Klubbdagbok juli 2011
Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik
- Hakan Sjoberg
- Inlägg: 1592
- Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
- Ort: Stavstensudde
Klubbdagbok juli 2011
Ny månad ny klubbdagbok.
Mer kommer.
Mer kommer.
- Hakan Sjoberg
- Inlägg: 1592
- Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
- Ort: Stavstensudde
Ny ryker klövern!
Semestertid = jobba lite på klubben.
Lukas har fått tag i åkklipparen och fixar så att vi får klippt och fint!
Lukas har fått tag i åkklipparen och fixar så att vi får klippt och fint!
- NisseWesterlund
- Inlägg: 150
- Blev medlem: tor jan 24, 2008 10:48 am
- Ort: Malmö
- Hakan Sjoberg
- Inlägg: 1592
- Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
- Ort: Stavstensudde
- NisseWesterlund
- Inlägg: 150
- Blev medlem: tor jan 24, 2008 10:48 am
- Ort: Malmö
I igår knallade jag och Daniel runt Falsterbo Horse Show och satte SFK-flyers på bilarna. Ett par hundra lappar fick vi ut innan längtan efter våfflor blev för stark och vi körde mot fältet. Marcus med far hade precis landat och bekräftade att vädret var lika fint uppe bland molnen som nere på marken. Sagt och gjort. In i VPL, starta och sedan kurs nord-nordöst mot nordvästra hörnet på Sturups kontrollzon. Därefter spikrakt mot ESFA. Efter landning konstaterar vi att det bara hunnit komma tre-fyra andra kärror, bland annat en dansk. Snart började det dock droppa in maskin efter maskin och våffeljärnen jobbade för högtryck. Så även vädret.
Daniel avnjuter sin andra våffla.
En halvan av de flygplan som besökte våffelkvällen.
Lite trevligt snack med ett par grabbar från Jönköpings flygklubb som även de jobbade för att öka flyget i klubben. Hemresan gick fint med en smula lugnare luft. Landning och därefter en effektiv flygplanstvätt innan vi rullade hemåt, nöjda, belåtna och väldigt mätta.
Hangarporten på väg ned efter loggande och tvätt.
Nisse
Daniel avnjuter sin andra våffla.
En halvan av de flygplan som besökte våffelkvällen.
Lite trevligt snack med ett par grabbar från Jönköpings flygklubb som även de jobbade för att öka flyget i klubben. Hemresan gick fint med en smula lugnare luft. Landning och därefter en effektiv flygplanstvätt innan vi rullade hemåt, nöjda, belåtna och väldigt mätta.
Hangarporten på väg ned efter loggande och tvätt.
Nisse
- Hakan Sjoberg
- Inlägg: 1592
- Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
- Ort: Stavstensudde
- Hakan Sjoberg
- Inlägg: 1592
- Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
- Ort: Stavstensudde
Sista juli!
Oh vad tiden går fort - speciellt när man ha roligt!
Idag var det sista dagen i juli, en söndag som började lite i halvrisigt väder men övergick till en fin flygdag. Att det är semestertider märks tydligt, avslappnat och lite slött, men samtidigt utan stress och press.
Under dagen blev det en del skolning, flera under EK och det börjar dra ihop sig till kontrollflygningar för cert! Kul!
Fältet blev kortklippt och vi fick långväga besök av Malin som kom i en Piper från Avesta!
Summerar vi juli så har det varit en hyfsad flygmånad, tyvärr har vi haft servicebullentiner och lite för mycket regn för att vara nöjda med flygtidsuttaget. Men, men...
Nedan lite bilder från dagen.
John Roi rengör huven på VLZ
och sen skall den in i hangaren!
Malin kollar oljan...
...checklista och...
...sen bär det av åter till Avesta!
Tommy taxar in med RudulfBertil...
...han ser nöjd ut!
Idag var det sista dagen i juli, en söndag som började lite i halvrisigt väder men övergick till en fin flygdag. Att det är semestertider märks tydligt, avslappnat och lite slött, men samtidigt utan stress och press.
Under dagen blev det en del skolning, flera under EK och det börjar dra ihop sig till kontrollflygningar för cert! Kul!
Fältet blev kortklippt och vi fick långväga besök av Malin som kom i en Piper från Avesta!
Summerar vi juli så har det varit en hyfsad flygmånad, tyvärr har vi haft servicebullentiner och lite för mycket regn för att vara nöjda med flygtidsuttaget. Men, men...
Nedan lite bilder från dagen.
John Roi rengör huven på VLZ
och sen skall den in i hangaren!
Malin kollar oljan...
...checklista och...
...sen bär det av åter till Avesta!
Tommy taxar in med RudulfBertil...
...han ser nöjd ut!
Jag var i Stockholm i slutet på Juli och passade på att besöka Swedish Ultraflyers för att flyga lite Eurocub. Det var tänkt
att vi skulle flyga den som är på sjö men tyvärr var den bokad så det fick bli med hjul istället.
Det blev en tur till Västerås-Hässlö för att titta lite på deras verksamhet. Det verkar vara en aktiv klubb med tillgång
till många flygplan. De serverar även våfflor varje dag på sommaren vilka vi självklart provade.
Vingglidning på final bana 19
Pilot på resan var min kompis Johan från Stockholm, här fullt upptagen av sin våffla.
Så var det dags att flyga tillbaka till Frölunda. På vägen gick vi ner på 500ft över mälaren i 50kt med dörrarna öppna.
Riktigt härligt måste jag säga. Kan även tänka mig att den är härlig att flyga på sjö med flottörer.
Stort tack till i Johan som lät mig åka med.
/Per
att vi skulle flyga den som är på sjö men tyvärr var den bokad så det fick bli med hjul istället.
Det blev en tur till Västerås-Hässlö för att titta lite på deras verksamhet. Det verkar vara en aktiv klubb med tillgång
till många flygplan. De serverar även våfflor varje dag på sommaren vilka vi självklart provade.
Vingglidning på final bana 19
Pilot på resan var min kompis Johan från Stockholm, här fullt upptagen av sin våffla.
Så var det dags att flyga tillbaka till Frölunda. På vägen gick vi ner på 500ft över mälaren i 50kt med dörrarna öppna.
Riktigt härligt måste jag säga. Kan även tänka mig att den är härlig att flyga på sjö med flottörer.
Stort tack till i Johan som lät mig åka med.
/Per
För mig avslutades Juli med en flygning från Skå-Edeby till Elverum i Norge för att delta i Nordiska mästerskapen i Aerobatics.
Totalt var vi 8 piloter med 5 flygplan från Sverige. Jag och min polare Johan flög den Bellanca Super Dechatlon som vi är
delägare i baserad på Skå-Edeby.
Avfärd tidigt onsdag morgon.
Jag flyger och Johan följer upp min navigering.
Här passerar vi norr om Västerås. Kurs 297 grader, Totalt ca 210NM och 1h 50m flygtid.
Efter ca 1,5h närmar vi oss Norge med mycket skog, berg och dalar.
Elverum är en fin flygplats ca 20NM in i Norge. Stort brett grässtråk och en asfaltbana som var den smalaste jag någonsin
sett men den räckte till, i alla fall för oss som har sikt framåt. Efter ankomst onsdag förmiddag var det fritt fram att träna
resten av dagen. När man tävlar i aerobatics flyger man i en box som är 1000x1000m och utmarkerad på marken. Det finns
även en lägsta och högsta höjd som man får ha, denna är olika beroende på tävlingsklass. Eftersom vi var omkring 32 piloter
så hade man gjort ett tidsschema där man hade 15 minuter på sig att träna i boxen sen var det näste mans tur. Totalt sett
gjorde jag 3 träningar i boxen under dagen. Det var första gången jag flög i en utmarkerad box och den kändes väldigt liten
till att börja med när man flyger i 200mph. Det är bara innan tävlingen som man har möjlighet att träna, när tävlingen väl
startat får man bara flyga när man ska tävla.
En bit av flight line.
Extra 260
Pitts S-2A
Mitt på ena sidan av boxen sitter domarna och sätter poäng på alla manövrer.
Vår chefsdomare.
Team Sweden!!
Efter 3 dagars tävlande var resultaten klara. Vi tävlade i 4 klasser: Beginner, Sportsman, Intermediate och Advanced.
Jag och min polare Johan tävlade i Sportsman. Alla piloter gjorde 3 flygningar, 1 per dag. Det var kända program,
okända program som publicerades dagen före och egna program. Lite olika beroende på vilken klass man flyger. Totalt
blev det 2 guld, 1 silver och 1 brons till Sverige.
Prisutdelning i Sportsman. Trots fruktansvärt dåligt fluget på träningen så lyckades jag ta hem guldet i Sportsman och
min polare Johan fick silver efter väldigt jämna flygningar.
Vi njuter av svenska nationalsången
Skapligt nöjda
Samtliga deltagare som var kvar till avslutning.
Efter prisutdelning och avslutningsmiddag var det dags att börja tänka på söndagens hemresa.
Så var det dags att lämna Norge och Elverum efter väldigt lärorika och roliga dagar. Johan flyger och jag njuter av
resan bland molnen.
Äntligen tillbaka på final bana 11 på Skå-Edeby.
Två mycket nöjda flygare efter våran första tävling i aerobatics!
Sportsman´s okända program
Nästa år blir träning från Söderslätt med ny flygmaskin och i ny klass. Visst ser det roligt ut?!?
Jag lovar...de är det Häng på nästa år!!!
/Per Norén
Totalt var vi 8 piloter med 5 flygplan från Sverige. Jag och min polare Johan flög den Bellanca Super Dechatlon som vi är
delägare i baserad på Skå-Edeby.
Avfärd tidigt onsdag morgon.
Jag flyger och Johan följer upp min navigering.
Här passerar vi norr om Västerås. Kurs 297 grader, Totalt ca 210NM och 1h 50m flygtid.
Efter ca 1,5h närmar vi oss Norge med mycket skog, berg och dalar.
Elverum är en fin flygplats ca 20NM in i Norge. Stort brett grässtråk och en asfaltbana som var den smalaste jag någonsin
sett men den räckte till, i alla fall för oss som har sikt framåt. Efter ankomst onsdag förmiddag var det fritt fram att träna
resten av dagen. När man tävlar i aerobatics flyger man i en box som är 1000x1000m och utmarkerad på marken. Det finns
även en lägsta och högsta höjd som man får ha, denna är olika beroende på tävlingsklass. Eftersom vi var omkring 32 piloter
så hade man gjort ett tidsschema där man hade 15 minuter på sig att träna i boxen sen var det näste mans tur. Totalt sett
gjorde jag 3 träningar i boxen under dagen. Det var första gången jag flög i en utmarkerad box och den kändes väldigt liten
till att börja med när man flyger i 200mph. Det är bara innan tävlingen som man har möjlighet att träna, när tävlingen väl
startat får man bara flyga när man ska tävla.
En bit av flight line.
Extra 260
Pitts S-2A
Mitt på ena sidan av boxen sitter domarna och sätter poäng på alla manövrer.
Vår chefsdomare.
Team Sweden!!
Efter 3 dagars tävlande var resultaten klara. Vi tävlade i 4 klasser: Beginner, Sportsman, Intermediate och Advanced.
Jag och min polare Johan tävlade i Sportsman. Alla piloter gjorde 3 flygningar, 1 per dag. Det var kända program,
okända program som publicerades dagen före och egna program. Lite olika beroende på vilken klass man flyger. Totalt
blev det 2 guld, 1 silver och 1 brons till Sverige.
Prisutdelning i Sportsman. Trots fruktansvärt dåligt fluget på träningen så lyckades jag ta hem guldet i Sportsman och
min polare Johan fick silver efter väldigt jämna flygningar.
Vi njuter av svenska nationalsången
Skapligt nöjda
Samtliga deltagare som var kvar till avslutning.
Efter prisutdelning och avslutningsmiddag var det dags att börja tänka på söndagens hemresa.
Så var det dags att lämna Norge och Elverum efter väldigt lärorika och roliga dagar. Johan flyger och jag njuter av
resan bland molnen.
Äntligen tillbaka på final bana 11 på Skå-Edeby.
Två mycket nöjda flygare efter våran första tävling i aerobatics!
Sportsman´s okända program
Nästa år blir träning från Söderslätt med ny flygmaskin och i ny klass. Visst ser det roligt ut?!?
Jag lovar...de är det Häng på nästa år!!!
/Per Norén