Flygsäsongen är fortfarande i gång på Söderslätt flygfält

Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik

Användarvisningsbild
samir

Flygsäsongen är fortfarande i gång på Söderslätt flygfält

Inlägg av samir »

:arrow:

Fredag 30 oktober 2009 var en fin flygdag på Söderslätt flygfält.
Kolla hur Kalle Kalle gör touch and go, runway zero tre. Piloten var självklart jag undertecknad.

Mycket fin flygning i solnedgång.

Enjoy :D

http://www.youtube.com/watch?v=cnjvc9YDHj4

Colt
Senast redigerad av 2 samir, redigerad totalt 0 gång.

Användarvisningsbild
Johan
Certifikat innehav: PPL

Inlägg av Johan »

Hur monterade du kameran?

PS. Blåste det mycket? Det två sista landningarna var rejäla överskjutningar in på finalen med svängar på låg höjd i slutet för att träffa banan, särskilt den sista landingen...försök fånga finalen mycket tidigare eller gå om är mitt tips.../Pappa Johan :roll:
Johan
PPL (SEP, IR), UL-B

Användarvisningsbild
samir

Inlägg av samir »

Johan skrev:Hur monterade du kameran?

PS. Blåste det mycket? Det två sista landningarna var rejäla överskjutningar in på finalen med svängar på låg höjd i slutet för att träffa banan, särskilt den sista landingen...försök fånga finalen mycket tidigare eller gå om är mitt tips.../Pappa Johan :roll:
Dear pappa Johan :twisted:

Tack för tipset, men jag måste berätta om hela flygningen först, det var totalt 6 landningar, 3 vanliga och de sista 3 var bedömningslandning från 1200 foot höjd. Vinden var svag sidvind från höger 08006KT.
Jag ville inte flyga in i vattnet mer än nödvändigt (tänk att det var power off landing) jag sväng direkt höger och försökte jobba med höjdminskning i bas- och finalområdet genom att förlänga basen och tillbaka till den korta finallinje igen som du ser i inslaget som grov päron sväng.
Den andra bedömningslandning som inte finns i inslaget var för högt så att jag var tvungen att go around.
Jag bestämde mig att simulera en riktig nödlandning så länge risken med branta sväng på låg höjd och dumheter är mycket liten.
En liten kamera var fäst med dubekhäftande tejp framför antikollitionsljuset.

Har ni sett runway zero tre i final? fint va? Nu kan man skilja mellan landningsfältet och potatis åkeren från långt avstånd. :wink:

Användarvisningsbild
per

Inlägg av per »

Fin film :)

Vad har du använt för kamera?

/Per

Användarvisningsbild
samir

Inlägg av samir »

per skrev:Fin film :)

Vad har du använt för kamera?

/Per
Hej

En lånad super mini Sanyo Xacti VPC-CA6 Anti-splash camera

Bild
Bild
Bild

Användarvisningsbild
per

Inlägg av per »

Tejpade du fast hela kameran där bak och och startade den på marken?

/Per

Användarvisningsbild
samir

Inlägg av samir »

per skrev:Tejpade du fast hela kameran där bak och och startade den på marken?

/Per
Jag tog stor risk att förlora kameran men jag tyckte att Kalle Kalle var värde det. Vi måste lämna ett bra minne från Kalle Kalle och ett bra ärv till nästa generation piloter som kommer efter oss. :)

Om någon har ett förslag på hur vi ska filma våra flygningar så bara kom igen och skriv ditt förslag i forumet. :idea:

Jag startade kameran på marken och gick sen in till min plats och gick genom checklista som vanligt.

Vi kan prova någon gång filma från din maskin, jag minns inte riktigt hur fenan ser ut i din maskin men vi kan göra ett försök nästa gång du flyger.

samir

Användarvisningsbild
per

Inlägg av per »

Jag har provat filma invändingt från min maskin men har inte hittat någonstans där det går bra att sätta kameran.
Utvändigt har jag inte kommit på hur jag skulle kunna fästa kameran men med en liten kamera så skulle det kanske gå att tejpa fast den.

Jag tror det finns små trådlösa kameror som man kan fästa utvändigt sen har man huvudenheten invändigt. Men jag vet inte så mycket mer om dem.

/Per

Användarvisningsbild
Merheim

Inlägg av Merheim »

per skrev:Jag har provat filma invändingt från min maskin men har inte hittat någonstans där det går bra att sätta kameran.
Utvändigt har jag inte kommit på hur jag skulle kunna fästa kameran men med en liten kamera så skulle det kanske gå att tejpa fast den.

Jag tror det finns små trådlösa kameror som man kan fästa utvändigt sen har man huvudenheten invändigt. Men jag vet inte så mycket mer om dem.

/Per
Kallas Bullet camera om ni vill söka på internet. Har dock endast sett sådana med trådöverföring, men det finns säkert att få tag på med wireless.

Annars, cool film Samir. Sjukt liten kamera, men kvaliteten räcker ju mer än väl.

Finns väl tusen roliga vinklar att hitta på ett plan, landningsställ, vingspets etc. Man får väl bara vara lite försiktig så man inte påverkar aerodynamiken för mycket. Vingens ovansida och stabbens undersida ska man nog vara försiktig med, inte kul om ena vingen stallar ut innan den andra vid landningen.

Sedan ska man nog vara lite försiktig med vad man flyger över, tappar men en kamera från den höjden lär den bli en ganska farlig projektil , sitter kameran så den börjar vibrera kan den nog slita sig ganska snabbt.
Christian Merheim

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg

Att tänka på!

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Fina bilder och fina landningar.

Tänk dock på att montage av kamera långt bak förskjuter tyngdpunkten rejält. Samir gör en tyngdpunktsberäkning och redovisa till mig! :?

Vidare så är inte de ev aerodynamisk förändringar kända, så mycket stor försiktighet skall iaktagas vid den här typen av verksamhet.

Sväng till final skall vara avslutat på lägst 300 fot! I åtminstone den sista landningen så är nog Johans råd att föredra. Dvs dra på och gå om!

Eftersom det verkar finnas intresse för filmning och fotografering så föreslå jag att ni träffas inom PR-gruppen och reder ut vad som gäller både filmtekninskt och säkrhetsmässigt.

Användarvisningsbild
Henrik
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Fin film!

Jag vill dock också höja ett varningens finger angående monteringen.. Allt som fästs externt på planet måste godkännas av behörig instans (MFC, TC?) innan det sker. Det gick ju bevisligen bra i det här fallet, men utmana inte ödet!
Henrik Persson

Skriv svar