Inducerat motstånd, markeffekt, relativ vind mm

Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik

Användarvisningsbild
FredrikH
Inlägg: 729
Blev medlem: tor feb 25, 2016 9:27 pm

Inducerat motstånd, markeffekt, relativ vind mm

Inlägg av FredrikH »

Det kom en ny film från Rod Machado


Där är en skillnad mot hur vår lärobok i Flygningens grundprinciper (utgåva 3 2015) förklarar det. I den förklaras inducerat motstånd som att en extra energi tas från flygplanet för att skapa virvlarna runt vingspetsarna och att markeffekten bromsar upp och försvagar dessa. Utifrån det ska då planet inte behöva utnyttja lika mycket energi för virvlarna (inte helt självklart och hade nog kunnat förklaras både bättre och mer utförligt). Den säger även att det vid långsam flygning/hög anfallsvinkel krävs mer energi för att skyffla luften nedåt och skapa lyftkraften pga mindre luft totalt per tidsenhet än om man flyger fort. Huvudtemat på våra lektioner (eller lektion) var detta med per tidsenhet samt Newtons tredje lag, dvs att lyftkraften är motkraften till nedsvepet. Luften trycker vingen lika mycket upp som vingen tvingar luften nedåt, och det gäller då även luften på ovansidan, men där det är svårare att förstå hur motkraften skulle dra vingen uppåt. Vi kombinerade det med tryckförklaringen, Bernoullis lag.

I Rod Machado-videon förklaras det inducerade motståndet med att lyftkraften lutar något bakåt istället för rakt upp när anfallsvinkeln ökar pga att nedsvepet riktas mer neråt, och att den bakåtriktade komponenten blir detta motstånd. Nära marken så rätas både uppsvepet framför vingen och nedsvepet bakom vingen ut något pga markens solida yta och flyttar lyftkraftsvektorn rakt upp eller något framåt trots hög anfallsvinkel. Den "lokala" relativa vinden under vingarna rätar upp sig mot den relativa vinden framför vingen.

Hittade sen den här från flight-club som binder ihop båda modellerna. Här menar man att virvlarna runt vingspetsarna skapar nedsvep och därmed vinklar lyftkraften något bakåt, därav inducerat motstånd. Markeffekten ökar också trycket mot undersidan av vingen något.