lite annorlunda flyglektion (AVA med Stearman)

Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik

Användarvisningsbild
Merheim

lite annorlunda flyglektion (AVA med Stearman)

Inlägg av Merheim »

Då jag strax ska gifta mig hade mina kompisar arrangerat en något annnorlunda flyglektion åt mig.

De släpade iväg mig till Eslöv/ESME och Sten Svenssons Boeing Sterman för en liten ava-tur.

Bild

På med fallskärmen och ner i främre sittbrunnen. Sten taxade ut, gjorde motortest och sedan startade vi på bana 22. På 1500 fot lämnade Sten över spakarna till mig och jag fick flyga fritt över Eslövs slätten. Jättebra referenser för nosattityden med uppstickande cylinderhuvuden. Det var dock ovant med så mycket motor framför en så det var lätt hänt att man inte höll nosen tillräckligt högt. Riktigt svårt tyckte jag det var att hålla sig kursstabil då motorn skymmer allt rakt framför en utom precis horisonten.

Stearmanen har ganska lika prestanda som eurostaren, 70 kts gav 500 ft/min stig och vi marschade runt 90 kts. Det är mer pulver i msakinen men också mycket mer luftmotstånd och vikt.

Det behövdes betydligt mer sidoroder och mer koll på kulan. Roderkrafterna var också betydligt högre framför allt i skev.

Men framförallt är det en fantastiskt charmig känsla att flyga ett sådant här plan med den öppna sittbrunnen, styrspak i trä och små glipor i sittbrunnen där ljuset strilade in, för att inte tala om ljudet från stjärnmotorn.

En annan fräck grej är att man ju inte sitter side by side som i Eurostaren utan jag satt i framsits, helt plötsligt glömmer man bort att man inte är ensam i planet och koncentrationen stiger snabbt, en liten försmak på EKn kanske?

Efter lite svängar över landskapet föreslog Sten att vi skulle stiga till 2500 fot för att påbörja lite övningar. Sten gav gas och jag tog spakarna och ade mig i stigattityd upp genom ett hål bland molnen.

Vi skimmade igenom ytterkanterna på molnet och kom ut on top på 2500 fot. Sten tog över spakarna och vi letade reda på ett hål i molntäcket för första övningen looping.

Sten körde först en demonstration med mej med i roderna och drog en looping i hålet bland molnen. nos ner, dyk till 130-140 kts, dra hem spaken efterhand så den till slut sitter i magen. upp på toppen, släpp efter på spaken, lite negativt G- innan man ramlar över toppen och dyker ner, drar spaken i magen igen med upp mot 6G på nervägen innan man släpper ut spaken igen och går ut i planflykt med sådär 70 knop.

6G känns rätt rejält men negativa Gn är nog det som är svårast att vänja sig vid. Viktigt också att man inte har för lite fart i toppen och att man verkligen vågar ha spaken i magen så man inte stallar ut planet inverterat på toppen och lägger det i flatspin.

Nåväl, efter Stens demo var det dags för mig att prova. Första loopingen blev inget vidare då Stens instruktioner försvann i vindbruset vid dykningen, jag insåg också hur svårt det är med referenserna, man måste kolla ut över vingen för att hålla koll på horisonten och var man håller hus någonstans, annars är det bara blå himmel och moln som susar förbi. Andra loopingen blev betydligt bättre.

Sedan demonstrerade Sten lite skojiga manöver som Immelman, kubanska åttor, och hammerhead innan det var dags att gå hem och landa på fältet. Stearmanen saknar klaffar så det är bara att finna sig i att man får vinglida sista delen av finalen för att få ner farten, och det rejält. det gick nästan sidlänges. En annan anledning till att vinglida är även den att man annars inte ser banan för all motor som är i vägen.

Lite spännande är det också att förgasarna slutar funger inverterat (flotören slutar fungera). Så motorn hostar, misständder spottar när man ligger med neg G, och kommer inte igång ordentligt förän efter en liten stund.

Nåväl, Sten gjorde en landing, mjuk som en kattunge och vi taxade in till Stens hangar, och så var vår flygtur över, en flygtur som jag definitivt rekomenderar er andra ESTTare att prova på.

Ett hett tips är att ni i motsats till mig ser till att ha magen i ordning INNAN flygningen (Läs, drick ej sprit kvällen innan). lite illamånde från början, blev lite mer efter hand. Lite synd, annars hade vi nog kunnat klämma lite fler manövers, men man vill ju inte spy i negativt G (se: http://www.youtube.com/watch?v=uX0-QL7Y ... re=related).

Skitkul var det i alla fall, och tack till dig Sten om du läser detta.

Dert stora problemet just nu är, vad fasen ska jag skriva i loggboken :D
Christian Merheim

Användarvisningsbild
Sten Johnson
Kontakt:

Inlägg av Sten Johnson »

Trevligt att ta del av din flygupplevelse med Stearmanen. Det är nog tufft att hänga med när Sten vänder runt bland molnen. Jag har sett det några gånger från marken och bl a inspirerats till denna teckning. Dock här med tom framsitts. Håll till godo.

Hälsningar Sten

Bild

Skriv svar