Dynamic

Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
Ort: Stavstensudde

Dynamic

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Klubben har blivit erbjudna att köpa en Dynamic. Dubbla EFIS och fast monterad GPS och autopilot.

Det är inte billigt och det kommer att kräva att vi VILL och att vi kan öppna börsen - vår egen - så väl som flygklubbens.

Nu gäller det att vara kreativa och se hur (och om) vi kan införskaffa en toppenknarr till Söderslätts flygklubb eller vi som många andra ska trampa vatten och chippa efter luft!

Vad får vi?
Jo en toppenknarr som visar FCG stjärtfenan (om dom hinner se den) Jag flyger FCG men ser gärna stjärten på en Dynamic.
Högre timpriser? Jovisst vi köper inte en exklusivare knarr och har tre i klubben utan att vi får höjda timpriser.

Vad göra?
Fler elever, mer flyg!

Vad säger ni?

PS Det är Gäteborg Airshow i helgen.

Användarvisningsbild
Henrik
Inlägg: 657
Blev medlem: fre apr 28, 2006 12:18 am
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Jag är odelat positiv.

Timpriset kan vi lösa. Genomför vi någon form av abbonemangssystem där man betalar säg 500kr/mån och då kan flyga för 500kr/h så är det ju definitivt överkomligt. Jag tror inte jag trollar för mycket med siffrorna nu, det är där det hamnar.

Det vi behöver är andelar (dvs medlemslån) till klubben, och det är det Håkan menar med att öppna plånboken.

Men ekonomi är så trist att prata. Det blir inte billigare att flyga, och det är tråkigt. Men jag vill istället trycka på vilket lyft det skulle vara för klubben att få en modern, välutrustad maskin med väldigt imponerande prestanda som dessutom är ruggigt snygg och bekväm! Det är ett sätt för klubben att utvecklas, att erbjuda piloter att komma vidare med sin flygning och inte bara susa runt i eurostararna. Variation helt enkelt!

Har ni frågor så ställ dem, ekonomin kommer vi presentera på mötet och förmodligen kommer siffror att presenteras tidigare så de som inte har möjlighet att deltaga på mötet kan yttra sig. Jag vill dock säga att det är ett rejält bra erbjudande vi har fått, med ett bäst-före datum. Och det är därför det presenteras nu.

Diskussionen är fri, låt den börja!
Henrik Persson

Marcus
Inlägg: 39
Blev medlem: ons apr 02, 2008 7:43 pm
Ort: Trelleborg

Inlägg av Marcus »

Jag är precis som Henrik odelat positiv. Helt rätt utveckling för klubben. Det känns jättespännande. Hoppas tillräckligt många är med på det!

Är tanken att ha tre flygplan i klubben?

Hässleholm har en modell där man betalar in en klumpsumma och därefter får flyga billigare. Personligen tycker jag det är jättebra. Man betalar i princip en förhöjd årsavgift och på det sättet lurar man sig själv. Om jag får välja så betalar jag helst en gång om året och inte varje månad.

Ted
Inlägg: 36
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:01 am

Inlägg av Ted »

Jag är dock inte lika positiv som de två föregående.
Timpriset är avgörande. Skulle det hamna för högt så kommer enbart de mest inbitna flygarna att flyga och det i sin tur leder till ännu högre timpriser.

Om vi skall ha någon form av fast avgift så måste den vara per månad. Om vi tar exemplet med 500:-/månad. Så skulle en räkning på 6000:- som dimper ner i januari eller februari månad när flyg intresset är som lägst under året inte vara bra. Det skulle bara leda till att vi tappar medlemmar.

Någon form av fast avgift är jag för och det kan vara lämpligt med en breakeven på en 15-16 timmar per år.

Kommer det att presenteras någon budget på planet innan mötet? Jag kommer tyvärr att missa mötet pga jobbrelaterad resa till Italien.

Det kan vara bra att påbörja diskusionerna här på forumet redan innan det allmänna mötet.

// Ted

Användarvisningsbild
Henrik
Inlägg: 657
Blev medlem: fre apr 28, 2006 12:18 am
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Ted: Jag är helt för att den ska vara månadsvis. Januari brukar vara en trist månad ekonomiskt som det är, och 500kr/mån känns mindre än 6000kr/år. :shock:

Vi kommer gå ut med förslag till kalkyl innan mötet.
Henrik Persson

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
Ort: Stavstensudde

Timpriser

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Timpriser är ett elände, hur man än räknar så ska det gå ihop i slutet.

Lite av mina reflektioner kommer här.
Vi har fått ett erbjudande som är bra.

Hur många flygplan vi skall ha är givetvis även det än timprisfråga, men vi ökar inte till "full" täckning första året vi ökar till tre flygplan. Att gå ner på en Eurostar innebär att vi strular till det för skolningen. Så jag föreslår lite is i magen och iaf över 2010 för att se hur det går ihop.

De fasta kostnaderna per timme minskar jo mer vi flyger. Vill man vitsa till det så kan man säga att första timmen kostar si sådär 150000 kr!

Det är två delar som skall lösas.
1 Finasiering
2 Kostnadstäckning

Finasiering är alternativ banken till 5 - 6% ränta eller alternativt medlemslån (andelar).
Lånar man dessutom privat så är det avdragsgillt och du får förutom timprisrabatt en skattereduktion.

Kostnadstäckning.
Rörlig del, bensin etc kostar när vi flyger och är lägsta möjliga timpris. ca 500 kr/t för en 100 hp.

Fast del, försäkring, hangarhyra, m m är alltså den del som man kan ta ut som en fast månads eller årsavgift hos de som vill. Fördelarna är två 1. kassören får in likvid oavsett om vi flyger eller ej och han behöver inte vara orolig när det regnar, snöar eller det dimmar igen.
2. den som betalar fastavgift får lägre timkostnad ju mer han flyger.

Jag betalar 450 kr/månad till A-kassan F-n vet om det inte vore bättre och betala det för att flyga.

Sen skall man bara hitta "rätt" siffror i kalkylen och var några som tycker det är OK.
:?

Användarvisningsbild
Henrik
Inlägg: 657
Blev medlem: fre apr 28, 2006 12:18 am
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Jag har fått några mail privat som jag har besvarat. Ett par punkter förtjänar dock att tas upp.

Danskarnas momsfrihet på flygplan tas bort nästa år. Det betyder att nya flygplan kommer kosta rjeält mycket mer och begagnade flygplan följer självklart efter. Vi har ett par månader på oss att agera, eller acceptera ökade kostnader vilket flygplan vi än väljer.

Varför flygpriserna är som de är har vi presenterat i kalkylerna, vi kan inte påverka så mycket. Försäkring t.ex. är den dyraste posten i de fasta kostnaderna både för en eventuell dynamic och för en eurostar. Servicekostnaderna är efter bensin det som kostar mest för oss som rörliga kostnader. Att andra klubbar kan flyga billigare är för att de har glädjekalkyler där de har en väldigt mycket längre avskrivningstid, inte tar med motorbyte i kalkylen och har en i övrigt stark klubbekonomi där annan verksamhet kan subventionera timpriset (som sjöbo där FFK-flygning drar in en hel del flis).

Köper vi en billig (enklare, billigare, sämre, tråkigare, kärt barn har många namn) kärra för en 300'kr så får vi förvisso en del billigare timpris (vilket är rimligt för en kärra med sämre prestanda och komfort), men att tro att det skulle kosta en tredjedel av en dynamic (vilket verkar vara en utbredd uppfattning) är tyvärr inte helt korrekt. En sådan kärra skulle i klubbregi inte vara "billig", bara något mindre dyr. Jämför med vad triken kostar när ni hyr den för skolning så ser ni snabbt vad jag menar..

Så sammantaget, vi måste agera om vi inte vill betala mer för lika mycket (eller till och med mindre om det vill sig illa). Vi har fått ett bra erbjudande, och det ska sägas att om vi skulle köpa säg en eurostar nästa år så är det samma pengar som en dynamic vi pratar! Det är detta som ligger på bordet nu.

Och, seriöst. Ni måste komma ner på måndag och se kärran. Den som inte vill logga minst 10h per år i den har inte flugit den!
Henrik Persson

Användarvisningsbild
NisseWesterlund
Inlägg: 150
Blev medlem: tor jan 24, 2008 10:48 am
Ort: Malmö

Inlägg av NisseWesterlund »

Kommer det att erbjudas provflygning (lite spaka-själv så att säga) eller är det endast okulärbesiktning? :-)

Användarvisningsbild
Henrik
Inlägg: 657
Blev medlem: fre apr 28, 2006 12:18 am
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Det är ju upp till Micke, men han gillar ju att flyga så det är på inga sätt omöjligt. Några provspakningar blir det säkert, men vi får väl disponera tiden väl så att alla som vill får en chans att kolla in kärran.
Henrik Persson

Robban
Inlägg: 82
Blev medlem: ons maj 09, 2007 6:21 pm
Ort: Malmö

Inlägg av Robban »

håller med om att lägga upp 6000 i jan / feb är tufft. dom e tuffa som dom är...men att ha d månadsvis är jag klart med på.
Jag har iofs inte flugit dynamicen men det jag har sett o hört ger bara positiva vibbar :-D

Hans_P
Inlägg: 111
Blev medlem: tis aug 21, 2007 10:21 am
Ort: Kristianstad
Kontakt:

Inlägg av Hans_P »

Henrik skrev:Och, seriöst. Ni måste komma ner på måndag och se kärran. Den som inte vill logga minst 10h per år i den har inte flugit den!
Jag kan inte annat än att hålla med Henrik här. Förvisso lägger jag mig i en diskussion som berör en annan klubb än min egen, men eftersom jag flyger Dynamicen också så... :wink:

WT9an är UL-Porsche (eller Ferrari om man föredrar det)! Kostnaden märks i byggkvalité, vilket både hörs, syns och känns när man flyger den. Den är snabb, snygg, bekväm och stabil. Får ni den med styrautomat? Kopplad till en 7" AvMap GPS? Och dubbla EFIS... Passa på, säger jag! Den är värd att betala mer för!

/h
Yikes!

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
Ort: Stavstensudde

Billigare UL flygplan

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Drömmen av att flyga har ett stort hinder som måste övervinnas - HÖG TIMKOSTNAD! ELLER?

Det har (se även Henrik Ps inlägg ovan) framförts önskemål om att inköpa ett billigare flygplan för att få lägre timpris.

Det som påverkas av ett billigare flygplan är kapitalkostnaden dvs lånet i banken som kostar 5 - 7 % och kaskoförsäkringen som är 7 - 10 %.
De rörliga kostnaderna är detsamma för ett billigare flygplan.

Jämför vi Eurostar som gör 85 kt och Dynamic som gör 110 kt så får vi samma kostnad per flugen nautisk mil (850 kr/t och 1100 kr/t, alltså kanske t o m billigare med Dynamicen!)

Skall vi få lägre timpriser så gäller större flygtidsuttag. Detta sänker de fasta kostnaderna per flugen timme.

Vi får inte ut 50 % mer flygtid när vi går upp från 2 till 3 flygplan. Men om vi arbetar för det så kan vi troligen öka flygtidsuttaget kommande år.

Vad kostar det att flyga?
Skall du hålla dig i trim så bör du flyga ca 18 timmar/år. Flyger du enbart Eurostar så kostar det fn 14760 kr/år eller 1230 kr/månad.

Flyger du enbart Dynamic för 1100 kr/t så hamnar du på 19800 kr/år eller 1650 kr/månad

Mixar du mellan dem och flyger Eurostar när du bara skall ta en stjärtsväng och Dynamic när du åker distansflygningar så hamnar du däremellan.

Flygning kostar förvisso men det är inte extremt dyrt iheller. Att t ex äga en häst (D ponny) kostar ca 5000 kr/månad. En motorcykel kostar ca 20000 kr/år i bara försäkring!

Sen kan man ju ägna sig åt golf eller motorcross eller fiske (som förvisso kan var billigt).

TIPS!
Sätt in t ex 1500 kr/månad áconto och flyg ofta (kanske bara 20 minuter) så du håller dig i trim och gör någon härlig tur några gånger varje år.

Användarvisningsbild
samir
Inlägg: 251
Blev medlem: tor feb 07, 2008 4:48 pm

En försmak av Dynamicen

Inlägg av samir »

:arrow:
Här en försmak av Dynamicen, stor skillnad så klart mellan Eurostar och Dynamic.
Men åter igen timpriset är avgörande.
Ni vet att många flyr PPL-flygning på grund av det högatimpriset.
Vi vill inte hamna i samma situation, jag tror inte att det finns mindre än UL som man kan fly till när UL-kostnader ökar.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Ted
Inlägg: 36
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:01 am

Inlägg av Ted »

Jag tycker inte att vi skall satsa på sneakplan för att få ner timkostnaden. Men jag tycker det är viktigt att vi inte bortser från risken med ett för dyrt plan som kanske bara de mest inbitna kommer att flyga, vilket kommer att göra den ännu dyrare.

Vad skulle Dynamicen hamna på i timpris? Stämmer siffran från Håkans inlägg på 1100:- i timmen?
Vad skulle en ny Eurostar hamna på?

Jag tycker att det kan vara bra att i diskutionerna om timpris ha med Eurostaren som referens. För den är vi alla vana vid.

Får man mer plan för pengarna så tror jag att de flesta lägger till det. Men någonstans finns det en gräns och det gäller att lägga sig på rätt sida av den gränsen.
Gör man det så tror i alla fall jag att flygtidsuttaget ökar vilket måste vara målet.

// Ted

Användarvisningsbild
Henrik
Inlägg: 657
Blev medlem: fre apr 28, 2006 12:18 am
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Ted: Har vi ett system med abbonemang med fast månadskostnad där vi täcker de fasta kostnaderna så beror ju ditt personliga timpris på hur mycket du flyger.

Men för att svara på frågan så.. Utan andel och fast kostnad per månad är 1000-1100kr/h nog där vi hamnar. Med 500kr/mån så bör man hamna på 500kr/h. Flyger man 25h så är man då nere på 740kr/h. Flyger man 10h är man på 1100kr/h, dvs samma som utan fast kostnad/mån.

Men den kalkylen beror ju på flygtidsuttag och hur vi kalkylerar, om vi räknar med motorbyte och hur lång avskrivningstid vi väljer, osv. Fuskar vi lite blir det mindre, men det kan bita oss i baken efteråt. Allt är en avvägning.

Jagar vi lite sponsorer som vill sponsra klubben (och får pengarna öronmärkta för kärran) så blir ju allt mycket billigare.
Henrik Persson

Skriv svar