Flyga med Dynamic

Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik

Användarvisningsbild
samir

Flyga med Dynamic

Inlägg av samir »

:arrow:

Hej Håkan
Jag har ett förslag som kan hjälpa många piloter att komma igång ordentligt med flygning.

Under juni och juli, förslår jag att timpriset för Dynamic ska vara exakt samma som Ludvig Zäta.
På så sätt hjälper vi många Eurostar piloter att utbilda sig till Dynamic.
Nu är det få personer som kan flyga Dynamic, det bör finnas ett sätt för att stimulera andra piloter att flyga Dynamic. Pengar har alltid varit ett effektivt lockbyte sedan pyramidtiden.

Fördel med detta är många:

1- Flygtimmar kommer att öka markant.
2- Ekonomin blir ännu bättre.(många som flyger)
3- Motivation att flyga ökar hos många ringrostiga piloter.
4- Fördelar är många men svårt att komma på fler just nu.

mvh

:arrow:
Bild

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Timpris och flygning

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Hej din pyramidbyggare! 8)
Gillar dina tankar. Timpriser är ett ständigt föremål för diskussion. Här lite synpunkter.
Dynamicen är nyare och var dyrare i inköp, den har dessutom färre timmar i budget, så det fasta timpriset blir avsevärt högre.

Vårt timpris på Dynamicen idag är 1050 kr/tim. Eftersom klubben har ett villkor från banken: att om vi ville låna till finasieringen så måste även klubben ta en del själv. Klubben har inte möjlighet till detta och fick därför gå ut till medlemmar som fick låna in till klubben sk Andel. De som inte ville har ett timpris som är 150 kr/tim högre.

Sen har klubben infört en månadsavgift, på Dynamicen är den 500 kr/månad, och betalar man denna så flyger man till rörlig kostnad!

Dvs med andel och månadsavgift för 550 kr/timme! (Eurostaren kostar 490 kr/timme!) :)

Hurvida vårt system är bra eller dåligt kan man diskutera. Andra klubbar har liknande. Några klubbar med låga timpriser har antingen:
- haft kapital till egenfinasiering dvs inga eller endast bokföringsmässiga räntor.
- lägre kostnader, tex fritt flygfält kommunen betalar kanske arrendet.
- några har inträdesavgifter som är t ex 20000 kr eller
- en medlemsavgift om 4000 kr/år (1000 kr/kvartal)

Nåväl, olika modeller tål att diskutera, men man ska inte glömma att inkomsterna skall motsvara utgifterna!

Ett bra sätt att få lägre timpris är att det flygs mera! :wink: Så jag tar fasta på ditt förslag om att flyga in fler på Dynamicen. ALLA som vill flyga in sig på Dynamicen maila mig!

Betr RINGROSTIGA piloter så gäller: flyg OFTA! heller än mycket. När vi skolar så är det enkelt! Bara att passa på att hoppa i knarren när vi landar med eleven flyga 20 minuter och hoppa ur. Ingen bokning - ingen port (möjligen ner) - ingen daglig tillsyn (möjligen en tankning), dessutom en lärare på plats att fråga om det är någon fundering.

Jag skolar en del på vardagar framöver. Så jag (läs eleven) curlar lite åt er, passa på att boka flygning efter elevpass - knarren ute och daglig till skänks! Ofta är kaffet klart!

8)

Skriv svar