Dynamic WT9 landing style explained

Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik

Användarvisningsbild
FredrikH
Inlägg: 729
Blev medlem: tor feb 25, 2016 9:27 pm

Dynamic WT9 landing style explained

Inlägg av FredrikH »

Sammanställde mina tankar om det med film från ett flygpass 6 maj 2022. Snäll vind nästan rakt i banan, två studsar med 45 kt över tröskeln, ena klaff 2 och sista klaff 1.

Brukar sikta på 300 ft med VPL vid finalsväng i normala UL-varvet vilket då ger ca 800 m final. Med Eurostar kan man addera 100-200 ft, annars blir det lätt att man mest drar sig fram på motor och ligger för lågt.

Sättning brukar hända runt 41 kt med VPL. Hade en på Fridhem nyligen med klaff 3 som kom ända ned till 35 kt, men kan inte säga om det är typiskt för sista steget. Otroligt bra lågfartsegenskaper med detta plan i alla fall. Frågan är om något annat motsvarande lågvingat typ "fast cruiser" är i närheten där. En viss kritik om att WT9 har en tendens att "orma sig" i låg fart har jag hört från ett par piloter, men inte tänkt på själv. FK14 var enligt dem fri från denna tendens, kanske pga sin större fena.