Sida 1 av 2

Klubbdagbok Januari 2011

Postat: sön jan 02, 2011 5:00 pm
av Henrik
Nytt år, nya tag! Årets andra dag spenderades på fältet med att montera ner och packa ihop kallekalle för transport till sitt nya hem utanför kristianstad! Även VLZ fick sig en liten titt och varmkörning. Nu är det riktigt tomt i hangaren..

Snart är nog vintern bruten, om än kanske tillfälligt. Dags för lite luft under vingarna igen!

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Söndag den 9 januari på ESTT

Postat: sön jan 09, 2011 5:34 pm
av Hakan Sjoberg
Var ut till Söderslätt i em. Frun skulle ner till hästen, som finns på Fredshög, och jag behövde lite motion, varför jag passade på att gå 03 upp till klubbstugan. Sen gick jag därifrån till hem till Stavstensudde, men det är en annan historia. Svärsonen gjorde följe så det var ganska skön promenad på ca 7 km allt som allt.

Nåväl, fältet är i upptinande, ytan är mjuk några centimeter ner sen är det tjäle. På banan ligger ihopsmälta drivor som man defenitivt inte vill hamna i med landningsstället. Svackan var blöt och här var lite vattensamlingar. Se bilder nedan.
Bana 03 tröskel i söder.
Bild
Rådjuren håller till vid pilevallen öster om fältet, tog till flykten när vi kom.
Bild
Vindstruten rakt i banan sydlig vind.
Bild
Så här ser det ut i svackan.
Bild
Lite blöt.
Bild
Mer vatten väster om svackan.
Bild
Bana 21 (Svärsonen på bild!)
Bild
Klubbstugan och hangar.
Bild
Omöjligt att taxa för tankning!
Bild
Renskottat framför hangaren.
Bild
Stor driva framför klubbstugan.
Bild
Så lämnar vi klubben åt sitt öde för idag.
Bild

Postat: lör jan 15, 2011 4:25 pm
av Henrik
Båtsäsongen är här och vattnet har anlänt till fältet..

Förhoppningsvis går proppen ur snart. Förra året försvann allt vatten på ett par timmar, tricket är ju bara att det ska bli lite bra temperatur så det händer..

Bild

Kan inte någon dra upp proppen

Postat: sön jan 16, 2011 10:15 am
av Hakan Sjoberg
Nu väntar vi bara på att isproppen skall lossna så allt vatten kan rinna undan, annars får vi väl börja med sjöflyg och montera pontoner på våra flygplan.
Bild
Kanske skall vi satsa på en sådan här! Avid Amphibian.
Bild

Snösmältningen

Postat: sön jan 16, 2011 5:35 pm
av Hakan Sjoberg
Skulle ner til klubben i eftermiddag för att kolla av läget. Nog fick jag ett läge alltid. Bilderna talar för sig själv. Jag möte också Davidsson, vår granne i norr, han hade aldrig varit med om något liknande. Dock kunde han meddela att man var igång att schakta bort isproppen i bäcken längre söderpå. Så håller blidvädret i sig så försvinner väl det hela om några dagar.

Kan dock inte låta bli att fascineras av naturen och dess nycker.

Från bron mot klubben.
Bild
Ån mot vårt flygfält.
Bild
Bron över bäcken. Snart når det över vägbanan!
Bild
Bäcken söderifrån mot bron vid golfbanan.
Bild
Klubbens infartsväg.
Bild
Inte kör man här inte!
Bild
Ankdamm?
Bild
Svanar och kanadagäss! Skall vi bilda en ornitologisk förening?
Bild
Tröskeln bana 21.
Bild
Svackan har blivit damm.
Bild
Det är en jättedamm framför klubben.
Bild
Mycket vatten!
Bild

Inflygning bana 21.
Bild
Lite närmare tröskeln bana 21.
Bild
Tröskeln bana 21 i maximal inzoomning. Tror vi på landning här om en månad?
Bild

Postat: sön jan 16, 2011 9:59 pm
av Tomas D
Det ser lite oroväckade ut att vi har vatten inne i klubbstugan ...
Vad tror du som var på plats .
Har det nått över vår golvnivå ?

Vadarstövlar eller båt

Postat: mån jan 17, 2011 8:35 am
av Hakan Sjoberg
Jag tog mig inte fram till klubbhuset. Med ett par bra stövlar hade det nog varit möjligt om man gått över åker. Så hur högt vattnet nått vid klubbstugan vet jag inte. Av webkamran och tidigare erfarenheter att dömma så brukar det stanna i höjd med stugans underkant. Förhoppningsvis så har det inte nått upp till träreglarna.

Vi får kolla när det runnit undan.

Om jag förstod Davidsson rätt så var det viktigt att man längre ner i ån höll rent från proppar. Var exakt vet jag inte men skulle tro att det är i höjd med bron vid vägen längs kusten.

Postat: mån jan 17, 2011 3:53 pm
av lenarv
Usch vad det ser ut!
En annan som trodde att man skulle kunna flyg nu snart när snön regnar bort :( Det lär nog dröja ett tag ...

Postat: mån jan 17, 2011 3:58 pm
av Henrik
Äsch, det går snabbt när det väl släpper.

Se hur det var förra året:
http://estt.se/discussions/viewtopic.ph ... c&start=15

Vi får däremot hoppas att vi inte behöver vänta hela vägen fram till Mars...

Postat: tis jan 18, 2011 7:21 am
av lenarv
Ja det vore en aningen trist!

Nu har man bara fått läsa flygtidningar och drömma om att få göra sin sista kontrollflygning någon gång.

Denna vintern snuvade verkligen mig och Christoffer på konfekten :)

Aja vi får hoppas på det bästa!

Flyga i Spanien

Postat: ons jan 19, 2011 5:26 pm
av Mats Jacobson
Gör som vi, flyg i Spanien.
Vi har en plats ledig på trailern för er kärra.

http://www.antiguaestacion.com/
http://www.tgla.eu/

/Mats

Airmens table på Bishop Arms i Malmö

Postat: ons jan 19, 2011 9:57 pm
av Hakan Sjoberg
I kväll kom en inbjudan från ordförande om att vi ses på Bishop Arms i Malmö lördagen den 5 februari klockan 1800. Bra intiativ! Själv är jag och en annan flygare och glattar utför. Kanske har vi det så här!


BildSKÅL

Postat: tor jan 20, 2011 3:49 pm
av Henrik
Flygpub blir det!

För er med facebook finns ett event man kan trycka accept på om man finner det meningsfullt. Det går också fint att bjuda in andra flygare man känner om man vill:
http://www.facebook.com/event.php?eid=188108264550697

Och så finns det en facebookgrupp som klubben har också, om man vill gå med där:
http://www.facebook.com/group.php?gid=9884032669

Vattnet drar sig undan på fältet allt mer också!
Bild

Snart, snart är det sommar igen..

Vårkänsla och luftade vingar

Postat: sön jan 23, 2011 8:33 pm
av Hakan Sjoberg
Så börjar det gå mot ljusare tider och vädret var flygbart. Dags att få luft under vingarna. Åkte ner til Söderslätt och det var väl blandade känslor. Nåväl efter mycket om och men så fick jag VLZ i luften på kontrollflygning. Men sen fastnade den söder om svackan.
Här är dagens bilder.
Infartsvägen är torrlagd och farbar.
Bild
Men det är inte P-platsen!
Bild
Så här ser det ut fram till hangaren och framför tankstationen.
Bild
Här är Lohmeiers trike i hangar eller är det båthus?
Bild
Räcker stövelskaften?
Bild

Så här ser det ur framför klubbhuset och hangarerna.
Bild
Svackan är vattenfylld och isbelagd.
Bild
Vi går ut och kollar.
Bild
Så här djup kan jag gå sen blir det blött om fötterna!
Bild
Svackan söder ifrån.
Bild
Svackan söder ifrån.
Bild

Så här högt har vattnet stått (gräsranden).
Bild
Skider eller pontoner det är frågan?
Bild
Redo för take-off!
Bild
Airborne!
Bild
Vatten, vatten och vatten.
Bild
Fågelliv.
Bild
Vissa har egna vingar.
Bild

Söderslätt från luften.
Bild
Vi får väl hoppas det torkar upp vad det lider.
Bild
Ute natt. VLZ kunde inte taxas över svackan, Isen bar inte och vattnet var för djupt så det fick bli en natt i det fria.
Bild

Postat: tis jan 25, 2011 9:00 am
av Henrik
Blir mer och mer torrt nu! Håller det här bara i sig så..!

Bild

Och för er som facebookar så har vi en "Page" nu också som man kan trycka Gilla på: http://www.facebook.com/pages/Soderslat ... 0262835154

Så gilla på! Och glöm inte att anmäla er till flygpubben om ni tänkte komma!