Blackwing formationsflygning Höganäs 24 aug 2021

Moderator: Henrik

Användarvisningsbild
FredrikH
Inlägg: 693
Blev medlem: tor feb 25, 2016 9:27 pm

Blackwing formationsflygning Höganäs 24 aug 2021

Inlägg av FredrikH »

Med cirklande överflygning av ESMH efter start i 130-135 kt IAS.


Peter Falks SEVVO med 912iS 100 hk. Start ESMH 2020-2025 och landning på ESTT 2100 två min före borgerlig. Mörkt, men inte så mörkt som filmen ger sken av. Mitt ISO-värde 1200 ligger under standard som är 1600 på GoPro Hero 5 och det klarar inte den sista kvarten före skymning så bra. Auto low light som sänker fps till hälften var också av (hade 2.7K 50 fps PAL). Vi bröt formationen mellan Helsingborg och Landskrona. VVO´s landning med trafikvarv och upplyst bana på ESMI är med. Blackwing får rätt bra motstånd med sista klaffsteg och de mindre aerodynamiska ställen utfällda. Sjunker mer än Dynamic, men rek finalfart ligger högt på 60-65 kt. Finns en tendens att dippa nosen om farten blir låg, och det är mindre lämpligt med constant speed propellern (173 cm) som har lägre markfrigång, därav den högre farten.

Fullstoppen på ESTT är i 8-9 kt medvind. Främsta orsakerna: dels en vana att använda 03 för fullstopp när skillnaden är liten, dels att jag antog att samma nollvind skulle råda på ESTT som när vi startade på ESMH. Det var inte svårt att tro med totalt jämn luft i vårt varv. Första försöket blev ett omdrag, var nere men motstod frestelsen att bromsa. Mycket fin flygkänsla i varvet och situationen slog mig först efter fullstoppen när jag såg struten. Tänkte att den snabbt avverkade banan berodde på nollvind med felbedömning av fart och höjd samt pga bas rätt nära kustlinjen. Förutom detta märktes det på en ovanlig päronsväng innan/över tröskeln.
Ett mindre skäl är nya strutens placering. Tror att det den optimala inflygningen numera är att komma norrifrån över hangarerna/tankanläggningen så man ser struten tydligt, sen svänga vänster och korsa fältet som vanligt. Omdraget är inte med på filmen.

Vanligtvis åker jag på medvindskomposant när vinden står och slår i rak sidvind och då är det ofta kyttigt och "svårt". Därav att jag försöker påminna mig om att känns det för svårt är det troligen medvind.

Snygg färg, påminner om demonstratorn RG635 men lite diskretare dekor. Har tidigare sett en på ESMH i två olika gråskalor som också blev lyckad.
GOPR2053, VVO LEFT FRONT 2, best 47.jpg
GOPR2053, VVO LEFT FRONT 2, best 47.jpg (1.15 MiB) Visad 198 gånger

Nedfälld klaff med insteg att kliva på
GOPR2055, VVO R BACK 42.jpg
GOPR2055, VVO R BACK 42.jpg (1.05 MiB) Visad 198 gånger

Ryfas Pitts fick problem med motorstart vid hemfärden. Ett helt gäng stod runt planet med bilbatteri innan de baxade bort det.
GOPR2050, RYFA PITTS FRONT 40.jpg
GOPR2050, RYFA PITTS FRONT 40.jpg (1.01 MiB) Visad 198 gånger
GOPR2049, RYFA PITTS R FRONT 50.jpg
GOPR2049, RYFA PITTS R FRONT 50.jpg (1.6 MiB) Visad 198 gånger

Tycker den ser ensitsig ut men 330 ska tydligen vara tandem
GOPR2056, EXTRA 330 LX SEMLX, yes 50.jpg
GOPR2056, EXTRA 330 LX SEMLX, yes 50.jpg (1.45 MiB) Visad 198 gånger

Hardly-a-Davidson
GOPR2058, hardly a davidson flak, 40.jpg
GOPR2058, hardly a davidson flak, 40.jpg (931.44 KiB) Visad 198 gånger