Fridhem missed approach (och en massa geografikunskaper)

Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik

Användarvisningsbild
FredrikH
Inlägg: 729
Blev medlem: tor feb 25, 2016 9:27 pm

Fridhem missed approach (och en massa geografikunskaper)

Inlägg av FredrikH »

Satt och kollade på filmen från den här frusna förra tisdagen 5:e januari och kom på att jag inte kunde lokalisera en rad landmärken såsom lökhallarna, Räng mm. Antar det är en kombination av gopro-fotot och det frusna, men det kan vara svårt att skilja det ena från det andra annars också. Räng ser tex mest ut som en dunge bland andra på avstånd. Tog fram google maps och började hitta var jag var samt lärde mig flera nya vägar och tecken i terrängen.

Till råga på allt glömde jag bort att räkna med att den nordliga vinden gav medvind på höger bas bana 28, så jag gick in för att göra ett tajt varv precis innanför kyrkan så att säga, men märkte direkt att det vore chanslöst så gjorde en ny inflygning. Fridhem har ett slags vind-T med propeller, och det var nog svårare att läsa denna dag, samt så snurrade inte propellern. Således var där svag medvind förutom sidvinden på 28 och det visar sig i filmen här. Tanken att vingglida slog mig inte ens, tänkte nog att klaff 3 som jag sällan använder numera skulle räcka. Fullstopp hade nog varit möjlig, men inte bekvämt. Hård inbromsning med VPL drar ju som bekant åt endera hållet.

Gjorde sen ett par studsar på bana 10 som gick mer enligt plan, men jag tog inte med dem här.

Fridhems vindpekare. Han hade en strut förut, men detta är antagligen mer underhållsfritt.
vindpekare fridhem 28 5 jan 2021 CUT.jpg
vindpekare fridhem 28 5 jan 2021 CUT.jpg (162.53 KiB) Visad 1139 gånger