September har inletts med fina flygdagar, nu när alla är tillbaks i arbete efter semestern! Nåväl, sommaren skall vi inte klaga på och ännu har vi fina kvällar och ljust så man hinner njuta en tur innan mörkret.
Hösten nalkas oundvikligen och ny teorikurs är startad. Fler platser lediga!
Igår var Hjelmco och fyllde på våra bensintankar. Imponerade 24 meters tankbil som slingrade sig in på vår lilla väg.
Ny strut är på g men leveransförsenad. Slut hos återförsäljaren så tydligen har dom gått åt i sommar på olika håll.
Glöm inte att ni får 500 kr på flygkontot om ni besöker alla flygplatser i häftet med flygfältsblad som finns i resp flygplan. Blir en fin liten Skånetur. Eller kanske flera små flygutflykter.
500 kr får också den som hittar texten "MALIN WILL YOU MARRY ME". Men skynda dig! Han plöjer snart!
Sen får ni gärna fylla på här i klubbdagboken med era intryck. När vi sitter i vintermörkret så kan det bli kul läsning.
Klubbdagbok 2010 september
Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik
- Hakan Sjoberg
-
Per Bojfelt
AVA
Grattis Per Norén
från UL-B snabbt till PPL och extrem snabbt till AVA cert ......
Nu har vi en flygare som legalt kan ligga på rygg.......
/ Per B
från UL-B snabbt till PPL och extrem snabbt till AVA cert ......
Nu har vi en flygare som legalt kan ligga på rygg.......
/ Per B
- NisseWesterlund
Tack så mycket!
Utbildningen gick bra, det kändes som att jag inte alls kunde flyga i början men det gick bättre och bättre. Måste säga att det är riktigt svårt, så mycket att tänka på och kompensera för. Nu känns det i alla fall som att man har en bra grund för att utveckla sitt flygande vidare för det är verkligen svårt att kontrollera flygplanet exakt som man vill.
Självklart kan jag rekommendera alla som vill utveckla sitt flygande att gå en AVA-utbildning.
Utbildningsplanen ser i grunden ut som följande.
1. Stigning med max alfa, stall med sidroderbalansering
2. Brant sväng och Gungor (Wingover)
3. Chandelle och Lazy eight
4. Looping
5. Roll
6. Spinn och demo ryggspinn
7. Repetition samt urgång ur onormala lägen och misslyckade manövrer samt motorbortfall under manöver.
8. Repetition av introduktionskursens innehåll.
9. Looping och Tunnelroll
10. Hammerhead och Flatspinn
11. Roll, inverterad spinn
12. Topproll och Halvroll
13. Cubansk åtta (liggande åtta)
14. Spinn (analys av olika spinkaraktärer mm)
15. Flygning i sekvenser med i förväg uppgjort program innehållande urval av tränade manövrer och med bibehållen position till riktmärke.
16. Sekvensträning
I början flyger man enskilda manövrer och mot slutet knyter man ihop dem och flyger sekvenser. En sekvens jag övade på var följande: http://www.youtube.com/watch?v=3xhR-K_2Tm0 (Ej jag som flyger i filmen men det är ett likadant flygplan och samma program). Boxen man flyger i är 1000x1000m vilket känns väldigt litet för en nybörjare när man flyger i farter upp till 300km/h. Undrar hur liten den då är i 450km/h...
Flygplanet jag flög var en Bellanca Super Decathlon, 180hk och constant speed. Helt okej skolmaskin som jag nu även är delägare i.
Kanske blir det till att flyga ner den till Skåne några dagar till våren så om någon är intresserad av att åka ett pass så kan vi säkert lösa det. Kärran är baserad på Skå-Edeby flygplats så jag kommer att åka dit framöver för att träna vidare. Målet är att ha en vass aerobatic-kärra här nere i Skåne men det får vänta ett tag till. Måste vecka lite intresse här nere först för den roligaste typen av flygning så vi kan gå ihop några och dela på en maskin.

/Per Norén
Utbildningen gick bra, det kändes som att jag inte alls kunde flyga i början men det gick bättre och bättre. Måste säga att det är riktigt svårt, så mycket att tänka på och kompensera för. Nu känns det i alla fall som att man har en bra grund för att utveckla sitt flygande vidare för det är verkligen svårt att kontrollera flygplanet exakt som man vill.
Självklart kan jag rekommendera alla som vill utveckla sitt flygande att gå en AVA-utbildning.
Utbildningsplanen ser i grunden ut som följande.
1. Stigning med max alfa, stall med sidroderbalansering
2. Brant sväng och Gungor (Wingover)
3. Chandelle och Lazy eight
4. Looping
5. Roll
6. Spinn och demo ryggspinn
7. Repetition samt urgång ur onormala lägen och misslyckade manövrer samt motorbortfall under manöver.
8. Repetition av introduktionskursens innehåll.
9. Looping och Tunnelroll
10. Hammerhead och Flatspinn
11. Roll, inverterad spinn
12. Topproll och Halvroll
13. Cubansk åtta (liggande åtta)
14. Spinn (analys av olika spinkaraktärer mm)
15. Flygning i sekvenser med i förväg uppgjort program innehållande urval av tränade manövrer och med bibehållen position till riktmärke.
16. Sekvensträning
I början flyger man enskilda manövrer och mot slutet knyter man ihop dem och flyger sekvenser. En sekvens jag övade på var följande: http://www.youtube.com/watch?v=3xhR-K_2Tm0 (Ej jag som flyger i filmen men det är ett likadant flygplan och samma program). Boxen man flyger i är 1000x1000m vilket känns väldigt litet för en nybörjare när man flyger i farter upp till 300km/h. Undrar hur liten den då är i 450km/h...
Flygplanet jag flög var en Bellanca Super Decathlon, 180hk och constant speed. Helt okej skolmaskin som jag nu även är delägare i.

/Per Norén