Klubbdagbok Februari 2021

Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik

Användarvisningsbild
Björn Härstedt
Inlägg: 52
Blev medlem: fre okt 24, 2014 6:58 am

Klubbdagbok Februari 2021

Inlägg av Björn Härstedt »

Februari 2021

Användarvisningsbild
FredrikH
Inlägg: 729
Blev medlem: tor feb 25, 2016 9:27 pm

Solen slukade vindstruten

Inlägg av FredrikH »

Lördagsmorgon
2021-02-06, 0846, ute.jpg
2021-02-06, 0846, ute.jpg (236.78 KiB) Visad 2380 gånger
SEVSG i sitt rätta element under roteflygning torsdagen den 4 februari
2021-02-04 YJZ rote med VSG (Bo).png
2021-02-04 YJZ rote med VSG (Bo).png (3.45 MiB) Visad 2380 gånger
Senast redigerad av 2 FredrikH, redigerad totalt 0 gång.

Användarvisningsbild
FredrikH
Inlägg: 729
Blev medlem: tor feb 25, 2016 9:27 pm

Två korta filmer från torsdagen den 4:e med SEYJZ

Inlägg av FredrikH »

Tämligen improviserad flygning men då det var filmat i 2K gick det att titta närmare på EFIS´ens fart- och höjdmätare.

Bana 03. Noshjulet ska egentligen upp vid 70 km/h (38 kt) istället för 90-95 (ca 50 kt) som här och då får man lite mer normalklassad rullning på bakhjulen vilket är trevligt. Särskilt utan klaff som här, men nu hjälpte vind rakt i banan och ganska lite bränsle till förutom den högre rullfarten. Klaff ett kommer ut på basen vid 130 km/h (70 kt). Att den branta klaff tre landningen blev så kort förvånade mig. Låg på ca 400 ft precis innan sväng till väldigt kort final. Man hade kommit ner med god marginal på Fridhem med den tekniken men jag hade inte trott på det med 100 ft över tröskeln! Klaff tre möjliggör rena Eurostarlandningar med dyk mot tröskeln med skillnaden att man måste börja höja noshjulet mycket mer proaktivt och stegvis för att inte riskera sitta med spaken i magen och landa som en skottkärra. Dock inga problem när man vet om det. Klaff 1 och 2 och inga sådana tendenser och jag brukar som här gå ur trean strax innan markeffekten.

Fridhem bana 10 måste haft ca 4 kt närmast rak sidvind från vänster (motsvarande motvind på ESTT).

Man slås av hur svårt det är att visuellt urskilja 100-200 ft höjdskillnad.




Bo G Lenander
Inlägg: 14
Blev medlem: tis mar 10, 2020 11:09 pm
Certifikat innehav: SPL,UL-B,LAPL

Re: Klubbdagbok Februari 2021

Inlägg av Bo G Lenander »

Verkar bli vår i år också.
Jag siktade två lärkor drillande över gamla LV4, Falsterbo, i morse.
Ovanlig tidigt ?
Passa på att njuta av rena flygplan, snart är svalorna tillbaka i "sin" hangar.

Anders F
Inlägg: 46
Blev medlem: sön jul 09, 2017 8:32 pm
Ort: Höllviken

Re: Klubbdagbok Februari 2021

Inlägg av Anders F »

Kalasväder idag och Roland, Håkan Sv, Bo och Magnus syntes flygande vid klubben liksom en AutoGyro (möjligen ...Rudolf-Ivar). Tyvärr på väg upp när jag kom ner - jag hade gärna haft ett snack och lärt mig mer om dessa tingestar. De flesta har väl sett sådan (nedan) men jag har aldrig varit nära. Tror de heter MT-03.
Svalt men inte kallt i VSG dock hade Sweden det lite svettigare. Flygare som förvillat sig upp i kontrollerad luft, plan som flög lågt och utan transponder, andra som inte svarade på anrop samt hjälpsamma ord om Notam över Trelleborg... Verkar vara vår i luften.
Och apropå vår, så har vår fantastiske fältansvarige tagit fram svetsen och gjort vid gräsklippare så när det är dags har vi ingen ursäkt att inte hålla gräset lagom kort!
Inte långt till digitala årsmötet - hoppas många ansluter!
Bilagor
Skärmklipp.JPG
Skärmklipp.JPG (101.62 KiB) Visad 2232 gånger

Användarvisningsbild
FredrikH
Inlägg: 729
Blev medlem: tor feb 25, 2016 9:27 pm

Roteflygningen med Bo den 4:e februari

Inlägg av FredrikH »


Skriv svar