Klubbdagbok 2020 mars
Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik
- Hakan Sjoberg
- Inlägg: 1592
- Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
- Ort: Stavstensudde
Klubbdagbok 2020 mars
1:a mars och första söndagen i mars. Således är det även Vasaloppet. Snart dax för starten i SVT och rapportering tills vinnaren passerar målet i Mora.
På klubben hålls ”radioteater”.
Vi hoppas nu på en bättre flygmånad än den flrra (februari). Inte en ända skoltimme!
Dagen börjar med frisk sydlig vind! 21 knop! Bana 21 gäller!
På klubben hålls ”radioteater”.
Vi hoppas nu på en bättre flygmånad än den flrra (februari). Inte en ända skoltimme!
Dagen börjar med frisk sydlig vind! 21 knop! Bana 21 gäller!
Var nere på fältet strax före 1630 och började med daglig på VSG. Såg ut att bli en fin kväll med 12-14 kt rakt i banan när jag körde hemifrån. Halvvägs in i dagliga började det blåsa upp till 22 kt sydvästlig med häftig regnskur. Kändes lite väl oberäkneligt så ställde in och gick längs banan. Typiskt nog blev det en superfin kväll även denna gång de sista 20 min före skymning och vinden vred tillbaka rakt i banan med lägre styrka. Med QNH stigande stämde det bra att vinden borde lägga sig. Man ska inte ge upp för lätt.
2:e mars & Flying Legends Mars 2020
Nice and juicy target
VSG 100-timmars 25 min kontrollflygning
Filmersson 25 min
Hann själv med 10 min
Inför sista fullstoppen för kvällen
VSG 100-timmars 25 min kontrollflygning
Filmersson 25 min
Hann själv med 10 min
Inför sista fullstoppen för kvällen
ATC-film från 5 februari
Sturup bana 29 med ATC-snack från 5 februari. Hade kameran avstängd på transportsträckan och i väntläget (tyvärr) för att spara batteri, så fick editera i lite annan ordning på sina ställen.
Senast redigerad av 2 FredrikH, redigerad totalt 0 gång.
- Hakan Sjoberg
- Inlägg: 1592
- Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
- Ort: Stavstensudde
I onsdags (4/3) var det teori. En liten minigrupp med fyra elever. Vi har börjat med webbaserad undervisning. Eleverna får själva läsa teorin med flygcert.com. Vi stöttar med teoriträffar alkt vartefter. Detta är första gången vi har webbaserad teori. Bra med en liten grupp.
Solen gick ner i ett brandgult och rött skimmer strax innan vi började klockan sex (18:00).
Solen gick ner i ett brandgult och rött skimmer strax innan vi började klockan sex (18:00).
- Hakan Sjoberg
- Inlägg: 1592
- Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
- Ort: Stavstensudde
Torsdag 5 mars
Fin eftermiddag och fick upp ICM i luften. Precis så fint som Fredrik beskriver.
Söndag 8 mars (och lite om lördagen)
Radiosnack med Anders i morse, bara vi två. Flög kontrollerat från ESMS till ESSV, dvs Sturup-Visby. Sen okontrollerat från ESMX till ESTT, Växjö-Vellinge. Många bra tips som vanligt. Körde på engelska.
Stort A, SEVPL position flying club, request taxi (for departure etc, om man vill)
Information Charlie recieved.
RIght turn out, men right hand circuit.
Troligare få FL75 jfr FL 55 mot Visby enligt Anders, som även begärt och fått FL100 från Hörby till Simrishamn!
VInden låg på 16 kt rakt i bana 21, gick upp mot 21 kt stundtals och sen ner under 15 kt. Alla bokade av medan Håkan satt och väntade, men Bo rapporterar flygträning med ICM i em. Inget inbjudande väder, men väl flygbart.
Blev ju en del flyg igår också. Lennart åkte YJZ, Bo flög med Young Pilot och Höllvikentös (Semla) igen. Roland tränade taxning med VPL och backtrack till 03. Vi hade 03 och vinden från vänster större delen av dagen, men den vred förrädiskt till svag fördel för 21 senare. Mycket svårt att se på vindmöllorna, men man ser det när man jfr GS och märker det även på känslan.
Jag var också på flygledarföredraget i lördags, mycket bra men ett ämne för sig. Hon föredrog att alla hade kontakt med Sweden även i G-luft. Fick A-cert med 35 h Bulldog 1981 på Ljungbyhed.
Inte vår klubb, men ny video från Sövde med deras FK-plan (FK9). Landningen kommer med noshjulet före en aning i vyn utifrån, men de ska ha cred för att våga visa det.
Stort A, SEVPL position flying club, request taxi (for departure etc, om man vill)
Information Charlie recieved.
RIght turn out, men right hand circuit.
Troligare få FL75 jfr FL 55 mot Visby enligt Anders, som även begärt och fått FL100 från Hörby till Simrishamn!
VInden låg på 16 kt rakt i bana 21, gick upp mot 21 kt stundtals och sen ner under 15 kt. Alla bokade av medan Håkan satt och väntade, men Bo rapporterar flygträning med ICM i em. Inget inbjudande väder, men väl flygbart.
Blev ju en del flyg igår också. Lennart åkte YJZ, Bo flög med Young Pilot och Höllvikentös (Semla) igen. Roland tränade taxning med VPL och backtrack till 03. Vi hade 03 och vinden från vänster större delen av dagen, men den vred förrädiskt till svag fördel för 21 senare. Mycket svårt att se på vindmöllorna, men man ser det när man jfr GS och märker det även på känslan.
Jag var också på flygledarföredraget i lördags, mycket bra men ett ämne för sig. Hon föredrog att alla hade kontakt med Sweden även i G-luft. Fick A-cert med 35 h Bulldog 1981 på Ljungbyhed.
Inte vår klubb, men ny video från Sövde med deras FK-plan (FK9). Landningen kommer med noshjulet före en aning i vyn utifrån, men de ska ha cred för att våga visa det.
Re: Klubbdagbok 2020 mars
CAVOK i kubik idag!
Mötte Håkan S i grönkläder i rask takt mot tankande ICM innan 07:30.
Själv tog jag en tidig långtur med VSG till Österlen. Fantastiskt fint idag!
Mötte Håkan S i grönkläder i rask takt mot tankande ICM innan 07:30.
Själv tog jag en tidig långtur med VSG till Österlen. Fantastiskt fint idag!
Re: Klubbdagbok 2020 mars
Även jag lyckades komma upp i luften. ÄNTLIGEN!
I princip ingen vind alls vid start, runt 7-8 kt rak i banan vid landing. Kan knappast bli bättre
I princip ingen vind alls vid start, runt 7-8 kt rak i banan vid landing. Kan knappast bli bättre
- Hakan Sjoberg
- Inlägg: 1592
- Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
- Ort: Stavstensudde
Re: Klubbdagbok 2020 mars
Annorlunda årsmöte! I dessa coronatider så bestämdes att hålla årsmötet i hangaren.
Verkligen annorlunda vi eliminerade nog smittrisken men blev ganska frusna.
Verkligen annorlunda vi eliminerade nog smittrisken men blev ganska frusna.
Re: Klubbdagbok 2020 mars
Vägens alla hål blev lagade på pi-dagen (14/3, ser sämre ut med svensk skrivregel). Ett gott och välbehövligt jobb blev utfört av dem och vädret kunde inte varit bättre. Vem kunde tro att det skulle behövas tre fulla släpvagnslass?
Det glada gänget lekte vatteningenjörer och blev påminda om barndomens enkla nöjen.
En annan fördel med fältdagar! Man får åka släpvagn lite som man vill...
Det glada gänget lekte vatteningenjörer och blev påminda om barndomens enkla nöjen.
En annan fördel med fältdagar! Man får åka släpvagn lite som man vill...
Re: Klubbdagbok 2020 mars
QNH1035 förresten. Trasig jordklämma fick fixas till innan det kunde tankas. Anders S med kombinationstången i högsta hugg. Fler plan över Söderslätt idag än över Kastrup. Nästan.
Ps. Ingen aning varför fotot blir felvänt...
- Bilagor
-
- 756F8C94-B664-4E13-8452-86C18C7B02F1.jpeg (131.29 KiB) Visad 5351 gånger
Re: Klubbdagbok 2020 mars
Fredag 20 mars, kreativ flygträning med VPL & VPF Även lite rote med ICM i första passet.