ESMH-besök 13 juli 2021 med roteflygning

Moderator: Henrik

Användarvisningsbild
FredrikH
Inlägg: 711
Blev medlem: tor feb 25, 2016 9:27 pm

ESMH-besök 13 juli 2021 med roteflygning

Inlägg av FredrikH »

Passerade söder om ESMH i rote, kom från sydost Ljungbyhed-hållet. Jag gjorde en sjunkande sväng över vattnet för att rikta in oss för en överflygning längs bana 06 i ganska tät formering på ca 350 ft. Nära max rpm med VPL men VUZ hade förstås inga problem att hänga på. Man kan se fältet här, till höger om vattentornet går 06/24-stråket 460 m med en golfbana före 06-tröskeln. Bana 14/32 800 m har inflygning över den större hamnen norrut om man väljer bana 14.
SEVPL SEVUZ 13 juli 2021 sjunkande sväng vattnet Höganäs Y.png
SEVPL SEVUZ 13 juli 2021 sjunkande sväng vattnet Höganäs Y.png (907.26 KiB) Visad 814 gånger

Medvinden ca 1000 ft som vi steg till efteråt
VUZ VPL medvind 14 ESMH 13 juli 2021 Y.png
VUZ VPL medvind 14 ESMH 13 juli 2021 Y.png (917.18 KiB) Visad 814 gånger

Precis innan sväng till bas mot norra hamnen. VUZ har fått ut ställen.
VUZ VPL medvind till bas 14 ESMH 13 juli 2021 Y2.png
VUZ VPL medvind till bas 14 ESMH 13 juli 2021 Y2.png (1.61 MiB) Visad 814 gånger

Final bana 14. De rekommenderar 700 ft över kranen i hamnen och 500 ft vid kustlinjen för lagom glidbana över den glesa trädridån. Vi hade ca 3 kt snett från vänster och ingen mekanisk turbulens över den täta bebyggelsen. Stark motvind i den banan och den mekaniska kan vara brutal.
VUZ VPL final 14 ESMH 13 juli 2021 Y.png
VUZ VPL final 14 ESMH 13 juli 2021 Y.png (899.22 KiB) Visad 814 gånger

Strax innan vår hemfärd kl 2050 startade en dubbeldäckare Fw 44 Stieglitz och gjorde en rätt låg cirklande överflygning direkt efter en vänster jaktstart. Väldigt enkelt men effektivt, så vi bestämde oss för att härma detta vilket gick bra. Här ser man tröskeln för bana 24 längst till vänster samt första delen av bana 32. Klubbhuset med frekvensen på taket. Har vi tur kan det senare bli någon bild på dubbeldäckaren samt en del mobilfilm från VUZ som tvåa då paxen filmade.
VUZ VPL roteuppvisning ESMH 13 juli 2021 Y.png
VUZ VPL roteuppvisning ESMH 13 juli 2021 Y.png (1.51 MiB) Visad 814 gånger

Elias filmade VPL från sin mobil någonstans längs kusten mellan Helsingborg och Barsebäck på 600 ft.
SEVPL 2a SEVUZ 1a hem fr ESMH 13 juli 2021 1.png
SEVPL 2a SEVUZ 1a hem fr ESMH 13 juli 2021 1.png (1.62 MiB) Visad 814 gånger

ESMH google maps
https://www.google.com/maps/@56.185069, ... !1e3?hl=en

Användarvisningsbild
FredrikH
Inlägg: 711
Blev medlem: tor feb 25, 2016 9:27 pm

Fw 44 Stieglitz

Inlägg av FredrikH »

heic paint sebwm fw 44 stieglitz 01 Y.png
heic paint sebwm fw 44 stieglitz 01 Y.png (2.25 MiB) Visad 757 gånger

Från Wikipedia (tyska versionen har mycket mer info):
"The Focke-Wulf Fw 44 Stieglitz ("Goldfinch") is a 1930s German two-seat biplane. An early design by Kurt Tank,[2] it was produced by the Focke-Wulf company as a pilot training and sports flying aircraft. It was also eventually built under license in several other countries.
...
The first prototype flew in 1932.[1] After many tests and modifications to increase the plane's durability and aerodynamics, the final Fw 44 proved to have excellent airworthiness."

Cruise 93 kt
Landningsfart 40 kt

Kurt Tank till höger
Bundesarchiv_Bild_101I-676-7975A-23,_Wunstorf,_Major_Günther_Specht_und_Prof._Kurt_Tank.jpg
Bundesarchiv_Bild_101I-676-7975A-23,_Wunstorf,_Major_Günther_Specht_und_Prof._Kurt_Tank.jpg (46.52 KiB) Visad 757 gånger

Ernst Udet nämns också ett par gånger i den tyska texten. Kanske Tysklands motsvarighet till Bob Hoover.
Bundesarchiv_Bild_102-06484,_Thea_Rasche_und_Ernst_Udet.jpg
Bundesarchiv_Bild_102-06484,_Thea_Rasche_und_Ernst_Udet.jpg (49.44 KiB) Visad 757 gånger

Användarvisningsbild
FredrikH
Inlägg: 711
Blev medlem: tor feb 25, 2016 9:27 pm

As promised

Inlägg av FredrikH »

Kort final EMSH bana 14 ca kl 1915
VLC-2021-07-30-23h42m05s258 Y2.png
VLC-2021-07-30-23h42m05s258 Y2.png (842.36 KiB) Visad 757 gånger
VLC-2021-07-30-23h41m16s629, yes, threshold esmh 14.png
VLC-2021-07-30-23h41m16s629, yes, threshold esmh 14.png (1.62 MiB) Visad 757 gånger

Uppställning bana 14 för hemfärd kl 2050. Landade senare bara några minuter efter Magnus Berggren (2130) på ESTT som startat med VZR kl 2035 från ESMH och detta trots en massa rotesvängar innan Barsebäck samt en extra 360 över Foteviken. Niklas och Elias Ekbladh hade också nyligen landat med VSG. Mycket fin kväll, och skönt att vara hemma med lite marginal till ljuset.
VLC-2021-07-31-00h14m35s026 Y before takeoff kontrast.png
VLC-2021-07-31-00h14m35s026 Y before takeoff kontrast.png (954.75 KiB) Visad 757 gånger

Precis efter lättning
VLC-2021-07-31-00h15m14s231 Y rotate.png
VLC-2021-07-31-00h15m14s231 Y rotate.png (711.88 KiB) Visad 757 gånger

Tät formering
VLC-2021-07-30-15h52m46s638, close mer bank Y.png
VLC-2021-07-30-15h52m46s638, close mer bank Y.png (782.6 KiB) Visad 757 gånger

VPL över märklig rund bosättning med bla Barsebäck Resort Hotel
VLC-2021-07-30-15h39m27s659 Y.png
VLC-2021-07-30-15h39m27s659 Y.png (687.58 KiB) Visad 757 gånger

Sist ett par filmer från VUZ´s pax iPhone. Han filmade på högkant så det behövs kanske ses på en tillräckligt stor skärm. Dock 1920x1080.

Approach och lågpass 06/24 till medvind till bana 14 för landning. Elias i VUZ använde klaff 2 hela finalen och bad mig öka något från 57 kt, och det räckte då att gå till 59 kt för att han itne skulle åka förbi. Tydligen låg han precis före det så stabilt att han inte ville riskera bryta detta med att dra klaff tre och eventuellt råka ut för att den flyger ur sitt steg. Hände mig faktiskt en gång some rotetvåa på final bana 22 ESFA när Rolf Spångberg åkte med. Nosen åkte upp hastigt, men vi hade så spetsig vinkel att där aldrig var någon risk.


Rotestart bana 14 med överflygning av plats samt flankbyten innan bryt vid Barsebäck

Användarvisningsbild
FredrikH
Inlägg: 711
Blev medlem: tor feb 25, 2016 9:27 pm

Sträckan ESTT-ESMH i GoPro-version

Inlägg av FredrikH »

Samma flygning sträckan ESTT-ESMH fast från min GoPro-kamera. ESMH-ESTT kommer senare.


Inkluderar beskrivningen från youtube här.

SEVPL & SEVUZ formation landing Rwy 14. Dynamic WT9.
Description:

SEVPL takeoff Rwy 21 ESTT 1635z.

Joining up with SEVUZ as No 2 10-20 miles south of Ljungbyhed (ESTL). Not shown.

Approaching Höganäs (ESMH) from SE at 1400 ft. Making a 180 over the sea and lining up for an overfly of Rwy 06/24 at about 350 ft.
Climbing to the downwind for Rwy 14 at 1000 ft.

Turning base and final around the northern harbour with about 500 ft at the shoreline.

SEVUZ remained at flaps 2 all final as No 2. I was asked to increase speed slightly (was from 57 to 59 kt) as we had established final since he didn´t want to use flaps 3. This because of the risk of messing up his rather close position, especially since stage 3 can lose its notch as you enter it. SEVUZ has "constant speed propeller" and changing speed in formation flying is a bit more challenging.

As we enter the ground effect and I have adjusted my position a bit more to the right on the 50 m wide runway and I notice a tendency to float and pull flaps 3 for more resistance. I guess I also could have released the flaps to zero to get less lift. Landing at 1715z.

Anyway, it´s not noticable here, but in the other video from the iPhone i SEVUZ you can see a slight climb/ballooning before I sink into the runway and I guess that came from the extra lift, and of course also from my intention of putting down the plane with the nose gear clearly above the runway. Something rather challenging in the WT9 with it´s nose up position already in taxi. Any speed over 50 kt or so over the threshold makes it very hard to raise the nose without a feeling av ballooning, and when you finally think it´s safe to do so you typically touch down at the same moment.

This can be remedied with remembering your height over the runway as you taxi for takeoff, but even better is having the correct speed at short final and threshold which let you constantly sink more directly into the runway with the nose up. Somewhere between 45-50 kt over the threshold is needed for this more jet style of landing, but usually the ground effect still creates some float. Other planes can sink through at such low speed but the WT9 with its 14:1 glide ration usually don´t.
Senast redigerad av 1 FredrikH, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
FredrikH
Inlägg: 711
Blev medlem: tor feb 25, 2016 9:27 pm

Hemfärden ESMH-ESTT med SEVUZ GoPro-version

Inlägg av FredrikH »



Fullstoppen på ESTT har lite lånade element från FK14-landningarna. Normalt kommer man ner rätt bra med tomgång och klaff 3 på Dynamic (upp till en viss dykvinkel) utan att bygga fart, men här ligger jag rätt högt och testar troligen för första gången samma teknik vi körde med YJZ, dvs höja nosen för att komma ner. Utan det hade nog sättningen blivit vid halva banan. Finalfart strax under 50 kt.

Korsade ESTT på rätt högt rpm, på 1100 ft, med så snäv bas jag vågade, så det är skälet jag fick jobba med lite högre final än vanligt.

Enligt min loggbok landning kl 2135 med god marginal till borgerlig. En trevlig omväxling. Per Almlund varnade för rådjur på banan, och Niklas och Elias Ekbladh hade precis landat med VSG. Magnus Berggren med VZR. Lite av detta är med i slutet.

Skriv svar