Klubbdagbok November

Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik

Användarvisningsbild
Björn Härstedt
Inlägg: 52
Blev medlem: fre okt 24, 2014 6:58 am

Klubbdagbok November

Inlägg av Björn Härstedt »

November 2020

Anders F
Inlägg: 46
Blev medlem: sön jul 09, 2017 8:32 pm
Ort: Höllviken

Re: Klubbdagbok November

Inlägg av Anders F »

Hej, jag får väl bjuda på ett foto för att visa himlens färg igår 1 november på eftermiddagen. 12 knop rakt i bana 21 och fint i den ca 12 grader varma luften!
Det sorterades och märktes upp saker i klubbstugan mm av Per & Håkan. Bo kom med glada tillrop. Kolbjörn och jag tänkte mörka tankar (och kanske yttrade några förlupna ord) kring förmågan att få igång AirPrint på skrivaren med en dator som talar Ubuntu. Hmmm.
Ludvig på besök hemmavid sågs också ta med pappa Anders på en tur.
En härlig andra halva av dagen kort och gott.
Bilagor
052F030B-FC6C-41E1-A673-732D74B2BD69.jpeg
052F030B-FC6C-41E1-A673-732D74B2BD69.jpeg (310.26 KiB) Visad 3125 gånger

Användarvisningsbild
FredrikH
Inlägg: 729
Blev medlem: tor feb 25, 2016 9:27 pm

Re: Klubbdagbok November

Inlägg av FredrikH »

Kul att någon annan tar bilder och fin vy från VSG på 1600 ft. Mittskenan ser inte störig ut från det avståndet.

Har du börjat filma dina flygningar?

Anders F
Inlägg: 46
Blev medlem: sön jul 09, 2017 8:32 pm
Ort: Höllviken

Re: Klubbdagbok November

Inlägg av Anders F »

Söndag 8 nov, QNH 1024 sol, lugnt och galet vackert över Näset, någon knop snett in i bana 03. Kort flygning in emellan Håkans skolpass. Alla klubbplan sågs i luften men ingen direkt anstormning. Inte heller storm i nyplansdiskussionen när detta kom på tal. Möjligen lätt bris @Håkan :D.
Hoppas många tar chansen på budgetmötet att bidra kring detta!
I övrigt reflekterar jag över hur lätt jag faller in i att omedvetet ”gena” på medvinden till basen bana 03.
@ FredrikH, nja börja filmat är väl att ta i, men någon gång för att hitta mina fel och bli bättre.

Användarvisningsbild
FredrikH
Inlägg: 729
Blev medlem: tor feb 25, 2016 9:27 pm

Re: Klubbdagbok November

Inlägg av FredrikH »

@Anders F, extremt lätt att börja gena oavsett vilken medvindslinje tycker jag. Man får hålla koll på kursgyrot för att undvika det. Även för tvärlinjen som blir 120 grader oavsett bana.

Håll 700 ft strikt hela medvindslinjen (oavsett vindriktning) är ett av de bästa tips jag fått för att bli bättre i varvet. Då blir det extra kritiskt att inte gena de tillfällen man har medvind på basen.

Ett par andra tips som också kommer från Håkan: 1. Stig direkt till 700 ft vid stark motvind rakt i banan annars hamnar tvärlinjen för långt in jfr med det officiella varvet. 2. När det blåser mycket västlig (motvind på basen) sväng nästan direkt till medvind efter climbout (skippa tvärlinjen). Då driver man bara mot ca tredje vindkraftverket som ändå skapar en "evighet" på basen.

Filmar främst av samma skäl som du. "Man" vill alltid ha film på de kritiska punkterna i flygpasset när man kommer hem, men det är jobbigt att rigga och ta hand om varje gång.

Användarvisningsbild
FredrikH
Inlägg: 729
Blev medlem: tor feb 25, 2016 9:27 pm

Fredag 20 november

Inlägg av FredrikH »

Fick besök av Hässleholms SEVSA igår eftermiddag, och strax därefter drog Roland iväg med SEVSG mot Malmö. Första användningen av kameran sen upphittandet. Inte så ofta jag stått i tornet men kul det går att få rena vyer utan att ställningen dyker upp i bilden.
2020-11-20 SEVSA land 21a.png
2020-11-20 SEVSA land 21a.png (1.29 MiB) Visad 2986 gånger
2020-11-20 SEVSA land 21b.png
2020-11-20 SEVSA land 21b.png (1.35 MiB) Visad 2986 gånger

Filmade från autoläget precis som i bilderna ovan, men tyckte den ställde om sig till en mörkare ton varje gång den riktats mot bana 03 en stund. Snygg effekt, men inget som brukar hända vad jag kan minnas. Kanske har någon omedveten inställning skett, eller att jag kom åt något på touchskärmen under inspelningarna.
2020-11-20 SEVSA start 21.png
2020-11-20 SEVSA start 21.png (1.27 MiB) Visad 2986 gånger

Användarvisningsbild
FredrikH
Inlägg: 729
Blev medlem: tor feb 25, 2016 9:27 pm

Blåsig söndag utanför komfortzonen

Inlägg av FredrikH »

Såg en chans för lite sidvindsträning idag. Träffade Jan-Eric när jag ställde in planet, annars bara katten. Tornet på ESMS angav som mest 270/16kt@24 och jag fick insistera på att få stora banan för två av studsarna. Sen testade jag två på 29 också. Man hade ca 30 kt uppe på 300 ft över marken, även på ESTT. Fartmätaren sticker upp och ner i det byiga och det tränar i alla fall jag sällan på. Trots motbank och högerpedal vid start så trycker vinden planet åt vänster i banan. Naturligtvis mest märkbart på gräs men det känns även på asfalt.

Vad gäller kontakten med tornet så fick jag klart in via Svedala med högervarv till bana 17 utan någon transponderkod. Behövde aldrig påminna om att få klart studs och gå eller om att lämna frekvensen senare. Efter sista studsen på 17 direkt högervarv till bana 29.

Sista fullstoppen på 21 var extremt nödig och hade inte riktigt samma koncentration som de andra. Anslöt till direkt bas också och det brukar alltid bli skit med de landningarna. Särskilt om man ligger länge på den sträckan med 35 kt i GS som här. Ser på filmen att jag låg något högre än normalt över tröskeln och skruvade av gasen en aning långsamt. Säkert som en självbevarelsedrift/marginal mot nedsvep. Sättning ca 300 m in och stopp på planet mellan halvmarkeringen och bortre 200-skylten. VPL kan flyta rejält i klaff 1 men att använda ca 500 m bana är långt från mitt ideal.

Får erkänna att jag tänkte till mer än en gång innan detta äventyr. Allt som allt sju landningar och alla med klaff 1.
2020-11-22 vindstrut ESTT.JPG
2020-11-22 vindstrut ESTT.JPG (3.65 MiB) Visad 2966 gånger

Andra studsen på 17 fick lite längre final än första vilken mer blev en kurva direkt från medvinden. Väldigt tajt varv där med för lite uppehållning innan basen så den kändes som en bedömnings.
2020-11-22 studs bana 17 SEVPL.png
2020-11-22 studs bana 17 SEVPL.png (3.06 MiB) Visad 2966 gånger

Byig motvind på finalen men nere i markeffekten är allt stabilt
2020-11-22 studs bana 29 SEVPL.png
2020-11-22 studs bana 29 SEVPL.png (3.28 MiB) Visad 2966 gånger

Pastoral vy av racingbanan och de gula byggnaderna i högervarv runt bana 29
2020-11-22 right hand circuit Rwy 29 SEVPL.png
2020-11-22 right hand circuit Rwy 29 SEVPL.png (3.97 MiB) Visad 2966 gånger

Användarvisningsbild
FredrikH
Inlägg: 729
Blev medlem: tor feb 25, 2016 9:27 pm

Film från Sturup

Inlägg av FredrikH »

GIck bra överlag men en förbättring särskilt vid första starten hade varit att undvika proaktivt bakåttryck på spaken så man behåller noshjulsstyrning lite längre och höjer det något senare när farten är högre. Här ser man hur planet trycks åt vänster i banan trots korrekta roderinputs precis som jag nämnde förut. Att missa sådana detaljer är kanske priset man betalar för att träna sidvind så sällan. VPL klarar det dock bra, och här var ca 85 L bränsle i tankarna vilket säkert kan underlätta för en mer förutsägbar sättning. Landningarna på bana 29 hade jag velat ha lite högre nosläge för. WT9 har ju ett nos upp läge redan i taxi så man får "överdriva" lite jfr med andra plan för att få det tydligt och särskilt om man vill rulla på endast bakhjulen hela studsen. Planet vill sätta ner noshjulet av sig själv omedelbart efter sättning så man får jobba lite extra med Dynamicen. Nästa gång ska jag memorera nosläget vid taxning och sen våga dra lite mer spak. De här nära trepunktsättningarna kommer typiskt 1-2 sekunder innan jag förväntar mig det.


Anders F
Inlägg: 46
Blev medlem: sön jul 09, 2017 8:32 pm
Ort: Höllviken

Re: Klubbdagbok November

Inlägg av Anders F »

Early bird... och så; det stämde inte riktigt i morse. Det blev ingen flygtur för mig idag, men jag hörde surret av en Rotax över Höllviken vid ett par tillfällen under dagen så jag fick glädjas med er som slapp dimman! Fint väder i sydväst från tidig lunch och framåt.
Under en familjepromenad funderade jag på hur långt bort molnen egentligen var. Fri sikt över havet från Kämpingestranden österut. Våra vindkraftverk till höger om mitten i bilden. Tid ca 14:50. På bilden har jag ca 3 NM till snurrorna. Min gissning var att molnkanten var strax öster om Trelleborg.
Om Windy har rätt på sina satelliter var kanten över ESMS och rakt söderut mot Smygehuk 14NM från mig. Sturup METAR ca 2700 fot och Broken vid tillfället.
Det var ingen bra gissning men skönt att jag inte trodde tvärt om.
Ser fram emot nästa flygtur samt att riktigt många ansluter till mötet kommande vecka för att diskutera nya flygmaskiner! - Missa inte det!
Bilagor
F6354BFA-E388-4A2B-9453-67E6AE00C6F1.png
F6354BFA-E388-4A2B-9453-67E6AE00C6F1.png (4.38 MiB) Visad 2891 gånger

Skriv svar