Klubbdagbok September 2020
Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik
- Björn Härstedt
- Inlägg: 52
- Blev medlem: fre okt 24, 2014 6:58 am
Klubbdagbok September 2020
Nästan 150 timmars flygning på klubbkärrorna i augusti.
Vi flaxar på bra när vädret är fint.
Vi flaxar på bra när vädret är fint.
-
- Inlägg: 14
- Blev medlem: tis mar 10, 2020 11:09 pm
- Certifikat innehav: SPL,UL-B,LAPL
Re: Klubbdagbok September 2020
Mera Luftwaffe på Söderslätt !
Förutom den stora Piaggion i bortre hangaren dök det upp en ww2 kopia idag.
Den står hos oss ett par dagar innan den far tillbaka till Lönnslätt.
Hör av dig om du vill titta närmare. Den kommer att bli till salu !
Förutom den stora Piaggion i bortre hangaren dök det upp en ww2 kopia idag.
Den står hos oss ett par dagar innan den far tillbaka till Lönnslätt.
Hör av dig om du vill titta närmare. Den kommer att bli till salu !
- Bilagor
-
- IMG_4743.JPG (4.64 MiB) Visad 3240 gånger
-
- IMG_4762.JPG (3.9 MiB) Visad 3240 gånger
- Björn Härstedt
- Inlägg: 52
- Blev medlem: fre okt 24, 2014 6:58 am
Re: Klubbdagbok September 2020
Idag lagade Bo och jag hangaren. Förhoppningsvis håller vi fler svalor utanför nästa år.
- Bilagor
-
- 20200908_130119.jpg (1.73 MiB) Visad 3191 gånger
-
- 20200908_121033.jpg (1.02 MiB) Visad 3191 gånger
-
- 20200908_105735.jpg (1.09 MiB) Visad 3191 gånger
Re: Klubbdagbok September 2020
Söderslätts radio, SkyJack 6832 clear for takeoff runway two one
- Bilagor
-
- 1254.JPG (81.51 KiB) Visad 3167 gånger
Landningsträning med YJZ
Var ett tag sen jag filmade, men här är en närmast oredigerad från idag med 9 land på bana 21 och Fridhems 28. HD720 verkar göra jobbet lika bra. Inkluderar beskrivningen.
ESTT Sept 11 2010 around 10 am local time.
There´s a flaps indicator with three red lights up to the left on the cockpit panel. Seems like flaps 1 creates the best touchdowns, at least with some headwind component. There´s less resistance and it seems easier to achieve a more constant glide slope and sink rate. With flaps 2 there´s a tendency for a suddenly increased sink rate one meter or so over the runway, and it has to be countered with an equally sudden pitch up of the nose unless you want a semi-hard landing. The throttle play basically gives full rpm at half the setting (normal lever, not the twisting version) so it´s very sensitive for fine tuning. I found it more challenging, that´s why the majority of the landings used that option. With zero headwind flaps 2 may be the easier one.
I would say the first on Fridhem at 12.40 was the best of the nine.
On the first left hand approach to Rwy 28 (the small airstrip) I placed the downwind & base overoptimistically too close and had to pull the "emergency" flaps 3, but it´s interesting how good it worked under these circumstances (approx 6 kt headwind straight in the runway). An anchor just like on the Eurostar. With zero wind it may have been a go around, or touchdown a bit too far from the threshold. Fridhem is 450 m.
SEYJZ is to my knowledge the only flying FK14 in Sweden, but there should be one under construction as well.
ESTT Sept 11 2010 around 10 am local time.
There´s a flaps indicator with three red lights up to the left on the cockpit panel. Seems like flaps 1 creates the best touchdowns, at least with some headwind component. There´s less resistance and it seems easier to achieve a more constant glide slope and sink rate. With flaps 2 there´s a tendency for a suddenly increased sink rate one meter or so over the runway, and it has to be countered with an equally sudden pitch up of the nose unless you want a semi-hard landing. The throttle play basically gives full rpm at half the setting (normal lever, not the twisting version) so it´s very sensitive for fine tuning. I found it more challenging, that´s why the majority of the landings used that option. With zero headwind flaps 2 may be the easier one.
I would say the first on Fridhem at 12.40 was the best of the nine.
On the first left hand approach to Rwy 28 (the small airstrip) I placed the downwind & base overoptimistically too close and had to pull the "emergency" flaps 3, but it´s interesting how good it worked under these circumstances (approx 6 kt headwind straight in the runway). An anchor just like on the Eurostar. With zero wind it may have been a go around, or touchdown a bit too far from the threshold. Fridhem is 450 m.
SEYJZ is to my knowledge the only flying FK14 in Sweden, but there should be one under construction as well.
Senast redigerad av 1 FredrikH, redigerad totalt 0 gånger.
-
- Inlägg: 14
- Blev medlem: tis mar 10, 2020 11:09 pm
- Certifikat innehav: SPL,UL-B,LAPL
Re: Klubbdagbok September 2020
Kalle Kalle David ,
alla har nog hört detta anrop i radion samband med fallskärmshopparfällning (vilket långt ord) men kanske undrat vad det är för en ?
Så här ser den i alla fall ut: SE-KKD
Landade idag hos oss efter att släppt hoppare vid Trelleborg. Det är en ombyggd DH Beaver med turbin (200+ liter/timme). Tyvärr ville han inte tanka hos oss.
alla har nog hört detta anrop i radion samband med fallskärmshopparfällning (vilket långt ord) men kanske undrat vad det är för en ?
Så här ser den i alla fall ut: SE-KKD
Landade idag hos oss efter att släppt hoppare vid Trelleborg. Det är en ombyggd DH Beaver med turbin (200+ liter/timme). Tyvärr ville han inte tanka hos oss.
- Bilagor
-
- IMG_4793.JPG (4.65 MiB) Visad 3136 gånger
Två sista passen för september
Gjorde om den långa filmen till två kortare. Förutom sedvanliga moln- och landningsövningar samt rote över Vellinge så jämförde vi fartprestandan mellan YJZ och VUZ där sistnämnda även har constant speed förutom infällbara ställ. Upp till 5300-5400 rpm var de jämnsnabba i planflykt, vi snackar om ca 235-240 km/h och vi provade där att båda har 26.0 resp. 27.0 ingastryck. Ja, Garmin G3X har indikator för detta. När båda drog absolut fullgas drog VUZ märkbart ifrån. Hade nog inte hjälpt med bakre hjulkåporna, men man vet aldrig. 3-5 kt ligger nog där. Bränsleförbrukningen fladdrade för mycket vid de högre varvtalen, men vid 5100-5200 rpm ligger man på 19-20 L/h. Bröt roten ca 10 miles öster om Landskrona. Dessa tester norr om Vellinge är inte med på filmerna.
Senast redigerad av 1 FredrikH, redigerad totalt 0 gånger.
Kalle Kalle David
Hittade en gammal olistad video från sommaren 2018 där Kalle Kalle David landar och startar hos oss. Tror där var mycket vindbrus så volymen är sänkt. Lite bilder av cockpit och piloten också.
Bo G Lenander skrev: ↑fre sep 11, 2020 11:08 pmKalle Kalle David ,
alla har nog hört detta anrop i radion samband med fallskärmshopparfällning (vilket långt ord) men kanske undrat vad det är för en ?
Så här ser den i alla fall ut: SE-KKD
Landade idag hos oss efter att släppt hoppare vid Trelleborg. Det är en ombyggd DH Beaver med turbin (200+ liter/timme). Tyvärr ville han inte tanka hos oss.