Klubbdagbok 2023

Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik

Användarvisningsbild
Björn Härstedt
Inlägg: 52
Blev medlem: fre okt 24, 2014 6:58 am

Klubbdagbok 2023

Inlägg av Björn Härstedt »

Gott Nytt År!

Hoppas det blir många flygningar och stories i klubbdagboken.

Användarvisningsbild
FredrikH
Inlägg: 729
Blev medlem: tor feb 25, 2016 9:27 pm

Första flygningen för året

Inlägg av FredrikH »

Första gången med tre månaders uppehåll. Upprätthåller dock en hel del stick and rudder i DCS med så bra sidvindskänsla som finns nu och pedaler. Finns många plan som är lite "itchy" där, men Dynamicen i verkligheten har en väldigt lätt touch när man kommer in på branta svängar. Känslig i pitch. Till slut tänker man inte på det, om man flyger mycket. Den lätta känslan var där trots start med 74 L. Flyger jag mycket brukar jag först reagera på det under 50 L om ensam. Det är Håkan som flyger en runda med VZR. Mötte en snöby på första basen från tempogruppen, men syns kanske inte så mycket. Inför sista fullstoppen (klaff 1) hade sidvinden tilltagit och sen blev det mer ogästvänligt. Där är en intressant vingglidning för att förlora höjd med nosen mot vinden och lutning ifrån, som nog är den mest vedertagna metoden, sen övergång till sideslip med lutning mot vinden och lite motsatt sidroder. Rolf Björkman gillar inte den här växlingen, för mycket att tänka på enligt hans artikel om sidvind i Pilot Briefing 2022 tror jag, och tycker man ska vingglida åt samma håll som sideslippen. Det funkar det med, men vissa menar att det inte räcker om vinden är stark. Sen handlar det om sikt också för vissa sporrhjulskärror, med att få bort nosen från banans förlängning större delen av finalen. Före den en bedömnings från andra vindkraftverket 1000 ft där alla klafflägen åkte ut och in. Lokalt QNH enligt väderstationen var också 1010, men jag hade 1007 i planet. Fridhem hade vinden rakt i bana 28, jämn åktur även på den finalen. Radion skulle stängts av före kuperingen. Det, stig till 800 ft första tvärlinjen samt miss med att kolla avgasröret (personlig dagligpunkt då det en gång var halvt avbrutet och behövde svetsas fast, märktes först vid tankning efteråt den gången när klämman skulle på) och däcktrycket var väl där ringrostigheten visade sig.

ESMS 271103Z 2712/2812 32012KT 9999 SCT040 TEMPO 2712/2721 2000 SHSN BKN012 BKN020CB=

ESMS 271220Z 29005KT 260V320 2600 -SN VV002 M00/M01 Q1010=

First flight 2023 | Repetition | Dynamic WT9

MattBerry
Inlägg: 1
Blev medlem: ons maj 03, 2023 2:23 pm
Certifikat innehav: UL-B

Re: Klubbdagbok 2023

Inlägg av MattBerry »

Jag har inte mycket flygerfarenhet, men jag skulle verkligen vilja ha ett sådant plan. Det är dyrt, men som tur är har jag nu börjat spela på https://casinogamble.se/ . Det har börjat ge mig en bra passiv inkomst. Jag hoppas att jag inom en snar framtid kommer att kunna spara ihop till det här planet och uppfylla min barndomsdröm om att tillbringa mitt liv i molnen.

Användarvisningsbild
FredrikH
Inlägg: 729
Blev medlem: tor feb 25, 2016 9:27 pm

VPL med gamla höga tomgången

Inlägg av FredrikH »

Hörde att Bo ställt ner den nyligen, kanske lättare att landa nu. Rpm-visningen spökar förvisso sen länge, men låg kanske närmare 2000 på marken förut. Nu drygt 1400 enligt Bo. Man får lägga till ca 200 i luften på halv final och idle. POH nämner bla 1800 som förutsättning för stallfarterna:
4.4.8. Varmkör motorn på 1800-2200 v/min tills minst 50 grader oljetemperatur uppnåtts. (Man lyssnar för lägsta rpm där den går jämnt i början, men mot slutet av uppvärmingen kan man öka till 2500. Motoruppkörningen kan göras från ca 45 grader/när oljetrycket fallit under 4 bar eftersom man inte tar ut max rpm där. På Eurostaren, åtminstone VSG, under 58 PSI.
5.2.2 Stallfart
Förutsättningar: Max flygvikt = 450 kg - Tomgångsvarv 1800 v /min
IAS noll klaff 33 kt med CAS 39
IAS 15 grader klaff steg 1 30 kt med CAS 38
IAS 38 grader klaff steg 3 27 kt med CAS 35

UL-kravet om 35 kt stallfart gäller kanske i CAS? Har aldrig sett det förtydligat. Skiljer rätt mycket mot IAS här för WT9.

Kort film hur det är att landa WT9 i nollvind utan fulla klaffsteg och med en aning för högt ställd tomgång. Detta är från 7 april i år, ligger även en film från samma datum med Chandelleträning och +900 ft höjdvinst då jag utgick från 1100 ft. Kan ev bli ännu bättre med något mindre spaktryck bakåt så bank stannar på 60 grader. Började varje med ca 20 grader, så lutningen i sig är ju låst där.

Användarvisningsbild
FredrikH
Inlägg: 729
Blev medlem: tor feb 25, 2016 9:27 pm

VPL med nya låga marktomgången + sidvind

Inlägg av FredrikH »

Bra sjunk i kärran nu med lägre rpm. Kommer ner som en Eurostar med klaff 2 och man får vänta med att dra av helt. Går man till tomgång 1 meter över banan på de tröskelfarter jag är van vid 45-50 faller man i princip rakt ner. Har lagt ut en hel del text i filmen om detta och lite landningsfilosofi med höger sidvind 10-13 kt bana 03.

Åkte på 16 kt i sidan dagen efter, även där från höger på 03. Samma principer, men den var ojämn och variabel. Blåste för bana 21 vid start. Tyvärr startade inte kameran.

Ej testat bedömnings än med detta rpm, men misstänker det blir brantare än man är van vid. Påtagligt snabbare fartreducering på tomgång nu.

Lättade på bakåttrycket vad gäller Chandelles, nådde samma höjdvinst om ca 900 ft vid fullbordade 180 grader. Här med ca 50 kt i det läget så man fortsätter ju stiga rakt fram, men det är höjden vid "avslutet" som räknas. Ska man plana ut precis över stallfart by the book får man ta ut mer pitch än de 20 grader som används här. Skulle tror att någonstans mellan förra sessionens pitch på ca 30 grader (vilket gav för mycket bank) och detta kan bli optimalt. Man får dock tänka på att dessa GA-instruktioner är skrivna för normalklassade plan. Det blir rätt extremt om man ska avsluta på dryga 35 kt eller ha det på toppen av en wingover. En Super Cub stallar förvisso vid 38 kt, och en hastig sökning ger för Cessnor och Piper mellan 42-47. Skulle säga att gränsen för det bekväma även för UL ligger vid 45-50, såvida man inte vill känna sig som en rymdraket eller lätta från stolen.

Crosswind explained | New rpm | Chandelles improved | Dynamic WT9

Användarvisningsbild
FredrikH
Inlägg: 729
Blev medlem: tor feb 25, 2016 9:27 pm

Simmelsberga 2023

Inlägg av FredrikH »

Roteflygning från Eslöv till ESMJ. Efter längre paus där start och flygning utmed kusten till Barsebäck där vi bröt roten. Låg under Kph TMA på 2400 ft med Sweden som "flight following" på färden tillbaka, stötte på ett trevligt lokalt regnområde kring ESTT som vi passerade genom över Foteviken och Kämpinge. Lätt medvindslandning på 03, men märk väl att tröskelfarten vid staketet är bara 49 kt IAS, och sättningsfarten märkligt nog lite högre med 45 kt IAS. Detta är ej utmärkt i videon, men annars rätt detaljerat med farter över nyckelpositioner.


Elias sambo filmade samma flygning från mobilkamera i en mycket kortare film. Fina positiva vibbar. Vi fick båda med dubbeldäckaren Fw 44 Stieglitz´s start och överflygning. Kolla gärna in "Roteflygning över Hässleholm" samt "Kort roteträning" på hans kanal också. Väldigt bra gjorda, sistnämnda med pedagogiska texter för roteträning, och sen är det ju vyer av vår egen kärra VPL.


Fw 44 Stieglitz från Sövde startade bana 29
SE-BWM SIMMELSBERGA 2023.jpg
SE-BWM SIMMELSBERGA 2023.jpg (680.36 KiB) Visad 1059 gånger

Användarvisningsbild
FredrikH
Inlägg: 729
Blev medlem: tor feb 25, 2016 9:27 pm

Lite molnfilmer

Inlägg av FredrikH »

Fått en del bra film på molnformationer främst vid lite högre flygning, men kan ibland vara bra vid Näset också även om det försvinner snabbt.

En våffla i juni med Blackwing. Kristianstad var stängt och det tornar upp sig bra utmed Hanöbukten på 5000 ft.


Blackwing från Sövde till ESTT och Fridhem, en del brutna eller snarare molntäcke på vägen dit ca 3000 ft. Borde begärt 4000 ft istället.


Molntäcke 1000 ft mot Trelleborg en tidig morgon kring ESTT i VPL


Senaste flygningen till Sövde med VPL och inkl en kort session på 7000 ft söder om R34. Miniatyren här är på 3000 ft över Sturup CTR.

Skriv svar