Boeing 747 EUROSTAR

Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik

Användarvisningsbild
samir
Inlägg: 251
Blev medlem: tor feb 07, 2008 4:48 pm

Boeing 747 EUROSTAR

Inlägg av samir »

:arrow:
Roligt att Flightradar24 identifierar den nya Eurostar som en boeing 747
Den ser ut storligt mässigt samma som flygplan som på väg att land på Kastrup.
Jag har inte sett den än, är den verkligen större än den gamla Eurostar?
Bilagor
09.JPG
09.JPG (49.54 KiB) Visad 1232 gånger

Användarvisningsbild
FredrikH
Inlägg: 729
Blev medlem: tor feb 25, 2016 9:27 pm

Re: Boeing 747 EUROSTAR

Inlägg av FredrikH »

Har ej hört något om att de yttre dimensionerna ska vara annorlunda. Vi har större tank med nu 71 L utnyttjbart, och har för mig totala volymen då är på 80 L, fast det låter mycket med 9 L outnyttjbart.

Annars de fysiska skillnaderna enligt importören:

"Vingbalkar och mittsektionen är kraftigare i 525kg Eurostaren.
Man kan få förstärkt en gammal Eurostar SL på fabriken i Tjeckien för en kostnad på cirka 20.000€ – 25.000€ + moms."

Ca 20 kg högre grundtomvikt jfr mot VSG. Färgen här väger 8 kg. Den är trevlig på samma sätt som att sätta sig i en ny bil, allt känns stabilare, är helt och rent osv. Spakutslaget i skev når sitt ändläge tidigare än hos VSG, men vi misstänker att utväxlingen kompenserar för det. Vi ska jämföra skevroderutslagen, och är de lika så föredrar jag det kortare utslaget. Dock sämre stig i nuläget än VSG, om det beror på propellerinställningen eller att motorn behöver gå till sig något hundratal timmar. Vi når ca 800 ft/min så man kommer en bra bit ut i vattnet innan 500 ft.
Skruvgasen vad gäller tumknappen känns onödigt trög. Inte direkt Nobelpris på denna gasreglageuppfinning hur man än ser på det.

Varvräknaren är svårläst pga sin placering och att där är en sarg. I mitten visas hobbstiden digitalt när man slår på huvudströmmen. Med en knapp byter man ut detta värde mot en klocka, men den ställer tydligen om sig till 12.00 varje gång man slår av strömmen, så där behövs ett batteri. GPS har ej kommit på än.

Filmade givetvis flygningen idag.

Skriv svar