Sida 1 av 1

Klubbdagbok Februari 2011

Postat: sön feb 06, 2011 7:01 pm
av Henrik
Igår den 5:e spenderade ett femtontal flygare och bekanta kvällen på The Bishops Arms i Malmö. Succé? Ja!

Tack alla som kom! Glömde dock fotografera.. Var det någon som knäppte några bilder?

Bilder

Postat: mån feb 07, 2011 11:31 am
av Hakan Sjoberg
Själv var jag på väg hem från min Skitour 2011 med en annan flygarkompis. Så någon bild från puben har jag inte men på ett par härliga glas öl och en fin pist kan jag bjuda på.

Nu hoppas vi på CAVOK och proppellersnurr!
När är nästa pubträff för airmen?

Bild
Bild

Vår storm?

Postat: mån feb 07, 2011 2:59 pm
av Hakan Sjoberg
ESMS 071130Z 0712/0812 22010KT 7000 BR BKN004 TEMPO 0712/0715 2000 DZ BKN006 BECMG 0715/0718 20016G30KT BKN025 BECMG 0722/0801 26034G54KT BECMG 0809/0811 30020G30KT=

Och så här har vi det på Kastrup lite senare.
EKCH 071440Z 0715/0815 22015KT 9999 BKN020 TEMPO 0715/0719 -RA BKN010 TEMPO 0719/0721 23018G32KT -RA BKN010 BECMG 0721/0723 27030G45KT TEMPO 0723/0801 28040G60KT BECMG 0807/0809 28018G35KT=

ESMS 1730 nu blir det inte mer än Gast 52 knop!?
ESMS 071730Z 0718/0818 20016G30KT 9999 BKN025 BECMG 0722/0724 29034G52KT BECMG 0808/0810 27020G30KT=

Flygsäsongen är här

Postat: ons feb 09, 2011 6:40 pm
av Hakan Sjoberg
Satt i min kammare och arbetade när solen sken in och kunde inte låta bli utan köra ner till flygfältet för att kolla hur det såg ut. På vägen dit stannade jag till vid vindkraftverken där man utförde service. För er som var med om diskussionen hurvida man hade hiss eller bara stege i dom där så kan jag lämna besked. Dom har bara stege - 55 m! Hiss för verktyg etc finns dock. Nåväl jag bjöd in servicekillen till en flygning, så dyker han upp ta väl hand om honom.

Fältet då? Jo fortfarande blött så det blaskar lite om fötterna här och där. Svackan är inte torr och tål inte upprepade genomrullningar, men det går åt rätt håll.

Kunde dock inte låta bli att flyga och det är ljust till kvart över fem! Här lite foto.

Parkeringen är inte trevlig. Här har vi lite klubbjobb framför oss.
Bild
Först inspekterades svackan.
Bild
Sen skulle det tankas.
Bild
Före take-off bana 03.
Bild
Svackan från luften.
Bild
Finalsväng från höger bas bana 03.
Bild
Kort final bana 03.
Bild

Vårkänning och 90-dagars

Postat: lör feb 12, 2011 6:03 pm
av Hakan Sjoberg
En fantastisk dag på Söderslätt. Solen sken, några minusgrader, svag vind ifrån väster, nordväst bana 03 i användning ca 5 timmar loggade på VLZ och FCG i etern!

Till slut var solen på väg ner och VLZ svänger upp på final final.
Bild
Spaken i magen!
Bild

Postat: sön feb 13, 2011 10:40 am
av Robban
Såna dagar som igår blir man ju nästan troende ;-) helt underbart o perfekt PC väder...känns skönt o vara flygvärdig igen

Postat: sön feb 13, 2011 4:20 pm
av Henrik
Fint var det! Uppe med tuppen blev det igår, första och sista flygningen för dagen lyckades man med! Härligt att var i luften igen efter 114 dagar fast på marken..

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Iskallt och bistert men ändå varmt!

Postat: ons feb 16, 2011 2:55 pm
av Hakan Sjoberg
:D
Var ner till fältet idag, skulle bara köra förbi men till min glädje så var vår väg nu utfyll med bärlager ända fram till upp mellan hangarerna. Visst återstår en hel del arbete, avjämning och ett finare bärlager - men ändå!

Det var inte särskilt kallt enligt temperaturmätaren men när man steg ut i vinden så frös man genom märg och ben. Och inte fasen tror vi på ett 1:a maj dopp i havet inte, alla har ju inte egna fjun som skyddar.

Vintern har onekligen satt sina spår.
Bild

Väg från väster.
Bild
Bild
Bild

Väg från öster.
Bild
Bild

Inga fiskare och defenitivt inga badfjantar!
Bild
Bild
Bild
Bild

Vårvinter flygdag

Postat: lör feb 19, 2011 3:38 pm
av Hakan Sjoberg
minus 6 klarblå himmel - flygdagsmorgon

Att det är kallt syns längs kusten, men svanarna är ståtliga och tycks inte lida.

Dessutom har familjen Påskharar kommmit till Söderslätt så lite hopp om vår finns det allt.

Tomas Danielsson gjorde 90-dagars check och Lennart Arvidsson blev drillad inför sin kontrollflygning, snart snart snart...

Kusten är kall isig och inte alls lockand.
Bild
Våra svanar simmar dock lungt i väntan på vår och vårkänslor rent av.
Bild
Dessutom har herr och fru Påskhare kommit till Söderslätt! :wink:
Bild
Så taxar vi ut för 90-dagars check.
Bild
Då är vi REDO. Fullgas och upp!
Bild
Preparering av karta och beräkning av driftfärdplan sen bär det iväg upp i det blå.
Bild
Så skall vi bara hitta rätt i luften också.
Bild

Postat: lör feb 19, 2011 6:45 pm
av Sten Johnson
Tack för alla dagrapporteringar med bilder. Trevligt att få ta del av verksamheten.

Hälsn Sten

PS. Hur går det för SE-VPL

Bild

Postat: lör feb 19, 2011 9:35 pm
av Henrik
VPL väntar på att det ska bli varmt nog i stockholmstrakten för att det ska gå att plasta skadorna på vingen och kroppen. -24°C är tydligen inte idealiskt för plastarbete..

Som det kan se ut!

Postat: fre feb 25, 2011 8:29 pm
av Hakan Sjoberg
Inför morgondagens flygningar tog jag en titt på TAFarna.

Dimma på Sturup, CAVOK på Kastrup!

:?

ESMS 251730Z 2518/2618 16011KT 6000 BR NSC PROB30 2518/2609 2500 BR=

EKCH 251740Z 2518/2618 16018KT CAVOK=

Nåväl vi för se vad det blir!

Postat: fre feb 25, 2011 9:14 pm
av Henrik
Sturup är ju ett dimhål också.. Och PROB30 är för meteorologer vad "skäligen misstänkt" är för en åklagare.. ;)

Morgon 26 februari TAF och Metar

Postat: lör feb 26, 2011 8:22 am
av Hakan Sjoberg
Inte så illa i dimhålet! Klart flygbart!

8)


ESMS 260530Z 2606/2706 17012KT 7000 BR NSC BECMG 2613/2616 11015KT PROB30 2621/2706 BKN004=

ESMS 260650Z 15012KT 7000 BR NSC M03/M05 Q1024=

EKCH 260540Z 2606/2706 16018KT 8000 NSC=

EKCH 260650Z 16016KT 7000 NSC M01/M05 Q1024 NOSIG=

Diset lättar nog framåt dagen och EKCHs TAF från igår med CAVOK hoppas vi på.

Postat: lör feb 26, 2011 6:52 pm
av SvenF
Idag var det en fantastisk senvinterdag när man åkte hemifrån, nästan bara sol och vindstilla. Laddad med kakor och bullar åker man till fältet för att agera stugvärd under en intensiv flyg-lördag. Men när man steg ut bilen på fältet förstod man att förhållandena var annorlunda här. Det var till att hålla i hatten.
Detta borde vara ett alternativ till den vindstrut vi har, denna behöver troligen inte bytas ett par gånger om året.
Bild
Så det blev mest inomhusaktiviteter, vi skruvade upp ett par kameror och Henrik knackade enträget kod samt skiftade portar i nätverket och som genom ett under var plötsligt två kameror till ’i luften’.
Eftersom det inte var särskilt mycket skolflygning åkte skolchefen till tippen med vinterns sopor och kom tillbaka med grillkorv. Grillmästare Sjöberg assisterad av Patrik ser till att det blir det årets första grillfest i lä bakom stugan.
Bild

Att gungan inte hänger rakt ned på förra bilden har sin förklaring, här en detaljstudie av vindstruten.
Bild

Det blev inte mycket slitage på våg flygmaskin idag, den stod mestadels parkerad framför klubbstugan. Medan besättningen ägnade sig åt andra uppgifter.

Bild