Sida 1 av 2
Klubbdagbok Januari 2011
Postat: sön jan 02, 2011 5:00 pm
av Henrik
Söndag den 9 januari på ESTT
Postat: sön jan 09, 2011 5:34 pm
av Hakan Sjoberg
Var ut till Söderslätt i em. Frun skulle ner till hästen, som finns på Fredshög, och jag behövde lite motion, varför jag passade på att gå 03 upp till klubbstugan. Sen gick jag därifrån till hem till Stavstensudde, men det är en annan historia. Svärsonen gjorde följe så det var ganska skön promenad på ca 7 km allt som allt.
Nåväl, fältet är i upptinande, ytan är mjuk några centimeter ner sen är det tjäle. På banan ligger ihopsmälta drivor som man defenitivt inte vill hamna i med landningsstället. Svackan var blöt och här var lite vattensamlingar. Se bilder nedan.
Bana 03 tröskel i söder.

Rådjuren håller till vid pilevallen öster om fältet, tog till flykten när vi kom.

Vindstruten rakt i banan sydlig vind.

Så här ser det ut i svackan.

Lite blöt.

Mer vatten väster om svackan.

Bana 21 (Svärsonen på bild!)

Klubbstugan och hangar.

Omöjligt att taxa för tankning!

Renskottat framför hangaren.

Stor driva framför klubbstugan.

Så lämnar vi klubben åt sitt öde för idag.

Postat: lör jan 15, 2011 4:25 pm
av Henrik
Båtsäsongen är här och vattnet har anlänt till fältet..
Förhoppningsvis går proppen ur snart. Förra året försvann allt vatten på ett par timmar, tricket är ju bara att det ska bli lite bra temperatur så det händer..

Kan inte någon dra upp proppen
Postat: sön jan 16, 2011 10:15 am
av Hakan Sjoberg
Nu väntar vi bara på att isproppen skall lossna så allt vatten kan rinna undan, annars får vi väl börja med sjöflyg och montera pontoner på våra flygplan.

Kanske skall vi satsa på en sådan här! Avid Amphibian.

Snösmältningen
Postat: sön jan 16, 2011 5:35 pm
av Hakan Sjoberg
Skulle ner til klubben i eftermiddag för att kolla av läget. Nog fick jag ett läge alltid. Bilderna talar för sig själv. Jag möte också Davidsson, vår granne i norr, han hade aldrig varit med om något liknande. Dock kunde han meddela att man var igång att schakta bort isproppen i bäcken längre söderpå. Så håller blidvädret i sig så försvinner väl det hela om några dagar.
Kan dock inte låta bli att fascineras av naturen och dess nycker.
Från bron mot klubben.

Ån mot vårt flygfält.

Bron över bäcken. Snart når det över vägbanan!

Bäcken söderifrån mot bron vid golfbanan.

Klubbens infartsväg.

Inte kör man här inte!

Ankdamm?

Svanar och kanadagäss! Skall vi bilda en ornitologisk förening?

Tröskeln bana 21.

Svackan har blivit damm.

Det är en jättedamm framför klubben.

Mycket vatten!
Inflygning bana 21.

Lite närmare tröskeln bana 21.

Tröskeln bana 21 i maximal inzoomning. Tror vi på landning här om en månad?

Postat: sön jan 16, 2011 9:59 pm
av Tomas D
Det ser lite oroväckade ut att vi har vatten inne i klubbstugan ...
Vad tror du som var på plats .
Har det nått över vår golvnivå ?
Vadarstövlar eller båt
Postat: mån jan 17, 2011 8:35 am
av Hakan Sjoberg
Jag tog mig inte fram till klubbhuset. Med ett par bra stövlar hade det nog varit möjligt om man gått över åker. Så hur högt vattnet nått vid klubbstugan vet jag inte. Av webkamran och tidigare erfarenheter att dömma så brukar det stanna i höjd med stugans underkant. Förhoppningsvis så har det inte nått upp till träreglarna.
Vi får kolla när det runnit undan.
Om jag förstod Davidsson rätt så var det viktigt att man längre ner i ån höll rent från proppar. Var exakt vet jag inte men skulle tro att det är i höjd med bron vid vägen längs kusten.
Postat: mån jan 17, 2011 3:53 pm
av lenarv
Usch vad det ser ut!
En annan som trodde att man skulle kunna flyg nu snart när snön regnar bort

Det lär nog dröja ett tag ...
Postat: mån jan 17, 2011 3:58 pm
av Henrik
Äsch, det går snabbt när det väl släpper.
Se hur det var förra året:
http://estt.se/discussions/viewtopic.ph ... c&start=15
Vi får däremot hoppas att vi inte behöver vänta hela vägen fram till Mars...
Postat: tis jan 18, 2011 7:21 am
av lenarv
Ja det vore en aningen trist!
Nu har man bara fått läsa flygtidningar och drömma om att få göra sin sista kontrollflygning någon gång.
Denna vintern snuvade verkligen mig och Christoffer på konfekten
Aja vi får hoppas på det bästa!
Flyga i Spanien
Postat: ons jan 19, 2011 5:26 pm
av Mats Jacobson
Gör som vi, flyg i Spanien.
Vi har en plats ledig på trailern för er kärra.
http://www.antiguaestacion.com/
http://www.tgla.eu/
/Mats
Airmens table på Bishop Arms i Malmö
Postat: ons jan 19, 2011 9:57 pm
av Hakan Sjoberg
I kväll kom en inbjudan från ordförande om att vi ses på Bishop Arms i Malmö lördagen den 5 februari klockan 1800. Bra intiativ! Själv är jag och en annan flygare och glattar utför. Kanske har vi det så här!
SKÅL
Postat: tor jan 20, 2011 3:49 pm
av Henrik
Flygpub blir det!
För er med facebook finns ett event man kan trycka accept på om man finner det meningsfullt. Det går också fint att bjuda in andra flygare man känner om man vill:
http://www.facebook.com/event.php?eid=188108264550697
Och så finns det en facebookgrupp som klubben har också, om man vill gå med där:
http://www.facebook.com/group.php?gid=9884032669
Vattnet drar sig undan på fältet allt mer också!
Snart, snart är det sommar igen..
Vårkänsla och luftade vingar
Postat: sön jan 23, 2011 8:33 pm
av Hakan Sjoberg
Så börjar det gå mot ljusare tider och vädret var flygbart. Dags att få luft under vingarna. Åkte ner til Söderslätt och det var väl blandade känslor. Nåväl efter mycket om och men så fick jag VLZ i luften på kontrollflygning. Men sen fastnade den söder om svackan.
Här är dagens bilder.
Infartsvägen är torrlagd och farbar.

Men det är inte P-platsen!

Så här ser det ut fram till hangaren och framför tankstationen.

Här är Lohmeiers trike i hangar eller är det båthus?

Räcker stövelskaften?
Så här ser det ur framför klubbhuset och hangarerna.

Svackan är vattenfylld och isbelagd.

Vi går ut och kollar.

Så här djup kan jag gå sen blir det blött om fötterna!

Svackan söder ifrån.

Svackan söder ifrån.
Så här högt har vattnet stått (gräsranden).

Skider eller pontoner det är frågan?

Redo för take-off!

Airborne!

Vatten, vatten och vatten.

Fågelliv.

Vissa har egna vingar.
Söderslätt från luften.

Vi får väl hoppas det torkar upp vad det lider.

Ute natt. VLZ kunde inte taxas över svackan, Isen bar inte och vattnet var för djupt så det fick bli en natt i det fria.

Postat: tis jan 25, 2011 9:00 am
av Henrik
Blir mer och mer torrt nu! Håller det här bara i sig så..!
Och för er som facebookar så har vi en "Page" nu också som man kan trycka Gilla på:
http://www.facebook.com/pages/Soderslat ... 0262835154
Så gilla på! Och glöm inte att anmäla er till flygpubben om ni tänkte komma!