Klubbdagbok 2020 februari

Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik

Användarvisningsbild
FredrikH
Inlägg: 729
Blev medlem: tor feb 25, 2016 9:27 pm

Ons 26 feb sidvind

Inlägg av FredrikH »

Ser ut att bli bra sidvindsträning imorgon.

Ca 15 kt rakt från vänster bana 03 på fm, och längre fram på em mer NNW riktning.

Användarvisningsbild
FredrikH
Inlägg: 729
Blev medlem: tor feb 25, 2016 9:27 pm

Ett par Fridhemsfilmer

Inlägg av FredrikH »

Ser ut att bli dåligt med sidvind idag 26:e, snarare optimalt flygväder. :cry:

Ett par filmer från 24 feb med YJZ. Första ESTT-Fridhem med 2 land på bana 28. För ovanlighetens skull med basen söderifrån och där varvet blir innanför Rängs kyrka.


Sen när jag fått loss planet från tröskeln blev det Fridhem-ESTT med två bedömnings från 1000 ft på bana 21. Första är dock en normal med klaff 1 (ägarens favoritläge).
Senast redigerad av 2 FredrikH, redigerad totalt 0 gång.

Användarvisningsbild
Hakan Sjoberg
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor maj 11, 2006 1:23 pm
Ort: Stavstensudde

Inlägg av Hakan Sjoberg »

Deltar i Fredshögs Ryttarsällskaps årsmöte. Vi har snart vårt.

Alla lyssnar på ordförande Conny!
Bild
[/quote]

Användarvisningsbild
FredrikH
Inlägg: 729
Blev medlem: tor feb 25, 2016 9:27 pm

Torsdagens High Chaparral (27:e feb)

Inlägg av FredrikH »

SEYJZ local flight with dutch rolls in light rain


1705-1725 lokal tid (fast nerkortad till 9 min).

Efter Fridhemsstudsen på bana 10 en serie vingtippningar inspirerade av Bo´s "rytm" och med nära nog fulla utslag på både spak och sidroder. Från ca 0410. Man behöver mindre topproder än man tror för att stoppa rörelsen. Egentligen bara där känslan är, resten är mekaniskt. 2-3 kt från höger vid starten, men vinden gick mot noll under flygningen.
Senast redigerad av 2 FredrikH, redigerad totalt 0 gång.

Användarvisningsbild
FredrikH
Inlägg: 729
Blev medlem: tor feb 25, 2016 9:27 pm

Fredag 28:e februari

Inlägg av FredrikH »

Ska nämnas att på torsdag fm var Rolf återigen på Sturup och bana 17 för fyra studsar med ett avbrott för väntläge väst. Jag avstod pga sändknappen i VPL som i stort sett spökar 5-10 min varje pass. Ibland två gånger per pass. Ska nog gå att komma överens med tornet om detta, och tex använda 7500 (planet kapat av gremlins) ifall det händer i CTR.

Fredag 28:e, skulle precis ge mig ut med VPL strax före kl 17 när det drog in en hagelby och blåste upp till 19 kt. Ville förvisso ha sidvind, men det här kändes lite väl otrevligt. Väntade i 10-15 min och sen var det plötsligt en av årets finaste kvällar med ca 10 kt i vänster sida på 03 avtagande mot några få knop när vi landade. Bo flög sitt andra pass med ICM efter skuren.

Flying the traffic pattern a beautiful February evening


Råkade visst ändra så GPS´en ritar tracken i tunn rödfärg. Inte så snyggt. :? Växlar även mellan motorljud och musik.

Skriv svar