Klubbdagbok december 2021

Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik

Användarvisningsbild
Björn Härstedt
Inlägg: 52
Blev medlem: fre okt 24, 2014 6:58 am

Klubbdagbok december 2021

Inlägg av Björn Härstedt »

Sista månaden på 2021

Användarvisningsbild
NisseWesterlund
Inlägg: 149
Blev medlem: tor jan 24, 2008 10:48 am
Ort: Malmö

Re: Klubbdagbok december 2021

Inlägg av NisseWesterlund »

Stugvärd på ett öde ESTT.

ESMS 180950Z 29009KT 0300 R17/0800D R35/0700N FG OVC002 04/04 Q1031
Bilagor
IMG_5450.JPG
IMG_5450.JPG (3.83 MiB) Visad 1891 gånger

Användarvisningsbild
FredrikH
Inlägg: 729
Blev medlem: tor feb 25, 2016 9:27 pm

Juldagsflygning

Inlägg av FredrikH »

Metar i skrivande stund:
ESMS 251220Z 30005KT CAVOK M03/M08 Q1010=

Ser annars flygbart ut lokalt för VFR på Nils bild.

QNH 1008 idag vid start 0940. 2-3 minusgrader. Hann med tre landningar på bana 03 med en sidvind som inte direkt kändes något vid landning, mer än som motvind på basen. Var 16-17 kt i sidan strax före jag körde ner, men max 10 kt vid flygningen.

Snölandskap med blåfruset Foteviken. Gården uppe i högra hörnet ligger precis norr om Fridhem.
SEVPL 25-12-2021 kl 0945.png
SEVPL 25-12-2021 kl 0945.png (4.01 MiB) Visad 1842 gånger

Sydligaste delarna av landskapet var dock grönt nere hos oss.
SEVPL 25-12-2021 ESTT.png
SEVPL 25-12-2021 ESTT.png (3.16 MiB) Visad 1842 gånger
SEVPL 25-12-2021 bas-final bana 03 ca 0955.png
SEVPL 25-12-2021 bas-final bana 03 ca 0955.png (3.49 MiB) Visad 1842 gånger

Användarvisningsbild
FredrikH
Inlägg: 729
Blev medlem: tor feb 25, 2016 9:27 pm

Morgonflygning 27 dec

Inlägg av FredrikH »

Fin morgon för flygning. Inga moln men en aning turbulent, särskilt runt Tågarp. Flög 0905-1020.

Så här såg TAF och Metar ut innan jag körde ner:

ESMS 270501Z 2706/2806 11002KT 9999 FEW020 BECMG 2708/2711 13012KT TEMPO 2718/2722 14015G25KT BECMG 2719/2722 BKN014 TEMPO 2722/2801 14015G25KT 1500 SN BKN005 TEMPO 2801/2806 2500 -SN BKN006=

ESMS 270620Z 12003KT CAVOK M06/M07 Q1012=

I verkligheten blåste det betydligt mer hos oss, 15-17 kt ostlig nästan rakt i sidan och kanske lite mer senare. Först med svag fördel 03 vid start, och vid landningarna 21. När jag kom hem hade vinden ökat till 23-24 kt i samma riktning. En aning byigt, men absolut inga problem att landa på 21, jag fick dock använda max eller nära max höger pedal flera gånger. Klaff 1 kändes renast på något sätt, men det blev förstås inga fullstoppar under 200 m, utan snarare halva banan. Finns där bara någon motvindskomposant så är motståndet rätt stort på final med så stark sidvind, och det är inte alls samma flyt som vid nollvind eller helt rak sidvind. Men jag testade alla lägena i 9 land. Svårast att komma ihåg är tipset om att sikta på vindsidan för sättning. Jag lägger gärna på några knop också när det fladdrar och är byigt, så 55 kt över tröskeln snarare 45-50. Det största hotet är förstås plötsliga sjunk och lyft, så det gäller att hålla upp noshjulet till varje pris. Man kan dock lita på VPL, planet sjunker svårligen igenom, och kommer den tendensen ändå behövs bara lite stöttning. Svårt att tänka mig ett bättre sidvindsplan, i alla fall inom UL. De senaste årens POH anger 24 kt som max demonstrerad.

Delade upp det, så efter två studsar blev det en liten navrunda på 600-1000 ft, först över isen på Foteviken vilket var rena månlandskapet, sen över slätten mot Oxie där jag planerat vika av rakt söderut och genskjuta järnvägen. Missade den först, flög alltså över utan att se den, men svängde sen vänster, hittade den och tillbaka. Såg då ett ensamt lok på spåret på väg söderut som jag flög förbi när jag vänt ytterligen en gång vid Oxie. Efter det var spökloket borta. Letade 2-3 vändor. Vid Tågarp körde de med maskiner vid banänden, och fältet är belagt med solceller så inga landningar där på ett tag. Kanske permanent?

Egenträning över Näset sen, VPL vinner lätt 700 ft i en Chandelle under fullgas och ensam i planet med ca 40 L bränsle som här. Började på 1700-1800 ft och fick hålla igen för att inte överskrida TMA-gränsen. En variant typ "gammal wingover" med 3.1 G nådde inte lika högt. Kontakt med ICM på väg tillbaka med Håkan och Mats Gärdsell för FFK. Efter ett par studsar och efter deras start kom Håkan tillbaka från Skåre och vi fick till en slags samling med mig som rotetvå på högerflank till en bit efter Trelleborg. Vänsterflanken var totalt bländad av solen, men jag låg dock jämsides där en stund nära kusten och såg på en rödskimrande byggnad som tydligen syns ända från Lund efter tips från Håkan. Har sett den förr men aldrig tänkt på var den ligger. Mycket dansksnack på vår frekvens. ICM kontaktade dem och använde troligen en andra frekvens för kommunikation på engelska.

Om man riktar in medvindslinjen efter vad som "känns rätt" får man oftast en kurs mindre än 30 grader. Med denna sidvind fick man hålla 50-55 grader för att inte börja gena. Kul träning, och det underlättar något enormt för att inte basen ska försvinna på några sekunder. Svängen till bas blir mycket lugnare.

VPL´s vattenvärmare verkar inte göra något i nuläget och oljetempen var 2 plusgrader direkt efter motorstart. Startade dock på första försöket.
6-7 minus ute, men i hangaren 2-3 minus. Taxade till 03 för att vinna lite tid på uppvärmningen till motorkörning.

Starten där kändes sen riktigt jävlig. Sidvinden tar över från slipströmmen, så man behöver vänsterpedal för att inte nosen ska vrida upp åt höger. Samtidigt trycks man till vänster trots full motskev, och det blev en sådan anspänning att jag tillfälligt sträckte högeraxeln. Har filmat allt och där ser det nästan harmlöst ut. Väl i luften var det inga problem. Hade klaff 1 vid starten och började väl en 100 m från hästarna som vi brukar när de är ute. Vänster sidvind är så mycket enklare, trots att man trycker pedal åt samma håll som vinden vill trycka en även där (höger), och får dubbelt upp med att kontra både slipström och flöjeleffekt åt samma håll. Kanske beror det på att mer fulla roderutslag stabiliserar upp, och att bank mot slipsströmshållet är lättare av någon anledning. I vilket fall mycket roligare att träna landningar med 15 kt och mer i sidvind. 8)

Isen över Foteviken på nära håll. På avstånd är den snyggt ljust blåskimrande.
Foteviken ice 1.png
Foteviken ice 1.png (3.65 MiB) Visad 1817 gånger

Tågarp
Tågarp solceller och maskiner.png
Tågarp solceller och maskiner.png (3.7 MiB) Visad 1817 gånger

"Samling" och rote med ICM
Samling ICM.png
Samling ICM.png (3.16 MiB) Visad 1817 gånger
Rote ICM Trelleborg 4 extra låg staffling.png
Rote ICM Trelleborg 4 extra låg staffling.png (3.58 MiB) Visad 1817 gånger

Användarvisningsbild
FredrikH
Inlägg: 729
Blev medlem: tor feb 25, 2016 9:27 pm

Sidvind VPL måndag 27 dec 2021

Inlägg av FredrikH »

Här är sidvinden 17-18 kt med VPL


Här är starten och isen över Foteviken mm från samma datum. Start och första studsarna med 15 kt i sidan.


Får göra en sen med 30 kt i sidan med titeln "Dynamic WT9 crosswind hell". :wink:

Skriv svar