VPL komplett checklista (video inkl 03-landningar)

Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik

Användarvisningsbild
FredrikH
Inlägg: 729
Blev medlem: tor feb 25, 2016 9:27 pm

VPL komplett checklista (video inkl 03-landningar)

Inlägg av FredrikH »

Hela checklistan oredigerad plus mestadels klaff 1-utmaning med kort kort final och utan motvindskomposant. Man kan inte ha mer än 150 ft vid slutet av basen med kurvande final under dessa parametrar, och det blir ändå inga korta landningar. YJZ-metoden med att höja nosen för att komma ner är vad som funkar bäst här, så bygger man ingen fart utan kan kontrollera den till max 50 kt. Sjunk rakt ner i markeffekten och sen bara dämpa med lite mer höjd nos. Dock bara de två sista av tio som blev riktigt bra. Tog ett tag att komma på det. Med VPL är man inte tvingad att tillämpa denna metod eftersom klaff 3 funkar så bra.

Senast redigerad av 2 FredrikH, redigerad totalt 0 gång.

Användarvisningsbild
FredrikH
Inlägg: 729
Blev medlem: tor feb 25, 2016 9:27 pm

Re: VPL komplett checklista (video inkl 03-landningar)

Inlägg av FredrikH »

Råkade se en annan 03-film från maj 2020 när jag letade i klubbdagböckerna.



Vind från 330/14-19 kt och även här klaff 1 på bana 03 med sisådär 62 kt över tröskeln och brantare final är det "rekommenderade" i posten ovan.

Kommer ner hur kort och fint som helst med lite motvindskomposant och desto mer om den inte är helt rakt i banan verkar det som!

Simmelsberga hade ju rak motvind och där blev ett rejält flyt med klaff 2 och ungefär samma fart över tröskeln. Inte alls som i denna maj-film (wt9 sideslips & wingovers). Kanske inbjuder sned motvind till sideslips vilket ju ger en viss vingglidningseffekt så kombinationen av detta ger ett mycket bättre sjunk än vid rak motvind/sidvind? Jag vet inte, men intressant är det. Ser att den blivit olistad, antagligen tråkade den ut mig med för många snarlika filmer, men nu mer än ett år senare går det nästan att se den som om någon annan flyger.

Skriv svar