Så här i regnets tider så hittade jag mitt gamla FS2004 i en låda...
...så nu tänkte jag fråga här på forumet om det finns några som pysslar mycket med det här?
Jag tänkte göra en nyinstallation och frågar nu efter lite bra add-ons.
Något jag jagar är ett bra scenery för att få terrängen att se bra ut. Vilka ytterligare add-ons kör ni?
Lägg gärna in länkar m.m....gärna freeware
Är det någon som kör spak/ratt? Saitek/CH Products? Betyg och omdöme?
Jag kör Saiteks Cyborg Evo Pro med force-feedback. Den är väl hyfsad (kostade 600 pix tror jag). En smula oprecis men det kanske går att trimma bort med inställningarna. Sedan kör jag pedaler från Saitek också. Flight Rudder Pedals tror jag de heter och kostar 1200 på NetOnNet. Rätt så basic, men ligger stadigt på golvet och har hälstöd. Sen fick jag tips från Ted att köpa Ultimate Terrain från flight1.com (http://www.flight1.com/). Det ska tydligen vara en grymt detaljerad terrängdatabas. Sen måste du såklart ha en 50" full-HD flatscreen med 7-kanalsljud...
Vidare är det viktigt att ha rätt inställningar på scenery, beroende på vilken dator man har. Googlar du på exempelvis "settings, FS2004, graphics adapter" så lär du säkert hitta optimerade inställningar. Jag har ett NVidia och hittade optimerade inställningar på deras hemsida. Det gjorde en viss skillnad, helt klart.
Dubbla skärmar är mycket bra att ha och en begagnad 17-19 tums skärm kostar inte mycket idag.
Jag har en skärm rakt fram och en som pekar lite snett till vänster där man kan se lite av vingen. Perfekt för landningsvarven.
Som Nisse skrev, Ultimate Terrain X, eller i ditt fall Ultimate Terrain för 2004 är en riktig höjdare. Nu finns alla vägar, sjöar och små byar med. Det går till och med att Nav-träna i flightsimulator.
Övriga add-ons som är ett måste är naturligtvis:
* ESTT
* EV-97
Johan skrev:Dubbla skärmar låter juste...kräver särskilt grafikkort eller hur?
Nja. Det flesta grafikkort idag klarar två skärmar. Kolla bara om du har två uttag eller inte. På mitt gamla grafikkort var det en VGA port och en DVI port. Det gick bra att koppla båda till var sin skärm.
Dock fick man dra ner upplösningen på skärmarna så att grafikkortet orkade med.
Pedaler är också bra att ha. Då kan man träna hur mycket sidvindslandning som helst.
Ok...men då så, det har ju t.o.m. min gamla häck till dator...får du automatiskt bilden delad mellan de två skärmarna då? (Kan inte testa eftersom jag just nu bara har en skärm)
Kollade på Saiteks pedaler och ratt...ser trevliga, men dyra ut...
Johan skrev:Ok...men då så, det har ju t.o.m. min gamla häck till dator...får du automatiskt bilden delad mellan de två skärmarna då? (Kan inte testa eftersom jag just nu bara har en skärm)
Man gör så att man startar FS och sedan går man upp i menyn. Det är bara att trycka på ALT tangenten så dyker menyraden upp. Där väljer man en ny vy till virtual cockpit.
Då får man upp ett nytt litet fönster. Detta drar man över till den andra skärmen och förstorar. Sedan är det bara att justera till "utsikten" med hat-switchen på joysticken.
Kan väl säga att Ultimate Terrain gjorde en del ...kunde inte köra det så högt i upplösning, men det lilla jag testade var riktigt snyggt. Dock tyckte jag att vi hade lite för hög kust nere vid ESTT...
...fast jag misstänker att det är nåt annat scenery som är fel...innan har jag typ haft berg kring ESTT...