det är i slutet på teorikursen märks tydligt och nu vill vi ut och flyga!
En allvarlig ordf (Uno Alpfors) i Skånes Flygsportförbunds lyssnar till inlägg i diskussionerna.
Vad blir vår TT (True Track)?
Då får vi uppehållsvinkeln (wca) till...
Hur var det nu? Index på GS (Ground Speed) sen in från distansen till ...
...den skala där vi läser av tiden för delsträckan
...sen skall vi beräkna MH (Magenetic Heading) dvs ta hänsyn till variation och vad var nu den. Här! 2 det är E2 East är least! dvs TH minus 2 grader ger MH.
Då skall det in i Driftfärdplanen.
.
Själv var jag på Skånes Flygsportförbunds styrelsemöte i måndagskväll. Snart årsmöte, vilket brukar vara med en intressant föredragshållare. Vi får se vad det blir i år.
I tisdagskväll var det teorikurs, som det ofta är på tisdagar. Nu var det beräkning av flygningar i södra Sverige. Det började med Söderslätt (ESTT) till Kalmar (ESMQ). Sen vidare till Oskarshamn för att därifrån beräkna till Varberg och slutligen åter till Slätten. Eleverna fick arbeta i grupp och nu tar man ut kurser, hämtar väder och snurrar på navskivan, det senare inte helt lätt att få kläm på. Att det är i slutet på teorikursen märks tydligt och nu vill vi ut och flyga!
En allvarlig ordf (Uno Alpfors) i Skånes Flygsportförbunds lyssnar till inlägg i diskussionerna.
Vad blir vår TT (True Track)?
Då får vi uppehållsvinkeln (wca) till...
Hur var det nu? Index på GS (Ground Speed) sen in från distansen till ...
...den skala där vi läser av tiden för delsträckan
...sen skall vi beräkna MH (Magenetic Heading) dvs ta hänsyn till variation och vad var nu den. Här! 2 det är E2 East är least! dvs TH minus 2 grader ger MH.
Då skall det in i Driftfärdplanen.
.
- Hakan Sjoberg
- Inlägg: 1592
- Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
- Ort: Stavstensudde
Gråmulen januaridag
Inget flygväder idag heller så det blev en vandring längs havet ner till Slätten. Väster om Skåre satt en rovfågel och kura, drog iväg när jag kom nära. Sen passerade jag Sveriges sydligaste ö. Inte mycket till ö men några sjöfåglar och svanar syntes till. Flygfältet och klubben låg ödsligt. Man får glädjas åt att dagarna iallafall blir längre och vädret förhoppningsvis blir bättre framgent.
Rovfågel på gren.
Så breder den ut sina vingar...
...och drar iväg.
Sveriges sydligaste ö.
Inte mycket till ö inte.
Lite sjöfågel vilar upp sig där.
Några får inte plats så dom får simma omkring istället.
Bana 03.
Klubben i diset.
Konerna syns iallafall!
Bana 21.
Rovfågel på gren.
Så breder den ut sina vingar...
...och drar iväg.
Sveriges sydligaste ö.
Inte mycket till ö inte.
Lite sjöfågel vilar upp sig där.
Några får inte plats så dom får simma omkring istället.
Bana 03.
Klubben i diset.
Konerna syns iallafall!
Bana 21.