Esqual

Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik

39-boolev

Esqual

Inlägg av 39-boolev »

Har nu förmånen att kunna rapportera till övriga medlemmar att jag provflugit den enda svensktillverkade Ecqualen med Mats Ekman.

Det är en slimmad maskin som Dynamicen, också helt i kolfiber. Den ska klara 11 G men då är piloten redan avliden så det har endast akademiskt intresse.
Maskinen var utrustad med en Rotax 100 hk och ska då prestera 250 km/t, standardutrustning är Jabiru 2,2 också 100 hk vilken då drar iväg maskinen, om jag uppfattade Mats korrekt, uppåt 300 km/t.
Hoppas jag kan återkomma med mera senare eftersom provturen fick avbrytas efter en halvtimme då PIC så önskade.
Utrustningen var den nu obligatoriska EFIS-skärmen med mängder av tillbehör, kartor, autopilot, integrerad radio med automatisk frekvens-sökning, nästan allt man vill ha. Som standard Jabiru 4-an men det går att pressa in även 6-an på 120 hk. Det fantastiska med denna motor är inft effekten utan vridet, ca 4 ggr mer än Rotax. Tänk vilket drag, nästan som en Spitfire!!

Användarvisningsbild
Henrik
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Låter fint! Underbara prestanda!

Hur mycket soppa drar jabirun? Sexan låter som den kan vara törstig.
Henrik Persson

39-boolev

Inlägg av 39-boolev »

Tabellerna anger högre förbrukning än Rotax, se Jabirus hemsida men med högre vrid kör man motorn på betydligt lägre varv. 6:an behöver ingen växellåda.
Vid 60% uttag ur Rotaxen kryssade vi i lite drygt 200 km/t, låter väl fint, därtill är Jabiru 4:an ca 4-5000 € billigare med dubbelt vrid.

Skriv svar