Klubbdagbok juli 2011

Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
Ort: Stavstensudde

Klubbdagbok juli 2011

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Ny månad ny klubbdagbok.

Mer kommer. :roll:

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
Ort: Stavstensudde

Ny ryker klövern!

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Semestertid = jobba lite på klubben.

Lukas har fått tag i åkklipparen och fixar så att vi får klippt och fint!

Bild
Bild

Användarvisningsbild
NisseWesterlund
Inlägg: 150
Blev medlem: tor jan 24, 2008 10:48 am
Ort: Malmö

Inlägg av NisseWesterlund »

Betyder det att gräset redan är klippt? Jag som längtat så... :)

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
Ort: Stavstensudde

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Där bet du i gräset, Nisse!

Användarvisningsbild
Tomas D
Inlägg: 171
Blev medlem: sön okt 22, 2006 9:38 am
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Inlägg av Tomas D »

4/5 av stråket återstår att klippa :-) så det finns gräs till alla ...

Användarvisningsbild
NisseWesterlund
Inlägg: 150
Blev medlem: tor jan 24, 2008 10:48 am
Ort: Malmö

Inlägg av NisseWesterlund »

I igår knallade jag och Daniel runt Falsterbo Horse Show och satte SFK-flyers på bilarna. Ett par hundra lappar fick vi ut innan längtan efter våfflor blev för stark och vi körde mot fältet. Marcus med far hade precis landat och bekräftade att vädret var lika fint uppe bland molnen som nere på marken. Sagt och gjort. In i VPL, starta och sedan kurs nord-nordöst mot nordvästra hörnet på Sturups kontrollzon. Därefter spikrakt mot ESFA. Efter landning konstaterar vi att det bara hunnit komma tre-fyra andra kärror, bland annat en dansk. Snart började det dock droppa in maskin efter maskin och våffeljärnen jobbade för högtryck. Så även vädret.
Bild
Daniel avnjuter sin andra våffla.
Bild
En halvan av de flygplan som besökte våffelkvällen.

Lite trevligt snack med ett par grabbar från Jönköpings flygklubb som även de jobbade för att öka flyget i klubben. Hemresan gick fint med en smula lugnare luft. Landning och därefter en effektiv flygplanstvätt innan vi rullade hemåt, nöjda, belåtna och väldigt mätta.

Bild
Hangarporten på väg ned efter loggande och tvätt.

Nisse

Användarvisningsbild
Henrik
Inlägg: 657
Blev medlem: fre apr 28, 2006 12:18 am
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Lite sent, men jag knäppte ju lite bilder under NM också:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Henrik Persson

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
Ort: Stavstensudde

Två motor besök!

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Bild

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
Ort: Stavstensudde

Sista juli!

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Oh vad tiden går fort - speciellt när man ha roligt!

Idag var det sista dagen i juli, en söndag som började lite i halvrisigt väder men övergick till en fin flygdag. Att det är semestertider märks tydligt, avslappnat och lite slött, men samtidigt utan stress och press.

Under dagen blev det en del skolning, flera under EK och det börjar dra ihop sig till kontrollflygningar för cert! Kul!

Fältet blev kortklippt och vi fick långväga besök av Malin som kom i en Piper från Avesta!

Summerar vi juli så har det varit en hyfsad flygmånad, tyvärr har vi haft servicebullentiner och lite för mycket regn för att vara nöjda med flygtidsuttaget. Men, men...

Nedan lite bilder från dagen.

John Roi rengör huven på VLZ
Bild

och sen skall den in i hangaren!
Bild

Malin kollar oljan...
Bild

...checklista och...
Bild

...sen bär det av åter till Avesta!
Bild

Tommy taxar in med RudulfBertil...
Bild


...han ser nöjd ut!
Bild

Användarvisningsbild
per
Inlägg: 133
Blev medlem: lör sep 23, 2006 7:41 pm
Ort: Malmö

Inlägg av per »

Jag var i Stockholm i slutet på Juli och passade på att besöka Swedish Ultraflyers för att flyga lite Eurocub. Det var tänkt
att vi skulle flyga den som är på sjö men tyvärr var den bokad så det fick bli med hjul istället.

Bild

Det blev en tur till Västerås-Hässlö för att titta lite på deras verksamhet. Det verkar vara en aktiv klubb med tillgång
till många flygplan. De serverar även våfflor varje dag på sommaren vilka vi självklart provade.


Bild
Vingglidning på final bana 19

Bild
Pilot på resan var min kompis Johan från Stockholm, här fullt upptagen av sin våffla.

Bild
Så var det dags att flyga tillbaka till Frölunda. På vägen gick vi ner på 500ft över mälaren i 50kt med dörrarna öppna.
Riktigt härligt måste jag säga. :D Kan även tänka mig att den är härlig att flyga på sjö med flottörer.

Stort tack till i Johan som lät mig åka med.

/Per

Användarvisningsbild
per
Inlägg: 133
Blev medlem: lör sep 23, 2006 7:41 pm
Ort: Malmö

Inlägg av per »

För mig avslutades Juli med en flygning från Skå-Edeby till Elverum i Norge för att delta i Nordiska mästerskapen i Aerobatics.
Totalt var vi 8 piloter med 5 flygplan från Sverige. Jag och min polare Johan flög den Bellanca Super Dechatlon som vi är
delägare i baserad på Skå-Edeby.

Bild
Avfärd tidigt onsdag morgon.


Bild
Jag flyger och Johan följer upp min navigering.


Bild
Här passerar vi norr om Västerås. Kurs 297 grader, Totalt ca 210NM och 1h 50m flygtid.


Bild
Efter ca 1,5h närmar vi oss Norge med mycket skog, berg och dalar.

Elverum är en fin flygplats ca 20NM in i Norge. Stort brett grässtråk och en asfaltbana som var den smalaste jag någonsin
sett men den räckte till, i alla fall för oss som har sikt framåt. Efter ankomst onsdag förmiddag var det fritt fram att träna
resten av dagen. När man tävlar i aerobatics flyger man i en box som är 1000x1000m och utmarkerad på marken. Det finns
även en lägsta och högsta höjd som man får ha, denna är olika beroende på tävlingsklass. Eftersom vi var omkring 32 piloter
så hade man gjort ett tidsschema där man hade 15 minuter på sig att träna i boxen sen var det näste mans tur. Totalt sett
gjorde jag 3 träningar i boxen under dagen. Det var första gången jag flög i en utmarkerad box och den kändes väldigt liten
till att börja med när man flyger i 200mph. Det är bara innan tävlingen som man har möjlighet att träna, när tävlingen väl
startat får man bara flyga när man ska tävla.

Bild
En bit av flight line.


Bild
Extra 260


Bild
Pitts S-2A


Bild
Mitt på ena sidan av boxen sitter domarna och sätter poäng på alla manövrer.


Bild
Vår chefsdomare.


Bild
Team Sweden!!

Efter 3 dagars tävlande var resultaten klara. Vi tävlade i 4 klasser: Beginner, Sportsman, Intermediate och Advanced.
Jag och min polare Johan tävlade i Sportsman. Alla piloter gjorde 3 flygningar, 1 per dag. Det var kända program,
okända program som publicerades dagen före och egna program. Lite olika beroende på vilken klass man flyger. Totalt
blev det 2 guld, 1 silver och 1 brons till Sverige.

Bild
Prisutdelning i Sportsman. Trots fruktansvärt dåligt fluget på träningen så lyckades jag ta hem guldet i Sportsman och
min polare Johan fick silver efter väldigt jämna flygningar.


Bild
Vi njuter av svenska nationalsången :D


Bild
Skapligt nöjda :D


Bild
Samtliga deltagare som var kvar till avslutning.

Efter prisutdelning och avslutningsmiddag var det dags att börja tänka på söndagens hemresa.


Bild
Så var det dags att lämna Norge och Elverum efter väldigt lärorika och roliga dagar. Johan flyger och jag njuter av
resan bland molnen.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Äntligen tillbaka på final bana 11 på Skå-Edeby.

Bild
Två mycket nöjda flygare efter våran första tävling i aerobatics!

Bild
Sportsman´s okända program

Nästa år blir träning från Söderslätt med ny flygmaskin och i ny klass. Visst ser det roligt ut?!?
Jag lovar...de är det :lol: Häng på nästa år!!!

/Per Norén

Skriv svar