Klubbdagbok september 2021

Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik

Användarvisningsbild
Björn Härstedt
Inlägg: 52
Blev medlem: fre okt 24, 2014 6:58 am

Klubbdagbok september 2021

Inlägg av Björn Härstedt »

Skriv gärna i klubbdagboken om era flygturer och annat som har med flygning och flygklubben att göra.

Användarvisningsbild
FredrikH
Inlägg: 729
Blev medlem: tor feb 25, 2016 9:27 pm

5 september 2021

Inlägg av FredrikH »

Flög med young pilot Ilkay första gången på över ett år (pga pandemin). Han fick träna i varvet fram till sen bas, samt över Näset hålla höjden i svängar, stigande och sjunkande svängar och göra inre checklista ett par gånger samt yttre en gång. Tre pass sammanlagt. En fullstopp på Fridhem med halvtimmes snack med Anders Paulson, och sen en fullstopp för tankning på ESTT. Testade även wingovers med 2.0 (ok, blev 2.8) och 1.5 G´s konstant belastning. Man behåller bakåttrycket så toppen sker halvvägs upp i runt 80 kt jfr mot när man flyter över toppen i 45-55 helt avlastad. Med ca 10 L i varje vingtank verkar VPL bli rätt känslig i pitch trots att vi var två pers. Även ensam i planet och med 50 L totalt eller mindre upplever jag en större känslighet.

Nåväl, nyheten med den här filmen är att han monterade mittenkameran så att spakrörelserna syns, vilket är intressant eftersom vi hade rak sidvind hela dagen på 10-11 kt. Där är både 21 och 03, päronsvängar, krabb, sideslip, P-faktor och för lite högerpedal på sina ställen, men trots all självkritik (nörderi) så är det trygga landningar. Där är en grej på 03 där jag trycks åt vänstersidan av vinden och sen även får nosgir åt samma håll vid pådraget (slipströmmen) som jag fördjupar mig lite i. Jag kontrar det förvisso med högerpedal men får några sekunder av krabbsituation under rullningen där jag tycker nosen pekar lite åt höger, men planet rör sig mer rakt fram. Känns orent, men vad mer finns att göra? Dra på tidigare vid studs, förutse det och vara ännu tidigare med högerpedal innan det har hänt? Troligen. Allt sådant som inte blir kritiskt på allvar ser oftast mildare ut på film än det känns i planet. Asfalt ger ju lite mer friktion men har känt av det där också.

På sista passet kom VUZ (Ljungbyheds RG/Speed Dynamic) med Olof Bertilsson och hans son längs kusten. De frågade om aktiv bana och jag svarade "ta 21 för vänster sidvind och 03 för bekväm fullstopp" så han anmälde lång final 03. Jag frågade hur lång och han sa ca 1 mile. FIck sen kontakt med oss på medvinden och sa vi kunde landa först. Var frestad att säga "vi gör inga långa finaler på ESTT"". Håkan var också på fältet efter PC med Tomas Danielsson, men det blev ingen "Välkommen till Söderslätt, gjorde du direktinflygning?". En mile ut i vattnet bör för övrigt vara så man har vingspetsen mitt mellan pirarna i södra kanalinloppet.

De hade flugit från ESTL via Skäldervikens kustlinje till Kullen och sen kusten hela vägen ner. Han hade skolat ett par säsonger på ESTT precis i början av UL-klubben. Hade ingen aning om det. Äger eller ägde visst någon Eurostar på ESFA. Verkade föredra VPL pga instrumenteringen, men tror inte han flugit den, däremot de flesta andra Dynamic i Sverige. Tyckte VUZ var slö med max 115 kt på 75%, och han trodde inte på mig att VUZ drog ifrån VPL. Den är dock snabb, men lite handikappad av vikten från vinchmaskineriet som tar upp ena trunken. Han trodde VPL hade pitotvärmning (saknas), och nämnde att detta kunde bli ett krav för UL-mörker. De startade sen på 21 med hans son i vänstersits. Ikka Dunder flög VZR hela dagen med 12 sidvindslandningar på sista passet. Vi hade lite kontakt på radion.

Senast redigerad av 1 FredrikH, redigerad totalt 0 gånger.

Rolf Sp
Inlägg: 19
Blev medlem: ons aug 29, 2018 1:52 pm

Re: Klubbdagbok september 2021

Inlägg av Rolf Sp »

Jag kan inte avboka min bokning av VZR 10-sep kl 18 pga att Myveblog inte fungerar. Det är ledigt om någon vill ha det.
Mvh Rolf

Användarvisningsbild
FredrikH
Inlägg: 729
Blev medlem: tor feb 25, 2016 9:27 pm

Guldvinge

Inlägg av FredrikH »



Onsdag 22 sept med VPL-bokning ungefär som ICM 1800-1915. Magnus Löfgren flög bla till Sturup samt tränade bedömnings på ESTT.

Kom ner en ung kille till fältet runt 15 år som var "väldigt intresserad av flygning" och frågade om han fick titta på planen. Såg ej hur han tagit sig till ESTT och hann inte snacka för klockan närmade sig 1830. Rekommenderade hemsidan, helger och bara titta utifrån.

Vind 10 kt rakt i banan något från höger. QNH 1018. Hade lite planer på att kolla på AOA-mätaren i olika flyglägen samt träna vingglidning i varianten nosen mot vinden/lutning från vinden. Man börjar i normal krabb och avslutar även så en bit före tröskeln, går sen över till sideslip med lutning mot vinden istället. Motor på tomgång och normal finalfart dvs 50-55 kt i det här fallet. Fart kontrolleras med nosläget, sjunk med lutning. Det är ganska extrem krabb som krävs för att hålla "ground track" på detta sätt. Nosen pekar bort mot tankanläggningen. Känns mer extremt i planet än det ser ut på film, åtminstone med GoPro Wide. Sväng vid pölen ger ca 800 m final. Valde 500 ft här med klaff 2, ganska högt för VPL även med motvind.

Idén med nosen mot vinden är att det blir lättare vid starkare sidvind. Eller rent av krävs. Gör man det som sideslip så går redan en del av lutningen åt att hålla ground track mot vinden, så i teorin ska krabbversionen kräva mindre spakutslag. I praktiken tycker jag sjunket kommer från både lutningen och det extra tvärställda motståndet. Varianten kändes dock klockren och finns utförligt beskriven i Jim Alsips bok "Flying the tailwheel airplane". Går tvärsemot Rolf Björkmans rek i senaste Pilot Briefing med omfattande artikel om sidvindslandningar. Han dömer dock inte ut, skriver bara att sideslipmetoden är önskvärd pga ett kortfattat exempel om en pilot som är för sent på det med skiftningen till sideslip från krabbmetoden och får problem i en Super Cub (sporrhjul). Vingglidnign är främst till för att "sporrhjulsplan" ska kunna se banan, särskilt som en del av dessa saknar klaff. De lägger alltså finalen medvetet för högt för att kunna vingglida och se banan fram till kort-kort final. Vingglider man bara i mindre svåra omständigheter där man hamnat lite för högt så räcker säkert sideslipvarianten och det är lätt att vänja sig vid den under åratal. Jag har använt vingglidning emellanåt sen ca 2017 (sideslipmetoden samt "slipping the turn to final"), och de gånger jag testat luta från vinden på final har det kännts totalt avigt, men nu med lite träning före på höjd och påläsning funkade det bra. Rent allmänt är det mycket lätt att bygga fart under vingglidning om man inte passar nosläget. Tydligen cirkulerar det en hel del felaktig information, tex att man ska lägga på extra fart för säkerhet, men det gör det bara svårare att tappa höjd samt svårare att landa om man har hög fart över tröskeln. Tas också upp i boken jag nämnde.

Angående Dynons alfa/AOA-mätare som utgörs av en färgskala och för tillfället visas i nedre vänstra hörnet (tror man kan välja placering) så ska den enligt Stefan Kula inte vara "äkta" då den saknar en riktig givare. Även om den funkar ok. För Garmin G3X nämner han en specifik givare som heter GSU25. Mail 20 aug 2018.

Flygpassets första övning var att testa vingglidningstekniken på 2000 ft i samma riktning som banan men en bit västerut. Vad som slog mig direkt var hur mycket mer krabb som behövs än förväntat för att hålla ground track och undvika börja svänga. Även med fullt sidroderutslag 50 kt och rätt mycket vänsterlutning låg alfa kvar i det gröna. Ej med på filmen.

Fullstopp är med klaff 3 och ca 45 kt på finalen. Kort-kort landning, kolla avståndet till 200 m-skylten. Inte svårt med den motvinden, men det visar att Dynamicen tar en ner även på 200-meters banor.
Senast redigerad av 1 FredrikH, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
FredrikH
Inlägg: 729
Blev medlem: tor feb 25, 2016 9:27 pm

Vingtippningar med VPL

Inlägg av FredrikH »

Från sessionen ovan 22 sept 2021 (de kom inte med i den filmen). Att göra den första utan sidroder funkar möjligen om man nöjer sig med 20-30 graders bank, men här är det 45 grader eller mer och man ser skevroderbromsen. Orenheten fortplantar sig lite till nästa åt höger där sidroder används, sen är det mer stabilt utom avslutningen som får detta nossvaj. Kanske går det inte att undvika om man avslutar en vingtippning med så mycket bank, så man kanske ska begränsa den sista till 20-30 grader.


Skriv svar