Nyårsflygning med vingtippningar

Moderatorer: Henrik, Anders F, Anders F, Henrik

Användarvisningsbild
FredrikH

Nyårsflygning med vingtippningar

Inlägg av FredrikH »

En film från nyårsafton med YJZ på eftermiddan. Tränade vingtippningar vilket var en av mina föresatser för 2019, men det glömdes till stor del bort, kanske förekom under tio pass eller så. Jag tror dock jag har "knäckt nöten" (se text i början) men där är lite finlir kvar med för mycket topproder när man stoppar. Blev även rote med ICM på en lång bas i motvind och sidvindslandning i ca 10 kt. Förmiddagen hade haft 17 kt i sidan men prognosen stämde bra för att det skulle mojna senare.

Practicing "dutch rolls" (wing rockings) in FK14 with headcam

"Dutch rolls" används felaktigt om man tex ska tro den här videon från Mentour Pilot där det handlar om en sorts oscillation. Verkar inte finnas något korrekt namn för vingtippningar på engelska som övning betraktat.
Senast redigerad av 1 FredrikH, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
FredrikH

Mer om vingtippningar

Inlägg av FredrikH »

Jag såg Anders F´s inlägg i klubbdagboken för januari 2020 och tänkte det är lika bra att svara här.

"Jag och Håkan övade lite vingtippning bland annat. Jag hade t ex inte koll på att man startar tippen som sväng dvs först koordinerat innan korsat. Och ja, lite illamående blev det i både vänster- och högersits..."

Så här tänker jag om det för tillfället:

1. Koordinerat roder åt samma håll man lutar, men att detta är subtilt, särskilt med våra plan och så länge man nöjer sig med 20-30 graders lutning.
2. Stoppa rörelsen med topproder och den nollskev/motskev som krävs. Sistnämnda har jag aldrig tänkt på utan gör på ren känsla.
3. Börja rollen åt andra hållet, sidrodret ligger redan åt rätt håll, men min senaste erfarenhet är att det under denna fas ändå krävs ett extra tryck för att undvika "adverse yaw" (skevroderbroms).
4. Stoppa rörelsen med topproder och repetera åt andra hållet. Akta så inte topprodret blir för mycket.

Har en DVD här som jag lagt ut olistad i två delar, "Rudder Fundamentals". Jim Alsip (CFI) går igenom dem (han kallar dem dutch rolls) rätt bra. Han kommer också in på att sidrodret kan kräva enbart en subtil input i vissa lägen/med vissa plan. Dock nämner han inget om det extra trycket som för tillfället är min käpphäst. Han nämner också en intressant sak med att högvingade plan får en pendeleffekt för nosen även om man gör vingtippningarna rätt pga att siktlinjen verkar ligga högre för sådana plan. Det är lite kul, för det var exakt vad jag fått med YJZ innan jag kontrade med det extra trycket. Enbart med YJZ, aldrig på VSG eller VPL. Det gav heller ingen direkt illamåendekänsla, eftersom det inte svajade hit och dit, utan nosen gjorde mer en mun från en smiley medan siktlinjen låg mitt på den tänkta näsan. :wink:

Vingtippningarna i Rudder Fundamentals börjar från 2335 till slutet 2415 i del 1 här:

Fortsätter från början av del 2 till ca 0310 här. Direkt efter kommer ett avsnitt om att inte vara rädd för Cross Control.

Han nämner också att man ska undvika försöka göra dem som en rytm och hellre göra en kort paus vid varje stopp. Det första går tvärtemot vad Bo säger som gärna vill göra en rytm, men detta är dock inget dissande för han gör dem bra. Jim Alsip verkar sammankoppla en "rytm" med nossvajande. Vid ett tillfälle visade Bo med att inleda med ett stopp en lite längre stund i tex vänstra vändläget, innan vingtippningarna kom igång.

Skriv svar