Klubbdagbok 2022

Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik

Användarvisningsbild
Björn Härstedt
Inlägg: 52
Blev medlem: fre okt 24, 2014 6:58 am

Klubbdagbok 2022

Inlägg av Björn Härstedt »

Nytt år och nya flygningar

Användarvisningsbild
FredrikH
Inlägg: 729
Blev medlem: tor feb 25, 2016 9:27 pm

Årets första flygning!

Inlägg av FredrikH »

0945-1015 i måndags 3 januari med VPL.

Ca 13 kt snett från höger i bana 21. Fint flygväder med lite brutna moln och solstrimmor. Kom något regnstänk mot slutet.

Två timmar senare flög Bo VZR och under hans pass gick vindstyrkan upp till 19-21 kt! Tror det höll sig till 16 kt i sidan som max. Två landningar som såg bra ut, såg ut som om han använde klaff 1. Lutning mot vinden vid sättning. En oberäknelig vindby som fick planet att hovra och inte vilja sätta sig på första.

Snyggaste bilden på VPL hittills. Tagen innan flygningen.
DSC_0008, R front 2.JPG
DSC_0008, R front 2.JPG (2.55 MiB) Visad 4048 gånger

Fyra landningar utan klaff på 21. Två på Fridhem 28 inkl en fullstopp med bra marginal, men de är inte med här. Sned vänster sidvind där. Kom rätt stora regndroppar som skymde sikten på kort final där inför fullstoppen, och samma hände för Bo senare på ESTT. Man får mer sjunk utan klaff runt 55 kt så lätt att komma för lågt och bygga fart när man sen stöttar. Kontraintuitivt ska man nog lägga finalen lite högre än normalt och hålla nere farten. Final som genande sväng eller vingglidning från medvetet högre final hjälper också med sikten. Ska man inte gå upp till 60 kt blir nosläget rätt högt.

Sedvanlig flygtrimsträning över Kämpinge och sen en rätt låg och snabb inflygning västerifrån som blev av med farten bra med motvinden på basen. Behövdes ingen vingglidning. Sen normalt varv till fullstopp. Båda dessa sista hade 54 kt IAS över tröskeln och blev hyfsat korta, så bara 3 kt verkar göra stor skillnad. WT9 tycks ha ett fartregister ca 50-55 kt där farten behålls väldigt länge, så har man tex 57 över tröskeln och sen kommer in i detta fartområde på utflytningen kan dessa få knop göra ca 100 m skillnad.


Användarvisningsbild
FredrikH
Inlägg: 729
Blev medlem: tor feb 25, 2016 9:27 pm

nil

Inlägg av FredrikH »

nil
Senast redigerad av 2 FredrikH, redigerad totalt 0 gång.

Användarvisningsbild
FredrikH
Inlägg: 729
Blev medlem: tor feb 25, 2016 9:27 pm

On top ESMH-ESFA ca 160 kt GS

Inlägg av FredrikH »

Fick 4000 ft av Ängelholm CTL. De var de enda som hade öppet.
ESMH-ESFA Feb 05 2022 ON TOP 08 75.png
ESMH-ESFA Feb 05 2022 ON TOP 08 75.png (1.77 MiB) Visad 3883 gånger

Användarvisningsbild
FredrikH
Inlägg: 729
Blev medlem: tor feb 25, 2016 9:27 pm

Debriefing från i lördags

Inlägg av FredrikH »

Inga landningar kom med pga kameraproblem. Den stängde av sig själv osv. Prognosen visade på max 20 kt med 17 kt sidvind från höger inför planerad start på ESTT. Byar på 27 kt har jag för mig, men brukar inte gå efter det. När jag kom ner till stugan var det betydligt mer, ca 24 kt, men gjorde ändå daglig under avvaktan. QNH hade angetts som stigande på vår vindmätare så det var optimistiskt. Håkan satt där också och väntade med LAPL-elev för andra passet. De kom iväg till slut, mot Sturup tror jag, hörde dem på Sweden. Efter daglig hade det mojnat något så jag tankade fullt och startade. Inga problem med starten, lite tankearbete före och var beredd på flöjeleffekten. Behövdes en del vänsterpedal för att ligga rakt i banan. Gjorde sen två studsar med klaff 1, och det var lite utmanande, men ESTT var ändå det lättare stället jämfört med ESMH och ESFA. Kom ihåg att sikta på vindsidan för både start och landning, med lutning mot vinden. Några snygga bakhjulsrullningar blir det dock inte när det är byigt, utan noshjulet brukar åka i backen ganska snart.

Gemensamt för alla ställena var rätt mycket hovring att hantera inför sättning, men vi har inte alls samma turbulens som de har. Också svårt att flyga finalerna långsammare än 60 kt IAS i dessa förhållanden, möjligt det går på ESTT, men på ESMH fick man då känsla av genomsjunk och så stöttning var nödvändigt. Det var bara att acceptera att farten stack upp mot 70 kt emellanåt där. Bana 24 på ESMH hade lite sned motvind från vänster, ca 20 kt, men precis som bana 14 har vid rak motvind en otrevlig turbulens som vi inte är vana vid. Planet kan tex hastigt rolla 45 grader, och det känns som man behöver vara medveten om att häva det koordinerat med främst pedal, annars finns risk att det går illa.

April 2018 var jag där på avrostning och skrev i dagboken "Ett annat tips från Ronny var att kontrollera farten med både gasen och höjdroder när det är så turbulent, för om man bara höjer nosen varje gång farten sticker iväg får man liksom en bergochdalbana till sättningspunkten istället för glidbana och tappar även sikten till tröskeln." Tänkte inte exakt så i lördags, utan försökte bara hålla en jämn glidbana och ett jämnt sjunk till tröskeln, mer ignorerandes farten, bortsett från att hålla minst 60 kt. Det gick ju inte direkt snabbt över marken där, och en annan gemensam faktor var en frestelse på alla ställen att behålla stöttningen väl över tröskeln och i avdragsområdet. Fick liksom tvinga mig att dra tomgång och lita på glidflygningen därifrån, vilket funkade utan problem, men man måste kunna häva hastiga sjunk. På samma sätt kan vinden avta rätt hastigt när det är byigt, och visst kan det också ge sjunk, men jag tänker mer på att man riskerar ligga över tex tröskeln med en förväntad input när vinden inte längre kräver det. Det är ett trick jag alltid försöker komma ihåg, att neutralisera lite när man närmar sig banhöjden och känna av vad den verkliga vinden är. Varför göra det svårare än det är.

Gjorde en studs och en fullstopp på bana 24 där med klaff 2. Rätt mycket folk i stugan, Malle och en rätt ny lärare, Niklas tror jag, samt motorflygchef och troligen ett par elever. De startade med PA28:an strax före min start, men de tog bana 14/32. Försökte få ordning på kameran och bytte batteri, men glömde sen justera vinkeln, så det lilla som kom med fick för mycket nedåt.

Inför ESFA före medvindslinjen fick jag 20 kt nästan rakt från höger bana 22 på radion, men den mojnade till 15 kt vid sättning. Mest hovringen som var det utmanande. Stannade där drygt en timme och snackade med Björn Alfer. Starten helt odramatisk senare men trist turbulent väder med en aning begränsad sikt fram till Eslöv ungefär. Sweden är som vanligt busy den tiden på eftermiddagen så låg som vanligt på monitor och ca 1500 ft. Molnbas 2500 eller högre, men för osäkert var man kunde komma ner osv. Hör de prata om mig som okänd kontakt och till slut kontaktar jag dem, ungefär vid Eslöv, mest pga sikten. Får 2000 ft och sen 2500 ft.

Strax därefter ändrar sig vädret totalt med höga disiga moln och perfekt sikt utan turbulens. Denna sist bit till ESTT, flygningen över Kullen samt sträckan on top till ESFA var en ren njutning. Jämn fin luft, och på ESTT hade vinden vänt till nära rakt i bana 21. Senaste gångerna inga krav på att först sjunka till 1500 innan lämna frekvensen. De säger hejdå på 2500. Märks en skillnad på Sweden jämfört med Ängelholm, de svarar snabbare, men kanske bara en person på ESTA. Han brukar också vilja lämna över en ett par minuter innan man når okontrollerat, medan Sweden på sin höjd informerar om det. Det här skiftet till 124.855 gör de inte heller som regel.

Nä, kontentan av detta är att det räcker egentligen inte att flyga en gång i månaden. Man behöver utsätta sig för olika väder mer regelbundet, men bra träningsdag trots allt.

Användarvisningsbild
FredrikH
Inlägg: 729
Blev medlem: tor feb 25, 2016 9:27 pm

26 feb 2022

Inlägg av FredrikH »

SEVPL 26 feb 2022 ca 1750 lokal tid 75.png
SEVPL 26 feb 2022 ca 1750 lokal tid 75.png (1.38 MiB) Visad 3766 gånger

Flög sista 20 min fram till borgerlig vid kl 1800. Nollvind och jämn luft. Hann med lite egenträning över Kämpinge mellan 1500 och 2300 ft. Börjat använda gula fartområdet mer när det inte är turbulent. VPL hade ca 50 L bränsle så det blir optimal respons när man flyger ensam. Blev också en massa studsar utan klaff och med max vingglidning. Två omdrag pga optimism med fart och höjd. Typiskt när man flyger sällan. Alla starter jaktstarter med rätt brant upptagning och slutgiltig stigfart med 55 kt. Skulle nog sett rätt snyggt ut i rote.

Grusvägen från tankanläggningen och framåt mot stugan översvämmad. Även stor sjö i åkern precis väster om banan. Bo flög VZR och stod kvar vid banan några av studsarna.

ESMH-turen sist hade några fler intressanta saker. Banan på ESMH med kanske drygt 100 m breda banor från kant till kant ger lätt en synvilla att man är närmare än man är. Blev ju rätt intressant tillsammans med ca 20 kt motvind som liksom drev mig bakåt vid sväng till bas och final bana 24. Vid kontakten med ESTA CTL fick jag 4000 ft mot ESFA om jag gick "via plats" dvs rakt över flygplatsen. Annars var där kollisionsrisk med att par andra kärror. Bankonditionen på ESFA var väldigt sank. Parkerade borta vid stugan som normalt, men fick nästan använda fullgas för att komma loss och taxa. Kan vara smart att dra fram planet en bit först, för det verkar hinna sjunka ner rätt bra på bara en timme.

Användarvisningsbild
FredrikH
Inlägg: 729
Blev medlem: tor feb 25, 2016 9:27 pm

Video av 20 min flygning (lite hjälp av Bo)

Inlägg av FredrikH »

Bo filmar som vanligt som en klippa med mobilen (översta filmen). :) Enligt mwl så var borgerlig precic kl 18 och jag landade 1759 enligt VPL´s klocka, men misstänker det verkliga skymningen var minst 5 min senare. Omdraget på 03 i sista filmen kändes mycket högre i verkligheten.




Bo G Lenander
Inlägg: 14
Blev medlem: tis mar 10, 2020 11:09 pm
Certifikat innehav: SPL,UL-B,LAPL

Re: Klubbdagbok 2022

Inlägg av Bo G Lenander »

Vårtecken
tranor (3).jpg
tranor (3).jpg (206.22 KiB) Visad 3734 gånger
De första Tranorna siktades av mig igår 29 Februari över Skanör.
Elva stycken modiga flög i god fart i medvinden från havet NNO
kanske mot Vomb eller Ringsjöarna ?

Anders F
Inlägg: 46
Blev medlem: sön jul 09, 2017 8:32 pm
Ort: Höllviken

Re: Klubbdagbok 2022

Inlägg av Anders F »

En av de saker som hänt i år är årsmötet 20 mars då vi valde de som ska leda klubbens arbete i vår styrelse. Vi har också genom fältansvarigs försorg fått ett sprillans nytt dansgolv. Ehh, jag menar altangolv (men lika tjusigt).
Idag var det dock dags för vägen att få sitt. Ett lass grus fördelades efter bästa förmåga av en liten men engagerad skara! Tror minsann det finns vissa tendenser till träningsvärk redan…
Bilagor
E7451093-1238-4219-B53F-D00021A5FF98.jpeg
E7451093-1238-4219-B53F-D00021A5FF98.jpeg (4.52 MiB) Visad 3449 gånger

Användarvisningsbild
FredrikH
Inlägg: 729
Blev medlem: tor feb 25, 2016 9:27 pm

Kvällsflygning 02 maj

Inlägg av FredrikH »

Några screenshots från VLC-player som en studie i ljusskillnader. De blir lite mörkare där än om man tar dem via redigeringsprogrammet. Mer svart medan man i det andra kan skymta detaljer, men ofta blir den ökade kontrasten ändå lite snyggare. Kom på att dimma EFIS´en först under backtrack tyvärr. Borgerlig enligt mwl 2130, så kameran lyckas inte riktigt göra kvällsljuset rättvisa trots ISO 1600. Det gick tex att fullt ut se vad som fanns på banan i verkligheten.

Backtrack med dimmad EFIS
SEVPL dim EFIS backtrack 020522 ca 2115 lokal tid.png
SEVPL dim EFIS backtrack 020522 ca 2115 lokal tid.png (1.64 MiB) Visad 3320 gånger
Precis efter kupé ca 2120
SEVPL kupe 020522 ca 2120 lokal tid .png
SEVPL kupe 020522 ca 2120 lokal tid .png (1.49 MiB) Visad 3320 gånger
Senast redigerad av 2 FredrikH, redigerad totalt 0 gång.

Användarvisningsbild
Björn Härstedt
Inlägg: 52
Blev medlem: fre okt 24, 2014 6:58 am

Re: Klubbdagbok 2022

Inlägg av Björn Härstedt »

Idag fick vi rejält med soppa till flygplanen.
Bilagor
20220503_073156.jpg
20220503_073156.jpg (3.58 MiB) Visad 3316 gånger

Användarvisningsbild
FredrikH
Inlägg: 729
Blev medlem: tor feb 25, 2016 9:27 pm

Fin flygkväll, för lång film.

Inlägg av FredrikH »



Snygg tankbil! Ser ut att kunna fylla 2-3 tankanläggningar.

Användarvisningsbild
FredrikH
Inlägg: 729
Blev medlem: tor feb 25, 2016 9:27 pm

Närkontakt med SK60

Inlägg av FredrikH »

Kollar på Flightradar24 och Patrik Rostedt är ev på till Jönköping med VPL. Nej, han ser ut att ha landat på Anderstorp ca 35 nm SW Jönköping. Andra fält i närheten är Ljungby-Feringe 25 nm SO, och Smålandsstenar 10 nm SW (i förhållande till Anderstorp). Dock bara Feringe av dessa tre som är utmärkt som flygfält på fr24 om man zoomar in ordentligt. ESTT finns också med.

Vid Ljungbyhed korsades i princip VPL´s flygbana av RK129 på 1300 ft.

Strax därefter passerades VZR med Magnus Berggren av RK100 på vänsterflank över vattnet nära Landskrona. Ca 1200 ft båda.

Dessa kom från en fyrgrupp SK60 som ser ut att ha startat utdraget från Visby. Till en början marschade de i ca 230 kt GS men sen kunde man se skillnader som både 330 och 430. Följde dem först mot R55A nära Visby där transpondern verkar stängts av på ca 1200 ft. Sen dök de upp på 750 ft vid Näset och följde kustlinjen över vattnet mot Malmö i rätt hög fart.

Ett par utgick även från Linköping med annorlunda callsigns varav en GB240 landade på ESTL och en MR123 på väg mot Gotland nu.

Besök av Zenair från Sjöflyg Syd igår?
ute 04-05-2022, ev Zenair 701.jpg
ute 04-05-2022, ev Zenair 701.jpg (132.85 KiB) Visad 3295 gånger

Anders F
Inlägg: 46
Blev medlem: sön jul 09, 2017 8:32 pm
Ort: Höllviken

Re: Klubbdagbok 2022

Inlägg av Anders F »

Städdagar 7-8 maj. Fixande, städande och klippande! Inte jättemånga på plats under dagarna, men visst är det trevligt att börja umgås som en förening igen! Även med en hacka eller borste i handen. Nedan ett litet gäng som under söndagen började ta itu med våra siffror.
6B5BDD2A-9BD4-4774-BD5C-0092F987D4C2.jpeg
6B5BDD2A-9BD4-4774-BD5C-0092F987D4C2.jpeg (5.3 MiB) Visad 3260 gånger

Användarvisningsbild
FredrikH
Inlägg: 729
Blev medlem: tor feb 25, 2016 9:27 pm

Fin söndagskväll

Inlägg av FredrikH »

Blickade upp mot himlen strax efter borgerlig skymning kl 2147. Ska inte säga att jag inte blev flygsugen. :)
sunday evening kl 2147, 20220508_214704 40.jpg
sunday evening kl 2147, 20220508_214704 40.jpg (400.4 KiB) Visad 3229 gånger

Skriv svar