Min resa till PPL-CERT
Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik
Min resa till PPL-CERT
Min resa till PPL-cert Började i början av 2019 med en Pizza, exakt 10 år efter UL-B cert 2009
Amanda kom från Eslöv och skolade med Samir! Före skolning intogs lite pizza! (Håkan som skrev och tog bilden i smyg)
Och slutade i slutet av 2020 med en Cessna 172
Senast redigerad av 2 samir, redigerad totalt 0 gång.
Re: Jag känner igen föraren
Kul att se lite vyer av Eslöv samt GKF som besöker oss rätt ofta. Renoverad i Litauen om jag minns rätt.
Är det EK eller har du flugit upp?
Är det EK eller har du flugit upp?
Re: Min resa till PPL-CERT
Fredrik, vi bör ordna en flygning ner till Tyskland nu, alla maskiner på Söderslätt och jag kommer med Cessnan, helst till Berlin.
Kan du ordna det nu?
Jag har svårt att montera gopron, du måste hjälpa mig Fredrik
Re: Min resa till PPL-CERT
Testa börja använda headstrap. Du får vinkla den svagt nedåt när du tittar rakt fram horisontellt. Med lite träning kan man lyckas rätt bra med detta även utan stabilisering.
Bo har även gjort en lösning för sin äldre version av Garmin Virb med fäste på högra headsetkåpan.
Tidigare använde jag en sugpropp från Kjell & Co på taket av huvens insida, men de tappar till slut fästförmågan, och den typen är nog lite svårare i Cessna och Piper.
Vinkeln ser rätt bra ut som du lyckats med i filmen. Kan ju vara en fördel att även ha en vy som får med över nosen, men mycket jobb med två kameror. Det är en stor fördel att alltid filma åtminstone landningarna och starterna. Lätt att missa viktiga detaljer annars, tex girtendensen åt vänster som brukar komma när man höjer nosen precis före sättning.
Annars var dina VKK-filmer mm en stor inspiration när jag började flyga. Att kunna repetera med någon som flyger varvet betyder mycket när man bara har 3-5 lektioner, och din navrunda till ESML tyckte jag förmedlade en stor frihetskänsla på den tiden.
Jag lär inte organisera någon utlandsflygning i det närmaste, men man ska aldrig säga aldrig.
Bo har även gjort en lösning för sin äldre version av Garmin Virb med fäste på högra headsetkåpan.
Tidigare använde jag en sugpropp från Kjell & Co på taket av huvens insida, men de tappar till slut fästförmågan, och den typen är nog lite svårare i Cessna och Piper.
Vinkeln ser rätt bra ut som du lyckats med i filmen. Kan ju vara en fördel att även ha en vy som får med över nosen, men mycket jobb med två kameror. Det är en stor fördel att alltid filma åtminstone landningarna och starterna. Lätt att missa viktiga detaljer annars, tex girtendensen åt vänster som brukar komma när man höjer nosen precis före sättning.
Annars var dina VKK-filmer mm en stor inspiration när jag började flyga. Att kunna repetera med någon som flyger varvet betyder mycket när man bara har 3-5 lektioner, och din navrunda till ESML tyckte jag förmedlade en stor frihetskänsla på den tiden.
Jag lär inte organisera någon utlandsflygning i det närmaste, men man ska aldrig säga aldrig.
Re: Min resa till PPL-CERT
Hur gick din resa till PPL då? Skolade du enbart för Amanda, kunde du reducera antalet lektioner pga UL-certet, när flög du upp och för vem, när flög du EK?
Du har ändrat både titel och text på tråden jfr med det ursprungliga, men gratulerar till certet! Det flesta väljer ju att uppgradera till LAPL, och enda praktiska skälet för PPL som jag ser det är att kunna ta instrumentbehörighet. Vad säger du?
Du har ändrat både titel och text på tråden jfr med det ursprungliga, men gratulerar till certet! Det flesta väljer ju att uppgradera till LAPL, och enda praktiska skälet för PPL som jag ser det är att kunna ta instrumentbehörighet. Vad säger du?